Denník N

Niečo zaujímavé o cenách diaľnic? Za Počiatka prudko rastú

Kým parlament debatuje o Figeľovi, u Počiatka sa zbytočne míňajú stovky miliónov eur

Odvolávanie človeka z postu podpredsedu parlamentu za to, že za jeho ministrovania štát objednával diaľnice tak, že stáli oveľa menej ako v minulosti a sú načas dodávané, je duševná havária, ktorú by si mal pre výstrahu odtrpieť Smer sám. Môžeme ich ľutovať, stávajú sa v politike rôzne veci, ale bolo by ponižujúce im vysvetľovať, čo je na odvolávaní za nízke ceny netradičné.

Keď však už parlament debatu o cenách diaľnic začal, pár dobrých nápadov na debatu sa ponúka.

1. Poslancom odporúčame, aby si pozreli tabuľku vývoja cien diaľnic v posledných piatich rokoch v porovnaní so štátnou expertízou. Videli by v nej, že konzorciá, v ktorých nie sú stavebné firmy Doprastav a Váhostav, s prehľadom budujú diaľnice za ceny okolo 60 percent veľkosti vládnej expertízy.

Nie je na tom nič čudné, tá expertíza nehovorí o tom, koľko by mala stáť tá-ktorá diaľnica, ale skôr hovorí, čo je už neprijateľne vysoká cena.

Keby sa poslanci potom pozreli na to, ako sa ceny (v pomere k štátnej expertíze) vyvíjajú, mali by ostať znepokojení. Videli by, že tendre, ktoré začali aj skončili za Jána Počiatka, sa dostali až k cenám na úrovni 90 percent výšky vládneho benchmarku. Inak povedané, za tri roky ministra Počiatka stúpla cena objednávaných diaľnic o približne polovicu.

Povedané v eurách: Len pri posledných troch veľkých Počiatkových diaľničných tendroch tak zaplatí štát o približne 300 miliónov eur viac, ako keby sa tendrovalo spôsobom ako pár minulých rokov predtým.

(Pozor, nerozprávame sa o porovnaní s úletmi ako 41 percent z úrovne expertízy, za ktorú chcel stavať Váhostav. Ide o predraženie oproti bežným cenám, ktoré boli vo výške okolo 60 percent vládnej expertízy).

Ak teda teraz parlament zasadá a debatuje o cenách diaľnic, mal by si predvolať ministra dopravy Počiatka a nechať si vysvetliť, ako sa to stalo. Stúpli ceny stavebných prác aj v okolitých krajinách? Udialo sa na trhu niečo, čo by vysvetlilo, že ceny stúpli za rok o polovicu?

Ak by povedzme 300 miliónov eur považovalo parlamentné publikum za podružnosť, hodí sa pripomenúť, že keď na konci roka prihadzujú učiteľom, tak to štát stojí zvyčajne od 60 do 80 miliónov eur.

2. Keď už budú mať poslanci v parlamente Jána Počiatka, mali by sa ho spýtať aj na to, koľko už štát minul na výkup diaľnic pod chystaný bratislavský obchvat. Pre pripomenutie, očakáva sa, že to bude stáť tiež minimálne 300 miliíonov eur.

Hlavne by však Ján Počiatek mal odpovedať na otázku, koľko by tie pozemky stáli, ak by štát vykupoval za ceny len mierne vyššie ako trhové a nie za desať a viacnásobky. Keď sa začne krútiť, že to je dôsledok platnej legislatívy, môžu sa mu poslanci ponúknuť, že ju veľmi rýchlo zmenia. Počúvať, kde je problém a podporovať dobré nápady, nato tam oni predsa sú.

Kauza Váhostav

Problémy Doprastavu

Komentáre

Teraz najčítanejšie