Denník N

Facebook po škandále mení nastavenie súkromia používateľov

Facebook predstavil drobné zmeny v ochrane súkromia. Reaguje tak na obvinenia, že nedostatočne chráni dáta svojich používateľov.

Firma Cambridge Analytica získala z Facebooku dáta o 50 miliónoch používateľoch a využila ich na cielenie reklám. Sama o sebe tvrdí, že robila kampane vo viac ako 200 voľbách po celom svete. Informácie, ktoré boli zverejnené v uplynulých dňoch, ťahajú dole ceny akcií Facebooku, naštrbili dôveru v sociálnu sieť a spustili vyšetrovanie vo viacerých krajinách.

Facebook dnes ohlásil drobné zmeny, ktoré majú obmedziť niektorých aktérov zneužívajúcich sociálnu sieť. Majú tiež uľahčiť ľuďom kontrolu nad ich osobnými údajmi.

Zhrnutie všetkých dôležitých informácií o Facebooku a online médiách v jednom texte týždenne. Prihláste sa na odber newslettra MediaBrífing.

Lepšie dostupné nastavenia

Facebook redizajnuje menu na mobilných zariadeniach. „Namiesto toho, aby sme mali nastavenia rozmiestnené na takmer 20 rôznych miestach, budú teraz dostupné z jedného jediného miesta,“ ohlasuje Facebook.

Staré (vľavo) a nové nastavenia v mobilnej aplikácii Facebooku. Zdroj: Facebook

Menu nastavenia súkromia

„Ľudia nám povedali, že by malo byť oveľa ľahšie nájsť informácie o súkromí, bezpečnosti a reklamách. Nové ‚Privacy Shortcuts‘ je menu, v ktorom môžete kontrolovať vaše dáta niekoľkými kliknutiami a s jasnejším vysvetlením, ako to funguje,“ avizuje Facebook.

Z tzv. Privacy Shortcuts menu si ľudia môžu nastaviť bezpečnosť svojho účtu (napríklad dvojstupňovú autentifikáciu, vďaka ktorej vedia, ak sa niekto pokúša prihlásiť do ich účtu). Môžu tu tiež skontrolovať, aké osobné údaje verejne zdieľajú (netýka sa to len príspevkov, ktoré zverejnili, ale môžu sa pozrieť aj na to, aké žiadosti o priateľstvá odoslali a aké veci vyhľadávali na Facebooku). Samozrejmosťou je nastavenie toho, kto a čo môže vidieť na ich profile.

Privacy Shortcuts menu. Zdroj: Facebook

Možnosť nájsť, stiahnuť alebo zmazať dáta z Facebooku

Facebook chce tiež uľahčiť ľuďom manažovať to, čo o sebe zdieľali. „Niektorí ľudia chcú zmazať veci, ktoré o sebe v minulosti zdieľali, iní sú len zvedaví a chcú vedieť viac o tom, aké informácie o nich Facebook má,“ píše Facebook. Vzniká preto stránka „Access Your Information“, kde by mali mať ľudia možnosť ľahšie spravovať to, čo o nich sociálna sieť vie.

Keďže sú to dáta samotných používateľov, môžu si ich kedykoľvek stiahnuť do počítača.

Stránka Access Your Information, kde môžu ľudia spravovať, čo na Facebooku zdieľali.
Stránka s možnosťou stiahnuť si vlastné dáta z Facebooku.

Facebook tiež sľubuje, že v blízkej budúcnosti zaktualizuje pravidlá používania siete. Sľubuje aj viacej transparentnosti – chce vraj lepšie vysvetliť, aké dáta o ľuďoch zbiera a ako ich používa.

Keďže Facebook čelí obvineniam z nedostatočného zabezpečenia dát používateľov, ktoré zneužila firma Cambridge Analytica, čaká ho v najbližších mesiacoch vyšetrovanie vo viacerých štátoch. Zástupcovia Facebooku budú situáciu vysvetľovať pred komisiami a politikmi, šéf Facebooku Mark Zuckerberg bude zrejme osobne vypovedať pred členmi amerického Kongresu.

 

Facebook

Teraz najčítanejšie