Denník N

Korzár je romantická nakladačka a najvýpravnejší balet v histórii SND

Artemij Pyžov (Konrád) v novinke Baletu SND. Foto - Peter Brenkus
Artemij Pyžov (Konrád) v novinke Baletu SND. Foto – Peter Brenkus

Diváci, ktorí majú radi historické repliky, budú nadšení. Tí, čo by už na našej prvej scéne radi privítali nejaké modernejšie posuny, si musia ešte počkať.

„Na javisku sa objaví veľká váza podopieraná atlantmi. Vo váze sa bude nachádzať Medora so zlatým rohom, z ktorého bude rozsýpať po scéne kvety. V Petipovom balete stála táto váza celý majetok, suma dosahovala rozpočet na menší balet!“ Takto opisuje choreograf a režisér Vasilij Medvedev svoj sen vrátenia historického finále do jednej zo scén v najnovšej premiére Baletu SND Korzár. Produkcia mu jeho želanie splnila, a nielen to – jeho naštudovanie sa stalo najvýpravnejším baletom v histórii divadla, obsadený je tiež celý súbor plus päťdesiat detí z bratislavského tanečného konzervatória.

Stvorený skôr v Petrohrade než v Paríži

Autormi trojdejstvového baletu Korzár sú skladateľ Adolph Charles Adam, libretista Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges a choreograf Joseph Mazilier. Vytvorili ho v roku 1856 pre Parížsku operu a o jeho prežitie sa zaslúžil najmä spomínaný Marius Petipa. Geniálny baletný majster v jeho prvom ruskom uvedení sám tancoval a neskôr ho vylepšil; podľa jeho koncepcie sa balet odvtedy vo svete inscenuje. Aj Medvedevova verzia z nej vychádza: niektoré tance sú popresúvané, niektoré postavy sú tanečnejšie, ale ako sám priznáva, snažil sa o oživenie a zachovanie Petipovej choreografie romantického baletu.

To sa mu podarilo: ani sám Petipa by asi nečakal, že jeho balet bude po sto rokoch vyzerať takto. Pohybový slovník hovorí len jedným jazykom (klasickým) a je v ňom len pár cudzích slov – prvkov charakterových tancov. Treba povedať, že baletný súbor SND dobre zvládol technické nároky s tým spojené, čo mu určite uľahčila aj choreografia skúseného majstra – naštudovať ju pomáhal Stanislav Fečo.

Sólistky majú veľakrát šancu sa zablysnúť, choreograficky však vynikajú mužské party, čo je pomerne nezvyklé. Ani náznak nejakého súčasného pohybu či konceptu – človek si môže predstavovať, že sedí v Mariinskom divadle v roku 1899. Ilúziu návratu v čase podporujú realistická scéna a dobové kostýmy Pavla Juráša. Orientálny bazár, pirátska jaskyňa, palác… Jedinou pripomienkou 21. storočia je videoprojekcia morských vĺn v záverečnom obraze potopenia pirátskej lode.

ruzeKto sa tu ešte pozerá na tanec?

Hoci v hudbe k baletu sa už používali aj iní autori, orchester pod vedením dirigenta Alexandra Anisimova hrá pôvodnú partitúru A. Ch. Adama z archívu Parížskej opery. Podľa Anisimova kritici túto hudbu príliš neoceňujú, on však asi nebude jediný, kto má iný názor. Je to počuť – orchester znie skvele a harfový part v druhom dejstve budete poznať; nie je zase tak veľa baletných melódií, o ktorých sa to dá povedať.

Tá harfa je tiež úvodom k slávnej časti druhého dejstva, kde sa sólovo predstavujú hlavné postavy. Ako Pas de deux z Korzára sa často z baletu vyníma, na súťažiach a galavečeroch býva tým najhranejším. Ide o klenot, pri ktorom sa aj baletnému ignorantovi zatají dych. Výborne funguje i v tomto obsadení: Romina Kolodziej ako Medora si drží svoj štandard, Konrad nového sólistu súboru Artemija Pyžova je bezchybný, ale kto tu úplne ovládol scénu, je Orazio Di Bella (Ali), ktorý sa prekonáva. V predstavení žiari tiež Erina Akatsuka ako Gulnara, Yuki Kaminaka ako Lankedem a Sergij Jegorov ako Birbanto, pôvabné sú tri odalisky a Birbantova priateľka Katarína Kaanová.

Veľké romantické balety sú na ukážku choreografického a interpretačného umenia ako stvorené, choreograf Medvedev ním nešetril. Korzára označil ako imperátorský balet – z takého nastavenia už asi nie je ľahká cesta von. V úvode spomínaný obraz Oživeného sadu prichádza v treťom dejstve. Scéna lemovaná bujnou zeleňou, uprostred ktorej tridsať baletiek v ružových balerínkach vlní ružovými ružami. Zaklincujú to tí živí atlanti podopierajúci vázu s Medorou vyhadzujúcou ružové lupene – kto sa tu ešte pozerá na tanec? Tento obraz chcel určite zachovať Petipovo čaro, ale pôsobí natoľko sureálne, že nás nechtiac šľahne o zem späť rovno do roku 2015. Ruku na vypnutý mobil vo vrecku: toto je romantická nakladačka len pre silné nátury. Balet zakončuje stroskotanie pirátskej lode, Medora a Konrád to našťastie prežijú.

Najbližšia repríza Korzára je v utorok 21. apríla. Ďalšou novinkou v Balete SND bude v novembri celosvetová premiéra diela Nižinskij: Boh tanca v choreografii Daniela de Andradeho na hudbu Carla Davisa. Nasledovať budú očakávané Slovenské tance skladateľa Petra Breinera a choreografky Natálie Horečnej.