Denník N

14 tendrov za 5 rokov: Figeľ diaľnice pre štát zlacňoval, Počiatek zdražuje

Najviac daňovým poplatníkom ušetrila obrovská zákazka na tunel pri Žiline. Figeľ ju pripravil a Počiatek podpísal.

Za posledných 5 rokov sa na Slovensku uzavrelo 14 diaľničných tendrov. Ich výsledky sme porovnali so štátnou expertízou a tým, kto bol minister. Hlavné zistenia:

  • Od roku 2010 sa u nás vysúťažilo a minimálne rozostavalo asi 150 kilometrov diaľnic.
  • Štátne expertízy odhadovali, že vyjdú na vyše 4 miliardy eur.
  • Napokon súťaže dospeli k celkovej cene 2,5 miliardy eur.
  • Prvú lacnejšiu diaľnicu začal súťažiť ešte Ľubomír Vážny ako minister dopravy za prvej vlády Roberta Fica. Nemal sa k tomu, aby kontrakt so zľavou podpísal.
  • Jeho prácu dotiahol do konca až jeho nástupca, Ján Figeľ. Po diaľnici na východe, ktorú s 30percentnou zľavou postavila Skanska, už jazdia autá.
  • Ďalšie zľavy podpísal Figeľ napríklad na časti D1. Sám však rozbehol aj podpísal úsporu iba v hodnote zhruba 370 miliónov eur.
  • Lacnú diaľnicu sa vtedy núkala stavať napríklad Eurovia. Nehlási, že by teraz mala problém platiť dodávateľov. Zmluva s ňou sa už podpisovala po formálnom nástupe novej vlády.
  • Zvyšné úspory priniesli najmä tendre, ktoré Figeľ rozbehol a dokončil už nový minister dopravy za Smer Ján Počiatek.
  • Ten ale postupne rozbiehal svoje vlastné tendre, kde sa éra zliav končí. Stavební gigant prichádzajú v menšom počte a triafajú sa oveľa bližšie k štátnej expertíze.
  • Reálne sa dajú u nás diaľnice stavať asi za 60 percent predpokladov štátu. Jeho expertízy sú totiž nadhodnotené. Pozrite si, kto sa ako triafal. Vybrali sme najvýznamnejšie stavby posledných rokov.

Pozn.: K jednotlivým tendrom sú priradené mená ministrov, za ktorých súťaž začala a za ktorých skončila.

Diaľničné tendre od roku 2010

Diaľnica dĺžka (km) víťaz počet ponúk podpis zmluvy štátna expertíza (mil. eur) víťazná cena % zo štátnej expertízy
začiatok tendra Ľubomír Vážny, podpis zmluvy Ján Figeľ
Košice – Milhosť 14,2 Skanska 7 august 2010 116,8 77,7 66,00%
začiatok tendra aj podpis zmluvy Ján Figeľ

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Kauza Váhostav

Problémy Doprastavu

Teraz najčítanejšie