Denník N

14 tendrov za 5 rokov: Figeľ diaľnice pre štát zlacňoval, Počiatek zdražuje

Najviac daňovým poplatníkom ušetrila obrovská zákazka na tunel pri Žiline. Figeľ ju pripravil a Počiatek podpísal.

Za posledných 5 rokov sa na Slovensku uzavrelo 14 diaľničných tendrov. Ich výsledky sme porovnali so štátnou expertízou a tým, kto bol minister. Hlavné zistenia:

  • Od roku 2010 sa u nás vysúťažilo a minimálne rozostavalo asi 150 kilometrov diaľnic.
  • Štátne expertízy odhadovali, že vyjdú na vyše 4 miliardy eur.
  • Napokon súťaže dospeli k celkovej cene 2,5 miliardy eur.
  • Prvú lacnejšiu diaľnicu začal súťažiť ešte Ľubomír Vážny ako minister dopravy za prvej vlády Roberta Fica. Nemal sa k tomu, aby kontrakt so zľavou podpísal.
  • Jeho prácu dotiahol do konca až jeho nástupca, Ján Figeľ. Po diaľnici na východe, ktorú s 30percentnou zľavou postavila Skanska, už jazdia autá.
  • Ďalšie zľavy podpísal Figeľ napríklad na časti D1. Sám však rozbehol aj podpísal úsporu iba v hodnote zhruba 370 miliónov eur.
  • Lacnú diaľnicu sa vtedy núkala stavať napríklad Eurovia. Nehlási, že by teraz mala problém platiť dodávateľov. Zmluva s ňou sa už podpisovala po formálnom nástupe novej vlády.
  • Zvyšné úspory priniesli najmä tendre, ktoré Figeľ rozbehol a dokončil už nový minister dopravy za Smer Ján Počiatek.
  • Ten ale postupne rozbiehal svoje vlastné tendre, kde sa éra zliav končí. Stavební gigant prichádzajú v menšom počte a triafajú sa oveľa bližšie k štátnej expertíze.
  • Reálne sa dajú u nás diaľnice stavať asi za 60 percent predpokladov štátu. Jeho expertízy sú totiž nadhodnotené. Pozrite si, kto sa ako triafal. Vybrali sme najvýznamnejšie stavby posledných rokov.

Pozn.: K jednotlivým tendrom sú priradené mená ministrov, za ktorých súťaž začala a za ktorých skončila.

Diaľničné tendre od roku 2010

Diaľnica dĺžka (km) víťaz počet ponúk podpis zmluvy štátna expertíza (mil. eur) víťazná cena % zo štátnej expertízy
začiatok tendra Ľubomír Vážny, podpis zmluvy Ján Figeľ
Košice – Milhosť 14,2 Skanska 7 august 2010 116,8 77,7 66,00%
začiatok tendra aj podpis zmluvy Ján Figeľ
Jánovce – Jablonov, I. úsek 9 Váhostav, Bögl a Krýsl 13 jún 2011 95 60 63,00%
Dubná Skala – Turany 16,4 Váhostav 6 október 2011 335 138 41,00%
Fričovce – Svinia 11,2 Doprastav, Strabag 10 november 2011 213 114,6 54,00%
začiatok tendra Ján Figeľ, podpis zmluvy Ján Počiatek
Jánovce – Jablonov, II. úsek 9,5 Eurovia, Stavby mostov Slovakia 13 máj 2012 270 126 47,00%
Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala 13,5 Salini Impregilo, Dúha 5 jún 2014 896,5 409,8 46,00%
Hubová – Ivachnová 15,3 OHL, Váhostav 7 november 2013 465,7 227,3 49,00%
začiatok tendra aj podpis zmluvy Ján Počiatek
obchvat Žiaru nad Hronom (polovičný profil) 5,8 Strabag 9 november 2012 56,1 26,1 47,00%
Zvolen, východ – Pstruša 7,85 Corsan-Corviam, Chemkostav 11 júl 2014 137 82 60,00%
Pstruša – Kriváň 10,4 Strabag, Doprastav Váhostav 5 november 2013 227 178 78,00%
Ruskovce – Pravotice (polovičný profil) 9,6 Inžinierske stavby 9 december 2013 105 88 84,00%
Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka 11,3 Doprastav, Strabag, Váhostav, Metrostav 2 december 2013 487,6 427,2 88,00%
Źilina, Strážov – Žilina, Brodno 4,3 Eurovia, Hochtief, Stavby mostov Slovakia 5 máj 2014 284 255 90,00%
Svrčinovec – Skalité (polovičný profil) 12,3 Váhostav, Doprastav, Strabag, Metrostav 4 jún 2013 366 330 90,00%

Kauza Váhostav

Problémy Doprastavu

Teraz najčítanejšie