Denník N

Šoférujú stroje bezpečnejšie? pýtajú sa po prvej obeti samojazdiaceho vozidla. Potrvá roky, kým to zistíme

Samoriadiace auto spoločnosti Waymo dáva prednosť školskému autobusu. Zdroj – Waymo
Samoriadiace auto spoločnosti Waymo dáva prednosť školskému autobusu. Zdroj – Waymo

Po nehode v Arizone sa diskutuje, či skutočne budú samojazdiace vozidlá bezpečnejšie ako autá, ktoré budú šoférovať ľudia.

V bežný deň zahynie na amerických cestách v priemere 16 chodcov. Nevie sa, koľko presne ich bolo v nedeľu, no jeden prípad sa možno zapíše do dejín.

V Arizone v meste Tempe zrazilo samojazdiace auto spoločnosti Uber chodkyňu, ktorá s bicyklom prechádzala večer cez cestu mimo priechodu pre chodcov. V nemocnici zraneniam podľahla. Ide o prvého zabitého chodca samojazdiacim vozidlom, ktoré v USA testuje niekoľko spoločností.

Zástancovia autonómnych vozidiel hovoria, že jedným z ich hlavných prínosov má byť to, že budú bezpečnejšie ako šoféri – ľudia. Na celom svete momentálne zahynie ročne 1,3 milióna ľudí pri dopravných nehodách. Celosvetovo je to deviata najčastejšia príčina smrti.

V USA zahynie pri nehodách ročne asi 37-tisíc ľudí, z toho 90 percent nehôd je sčasti alebo úplne spôsobených ľudským faktorom.

„Stroje nemôžu byť unavené, nepozorné, nevedia sa nesústrediť, netelefonujú ani neesemeskujú a nejazdia pod vplyvom alkoholu,“ znie jeden z argumentov.

Protiotázka však je, či stroje zvládnu vnímať premávku tak komplexne ako ľudské zmysly a ľudský mozog. A vedia to už dnes?

Vyšla z tieňa

Prvá smrteľná nehoda prišla po tom, čo testovacie autonómne vozidlá spoločnosti UBER najazdili vyše 3 milióny míľ a rovnaké autá spoločnosti Waymo (patrí pod spoločnosť Alphabet, ktorá vlastní aj Google) asi 5 miliónov míľ. Zdá sa to veľa, no v skutočnosti nie je. U bežných šoférov vychádza jeden mŕtvy človek na 94 miliónov míľ.

Firmy podľa Financial Times dúfali, že ich autonómnym autám sa podarí odjazdiť 100 miliónov míľ bez obete. Spoločnosť Tesla, ktorá testuje svoj Autopilot, najazdila už stovky miliónov testovacích míľ, no jej systém nie je plne autonómny, aký testuje Uber či Waymo.

Samozrejme, záleží aj na okolnostiach, ako došlo k nehode. Zrazená žena prechádzala o desiatej večer cez cestu, keď ju zrazilo volvo, ktoré bolo v autonómnom režime. Za volantom však bol operátor, ktorý mal v prípade problémov zasiahnuť, no nestihol.

„Šofér povedal,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Svet

Teraz najčítanejšie