Denník N

Mediabriefing logoV diskusii musí byť vždy aspoň jedna žena, rozhodli sa v Bloombergu

Ilustračné foto – Norwegian University of Science and Technology/Flickr/CC
Ilustračné foto – Norwegian University of Science and Technology/Flickr/CC

V panelovej diskusii musí byť minimálne jedna žena. Také pravidlo zaviedol šéfredaktor Bloombergu.

Keďže bol tento týždeň Medzinárodný deň žien, do pozornosti sa dostali viaceré správy súvisiace so ženami.

Šéfredaktor Bloombergu John Micklethwait napríklad zaviedol pravidlo pre zamestnancov, že v panelovej diskusii musí byť minimálne jedna žena. Cieľom je podporiť rodovú rovnosť a rozmanitosť. „Ak vás požiadajú, aby ste boli súčasťou panelovej diskusie (či už ako rečník, alebo moderátor), mali by ste sa uistiť, či je medzi panelistami aspoň jedna žena,“ napísal Micklethwait zamestnancom agentúry. „Ak zoznam hostí ešte nie je definitívny, keď vás prvýkrát oslovia, prosím, informujte organizátorov o tejto požiadavke.“ Čisto mužská diskusia by mala byť prípustná len v prípadoch, keď iná možnosť neexistuje – napríklad ak bude novinár Bloombergu pozvaný moderovať diskusiu katolíckych kňazov.

Od roku 1851 vyšli v denníku New York Times tisíce nekrológov, väčšina však bola o bielych mužoch. Aj dnes tvoria ženy len jednu pätinu. Vlastný nekrológ napríklad nemali spisovateľka Charlotte Brontëová či novinárka a feministka Ida B. Wellsová. Redakcia preto spustila projekt Overlooked (Prehliadané) a vydala nekrológy ženám, ktoré ich nemali, no mali mať.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa do newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom.

Zo štúdie Womens’s Media Center vyplynulo, že len 7,95 % ľudí v amerických médiách tvoria „women of color“. Centrum zdôrazňuje, že redakciám s pestrejším zložením menej unikajú niektoré dôležité správy.

Na deň žien zmizli ženy zo španielskych médií, aj tamojšie veľmi známe novinárky neprišli do práce. „Tento štrajk bude obrovský a ľudia si ho všimnú najmä v hlavných vysielacích časoch v rádiu a televízii, kde budú chýbať ženy. Vyšle to naozaj dôležitý odkaz, že už ďalej nechceme byť diskriminované,“ povedala Marta Garcia Aller zo španielskeho média El Independiente.

Len 30 percent predplatiteľov týždenníka Economist tvoria ženy, redakcia to chce postupne zmeniť.

Fínske noviny Helsingin Sanomat spočítali, aký podiel žien tvoria respondenti v ich textoch – je to len jedna tretina. Noviny sa aj na titulnej strane zaviazali to postupne meniť.

FICO A MÉDIÁ
Premiér na tlačových brífingoch otvára konšpiračné témy, odvádza pozornosť verejnosti od aktuálnych tém a často neodpovedá na novinárske otázky. Týždenník Trend sa v reakcii rozhodol, že za takýchto podmienok nebude premiérovi poskytovať priestor. Pridal sa aj reportér .týždňa Eugen Korda. Naopak, jeho šéfredaktor Štefan Hríb s bojkotom nesúhlasí, hoci Kordovo rozhodnutie chápe. Denník NSME vysvetlili, prečo premiérove tlačovky nebudú ignorovať. Denník SME vo štvrtok prerušil živý prenos z tlačovky poslancov Smeru s odôvodnením, že „nebude šíriť konšpiračné bludy predstaviteľov vládnej strany“.

ZAHRANIČNÉ MÉDIÁ O SLOVENSKU
Zahraničné médiá sa už druhý týždeň podrobne venujú situácii na Slovensku. Jeden z najvýznamnejších amerických denníkov, Washington Post, vražde Jána Kuciaka v stredu venoval svoj úvodník. Ide o významný žáner – nepodpísaný komentár, ktorým redakcia vyjadruje postoj celých novín.

PRAVDA
Denník Pravda zmenil majiteľa: kúpil ho český milionár Ivo Valenta, ktorý vlastní aj dezinformačný web Parlamentní listy. Zmena majiteľa vraj nemá žiaden vplyv na fungovanie redakcie Pravdy, uviedla šéfredaktorka Nora Slišková. Spoluprácu s českými Parlamentnými listami vylučuje: „Nepripúšťam spoluprácu, dištancujeme sa od ich obsahu,“ napísala.

BREAKING NEWS
Facebook umožní médiám označiť správu ako „breaking news“. Redakcie takto môžu označiť nejaký link či video raz za deň na maximálne šesť hodín. Facebook to už testoval na pár médiách, vo výsledku mali breaking news o 4 % viac klikov, o 4 % viac komentárov a o 11 % viac zdieľaní. Teraz to Facebook umožní robiť ďalším 50 médiám vo svete. Ak to bude úspešné,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Mediabriefing logoMediaBrífing

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie