Denník N

Mediabriefing logoFacebook čelí najväčšiemu škandálu, stráca dôveru a miliardy dolárov (5 otázok a odpovedí o tom, čo sa stalo)

Firma Cambridge Analytica získala informácie o miliónoch používateľov Facebooku a ovplyvňuje vďaka nim voľby po celom svete.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa do newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom.

Takémuto tlaku Facebook ešte nikdy nečelil. Škandál okolo firmy Cambridge Analytica zatriasol dôverou ľudí aj burzou. Facebook bude čeliť vyšetrovaniu v USA aj v Európe. Čo sa vlastne tento týždeň stalo?

1. Čo je to tá Cambridge Analytica?

  • V rokoch 2007 – 2015 platili na Facebooku ešte iné pravidlá, ktoré umožňovali vytvárať aplikácie zbierajúce dáta nielen o ich používateľoch, ale aj o ich priateľoch. Súčasťou dohody bolo, že tí, ktorí dáta zozbierajú, ich nikomu ďalšiemu neposkytnú.
  • Lenže – pozor, prekvapenie! – nie všetci tieto pravidlá dodržali. Výskumník z Cambridge University Aleksandr Kogan v roku 2014 svojou aplikáciou zozbieral dáta o používateľoch Facebooku a neskôr ich posunul spoločnosti Cambridge Analytica.
  • Cambridge Analytica zozbierala dáta o 50 miliónoch používateľov bez ich vedomia a počas amerických volieb tieto dáta využila na cielenie na mieru ušitých reklám.
  • Firma má prepojenie na autorov kampane Donalda Trumpa – 15 miliónov dolárov do nej investoval republikánsky donor Robert Mercer; členom dozornej rady sa stal Steve Bannon, ktorý viedol Trumpovu kampaň a chvíľu bol aj šéfom stratégie Bieleho domu.
  • Faktom je, že už v roku 2015 vo Facebooku vedeli, že Cambridge Analytica získala dáta o miliónoch používateľov, hoci na ne nemala práva. Analyticu požiadali, aby dáta zmazali, neurobili však viac pre ochranu súkromia svojich používateľov.
Na problémy Facebooku reagujú aj časopisy Economist či Bloomberg Businessweek.

2. Aký je tento problém veľký, týka sa aj nás?

  • Firma sa chválila, že jej kampane sú extrémne efektívne, no experti sú pri hodnotení opatrní. Skôr vraveli, že Cambridge Analytica je dobrá v robení vlastného marketingu.
  • Vďaka práci novinárov z britskej televízie Channel 4 však vieme, že zamestnanci Cambridge Analyticy sa nehrali len s facebúčikmi – jej šéf Alexander Nix a jeho spolupracovník Mark Turnbull ponúkali aj možnosti očierňovacích kampaní, napríklad s využitím fake news stránok, nasadených prostitútok či úplatkov. Nixa tento týždeň suspendovali a firma tvrdí, že jeho názory nereprezentujú jej hodnoty.
  • Cambridge Analytica vraj robila kampane vo viac ako 200 voľbách vrátane Českej republiky. O jej prípadnom pôsobení na Slovensku nemáme informácie, no vylúčiť sa to nedá.
  • Dôležité je teraz uvedomiť si, že za všetkými zlými činmi na internete nestoja ruskí boti, ale že je tu mnoho iných aktérov. A že ak sa im darí rozkývať politickú atmosféru v americkej spoločnosti, ovplyvniť debatu na Slovensku je pre nich malina. Nemajme pocit, že sme takí malí, že by sa to tu niekomu neoplatilo vyskúšať.

3. Prečo je to pre Facebook taký veľký problém?

  • Súčasná kauza je len pokračovaním problémov, ktoré Facebook posledné mesiace sprevádzajú. Následky sú však teraz horšie.
  • Akcie Facebooku v dôsledku škandálu padli v pondelok a utorok o zhruba 10 percent, firma tak prišla o 50 miliárd dolárov. Takéto niečo sa nestalo ani vlani, keď Facebook čelil ostrej kritike pre ruské zasahovanie do amerických volieb.
  • Nervózni nie sú len akcionári, ale aj samotní zamestnanci Facebooku. Viacerí sa necítia v práci dobre a majú pocit, že sú zodpovední za problémy vo svete, píše Bloomberg.
  • Americké aj európske úrady ešte v pondelok žiadali vyšetrenie prípadu a začali konať. Americký kongres chce, aby prišiel vypovedať samotný Mark Zuckerberg. Ten povedal, že to rád urobí, aj keď je možné, že pošlú niekoho, kto bude mať najlepšie informácie.
  • Ožilo hnutie #deletefacebook. Hoci sa nedá očakávať, že by ľudia začali sociálnu sieť masívne opúšťať (ani by im to veľmi nepomohlo, pretože dáta na internete zbierajú mnohí iní), rozruch je nepríjemný. K hnutiu sa pridal aj samotný zakladateľ aplikácie WhatsApp, ktorú vlastní Facebook. Jeden z prvých investorov do Facebooku Roger McNamee povedal, že kríza dôvery môže celý Facebook zničiť.
  • Škandál zamával aj trhovou hodnotou Googlu, Applu či Microsoftu, pretože investori majú strach, že veľkým IT firmám hrozia prísnejšie regulácie.
Akcie Facebooku v pondelok padli. Zdroj: markets.ft.com

4. Ako Facebook zareagoval?

  • Keď na tejto téme začali robiť novinári z New York Times a britského nedeľníka Observer, reakcia Facebooku bola typická. Pri otázkach z Timesov Facebook rozsah problému zmenšoval, novinárov z Observera dokonca strašil žalobou.
  • Šéf Facebooku Mark Zuckerberg po prevalení škandálu niekoľko dní mlčal,

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Facebook

Mediabriefing logoMediaBrífing

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie