Denník N

Poučenie z vládnej krízy na Facebooku: Spamujte menej, dozviete sa viac

Budúcnosť zmysluplného života na webe bude závisieť od toho, či v sebe objavíme editorov.

Notifikácia na Facebooku hlási začiatok prenosu ďalšej tlačovky. Počet sledujúcich skokovito stúpa a vidno tiež, kto zo známych sa pozerá. Hoci je v zábere len prázdny rečnícky pult, objavujú sa prvé komentáre. Počas prejavu politika už plynie súvislý prúd reakcií, cez obrazovku plávajú zamračené emotikony. Zdatnejší preklikávajú na paralelne bežiacu inú tlačovku, alebo sledujú situáciu vo svojom feede, kde sa objavujú komentáre opinion lídrov, novinárov, politikov, trolov aj psychopatov.

Netrvá dlho a je tu prvá vtipná fotokoláž, karikatúra, zremixované video, odkazy na satirické a cynické facebookové skupiny. Rieši sa prvý hoax, zavádzanie, vytrhávanie z kontextu. Pod statusom prominenta zúri vášnivá hádka. Linkujú sa, kritizujú a chvália články z domácich i zahraničných médií. Popri tom sa ľudia prihlasujú na zvolanú demonštráciu, počet tých, ktorí „sa zúčastnia“, trieli nahor. Nasleduje presun na námestie, cez mobilné telefóny naskakujú komentáre, fotky transparentov, videá skandujúceho davu a tiež laické i profesionálne odhady účasti.

Kto si po tom všetkom večer zapne správy v televízii, musí konštatovať, že už všetko vie. Zároveň si užíva nezvykle pomalý prejav spíkra, ktorý podstatné veci zhŕňa do niekoľkých viet. Posledný pohľad na sociálnu sieť: ktosi píše, že je po tom všetkom unavenejší, ako keby celú noc pozeral seriály. Druhý opisuje, ako naletel fejkovej správe. A že takéto „žarty“ v konečnom dôsledku nie sú žiadna zábava.

Nenápadne sme si zvykli, že zásadné udalosti – ako napríklad vládnu krízu – prežívame a „konzumujeme“ na sociálnych sieťach. Čiže v mediálnom prostredí, ktoré pulzuje v reálnom čase, nemá žiadnu programovú štruktúru, ale vlastnú dynamiku súvislého prúdu. Neustále nové príspevky a vzruchy burcujú emócie a podnecujú nás, aby sme sa stali súčasťou konverzácie. Dôsledok je, že sa stierajú hranice medzi informáciou, názorom, výmyslom a zavádzaním. Rastie tlak na schopnosť orientovať sa, manažovať svoju pozornosť a rozlišovať dôveryhodné a relevantné zdroje. Zrodilo sa nové mediálne správanie

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koaličná kríza

Komentáre

Teraz najčítanejšie