Denník N

Príbeh „grid girls“. Od šiat až po plavky

Ani pokračovanie kariéry dvojnásobného majstra sveta Fernanda Alonsa, či viaceré technické a športové zmeny nevyvolali pred začiatkom sezóny taký ohlas, ako zrušenie jedného z najtradičnejších symbolov spojených so svetom Formuly 1.

Americkí majitelia seriálu nečakane ukončili pôsobenie atraktívnych sexi dievčat, ktoré sprevádzali pilotov pred každým podujatím.

Dôvodom „vykázania“ krásnych žien zo štartového roštu boli celospoločenské debaty o sexizme a podľa marketingového šéfa F1 Seana Bratchesa bol tento zvyk v protiklade so spoločenskými normami dnešnej doby. „Nemyslíme si, že táto prax je vhodná pre F1 a jej nových aj starých fanúšikov,“ uviedol Bratches pre oficiálny web f1.com.

Na začiatku bola Japonka

Tradícia takzvaných „grid girls“ pritom siaha až do 60. rokov minulého storočia. Priekopníčkou tohto fenoménu bola modelka a speváčka Rosa Ogawová, ktorú preslávila reklamná kampaň pre japonskú rafinériu Cosmo Oil. Ako prvá prezentovala viacero značiek priamo na pretekoch, k čomu dopomohla aj skutočnosť, že bola vydatá za pilota tímu Toyota, Kawaia Minoru. Prezentovala sa v tradičných šatách a oblečení. Následne si firmy uvedomili marketingovú silu spojenia krásnych žien a najsilnejších motorov a tento koncept sa rýchlo rozšíril najmä do USA a Veľkej Británie. Spojenie bohatstva, rýchlosti a nebezpečenstva s krásnymi ženami prispievalo postupne k zvyšujúcej sa popularite efjednotky po celom svete.

Brána do šoubiznisu

V ďalšom desaťročí už umožňovalo povolanie krásnej ženy v F1 výrazný štart do sveta šoubiznisu. Dokonalým príkladom je britská modelka Katie Price, ktorá pracovala pre stajňu bývalého pilota F1 a neskôr majiteľa tímu Eddieho Jordana. Odvtedy jej „prischla“ prezývka Jordan. „Motoristické preteky sú veľmi komerčnou investíciou a musíte v nej mať návratnosť svojich investícii. Potrebovali sme sa ukázať,“ spomína na angažovanie sexbomby (a neskôr manželky speváka Petra Andreho) Eddie Jordan. To už sa „jeho“ dievčatá prezentovali aj v plavkách. Okrem Priceovej odštartovali v tejto pozícii ďalšie neskôr slávne modelky Melinda Messengerová a Emma Nobleová.

Éra priliehavých materiálov

V priebehu 70. rokov sa výrazne zmenilo dovtedy konzervatívne oblečenie „grid girls“ vo svete F1. Tradičné sviatočné šaty nahradili priliehavé materiály, aby čo najviac zvýraznili ženské telo. Oblečenie z materiálu lycra a čižmy až po kolená sa stali neoficálnou uniformou modeliek pri podujatiach Formuly 1. V sedemdesiatych rokoch, keď išlo v pretekoch skutočne o život, boli „grid girls“ poslednými ženami, ktoré piloti pred štartom videli. A po úspešne zvládnutom podujatí zase prvé, ktoré mohli objať. Medzi najväčších sukničkárov a zároveň idolov žien v tom období patril britský majster sveta James Hunt (známy aj z kasového trháku Rivali ako veľký súper Nikiho Laudu). A nejedna z krások na štarte mala skončiť neskôr v jeho, aj v náručí ďalších pilotov šampionátu.

Menej látky, viac kože

V období 60. a 70. rokov išlo v prípade „grid girls“ o pekné ženy v zmysle dobrej postavy, pekných tvárí. Ale stále mali modelky oblečením zahalenú väčšinu tela. Zmenu v tomto prípade priniesli až roky osemdesiate. V nich padli akékoľvek zábrany a platilo jednoduché pravidlo: čím menej látky na tele, tým priaznivejšia odozva. Zároveň už tieto modelky neboli reklamným pútačom konkrétnych značiek, ale tvorili propagáciu jednotlivým okruhom a tímom. A začalo platiť staré známe – nahota/sporo odeté telá žien predávajú. Medzi najodvážnejších priekopníkov tejto odvážnej prezentácia patrila Veľká Británia.

Ženy nahradia deti

No so sporo odetými kráskami na štarte je od tejto sezóny koniec. Vedenie Formuly 1si v spolupráci s Medzinárodnou automobilovou federáciou (FIA) pravdepodobne zobrali príklad z futbalu. Elitných pilotov v čele s obhajcom titulu Lewisom Hamiltonom budú na štarte sprevádzať nádejní automobiloví pretekári. Deti budú vyberať národné motoristické federácie krajiny, v ktorých sa Veľká cena uskutoční. Miesta im majú byť prideľované ako odmena za výsledky v juniorských pretekoch, prípadne sa majú žrebovať. „Pre nich, ale aj ich rodiny to bude nezabudnuteľný zážitok. Inšpirácia, aby ďalej pretekali, trénovali a učili sa,“ povedal šéf marketingu F1 Bratches.

Stanice Sport1 a Sport2 v spolupráci s pretekárskou stajňou Effective Racing pripravili atraktívnu a dlhodobú súťaž pre nadchádzajúcu sezónu: „Čo pre teba znamená Formula 1,“ ktorá ešte viac priblíži fanúšikov Formule 1 k tomuto športu. Súťaž odštartuje v marci a potrvá až do začiatku septembra, kedy celá vyvrcholí. Viac informácií sa fanúšikovia dozvedia na webových stránkach: www.soutez-sport1tv.cz.  

 

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie