Denník N

Tu máte 150 eur na tri týždne a straťte sa z Berlína – nemecká alternatívna škola, ktorá vychováva osobnosti

Lara Luna Ehrenschneiderová, Alma de Zárateová a Jamila Tresselová (zľava). Foto N - Tomáš Benedikovič
Lara Luna Ehrenschneiderová, Alma de Zárateová a Jamila Tresselová (zľava). Foto N – Tomáš Benedikovič

Žiačky alternatívnej školy napísali, aká by mala byť škola: žiadne známky, spolupráca a vedenie k zodpovednosti. Kniha úspešná v Nemecku vychádza v slovenskom preklade.

Alma de Zárateová mala 13, Jamila Tresselová 14 a Lara-Luna Ehrenschneiderová 15 rokov, keď spoločne vydali v Nemecku knihu, ako by mala vyzerať ideálna škola.

Dievčatá sa stretli v známej alternatívnej berlínskej škole ESBZ (Evangelische Schule Berlin Zentrum). Učí sa v nej inak a je považovaná za  jednu z najúspešnejších inovatívnych škôl v Nemecku. Alma a Jamila do školy ešte chodia, Lara-Luna je už na vysokej.

Takmer stostranová kniha Škola podľa našich predstáv vyšla vďaka organizácii Živica a Komenského inštitútu v slovenčine. Alma, Jamila a Lara-Luna sú od prvého vydania o štyri roky staršie a  o svojej škole a knihe prišli porozprávať na Slovensko.

Ako to v berlínskej alternatívnej škole vyzerá? Klasický rozvrh s pevne určenými hodinami tam nik nepotrebuje. Žiaci si každé ráno vyberú jednu zo štyroch „kancelárií“. Na výber je matematika, angličtina, nemčina a príroda a spoločnosť. Strávia tam prvé dve vyučovacie hodiny.

Učia sa sami, učebné materiály sú naozaj dobre pripravené. Sú tam študenti viacerých ročníkov a môžu si pomáhať. Učitelia sú pripravení poradiť – ak o to žiak žiada. Počas zvyšných vyučovacích hodín majú dielne, projektové vyučovanie a predmety, ktoré u nás nepoznáme – Zodpovednosť a Výzva.

Výzva za 150 eur

Zastavme sa pri Výzve. Zúčastňujú sa jej 13- až 15-roční žiaci. Ich úlohou je, aby sa o seba postarali počas troch týždňov mimo Berlína. Dostanú vreckové 150 eur na všetky náklady a musia si pripraviť spoločný program. Chodia na splav, výpravy, iní pracujú na farme. Alma opisuje svoj najväčší zážitok, keď išli na turistiku do Británie. „Je to spôsob, ako získať skúsenosti, ktoré sú pre život dôležité, ako zvládať chyby a ako sa stať samostatným.“

Počas troch týždňov mali prejsť 150 kilometrov. Museli si to naplánovať a ešte raz: zvládnuť to celé so 150 eurami v peňaženke. „Raz sme robili prednášku pre nemecké železnice o našom systéme a získali sme za to lístky na vlak do Anglicka,“ chváli sa jedno z dievčat, ako sa vynašli.

„Výzva celej skupiny je napríklad prejsť cestu, ale pre jednotlivca je výzvou fungovanie v tíme aj s ostatnými. Každý vstupuje s rôznymi skúsenosťami, niekto je skúsený turista, možno niekto nebol nikdy na túre, takže sa tam učíme na seba navzájom brať ohľad,“ vysvetľuje Lara-Luna.

Aj keď s nimi musí ísť dospelý, väčšinou ide o budúceho učiteľa či sociálneho pracovníka, ten do ich plánov nezasahuje. „Je tam na to, aby upokojil rodičov. Zasahuje len, ak by sa stala výnimočná situácia. Ale ak skupina ide zlým smerom, nezastaví ich,“ opisuje Lara-Luna.

Bežný deň v alternatívnej škole

V bežný deň sa neučia tak, že im učiteľ prednáša, ale

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie