Denník N

Nestačí poukázať na problémy, mali by ste ponúkať aj riešenia, radí novinárom David Boardman

David Boardman. Foto – Ashoka/Jan Hromádko
David Boardman. Foto – Ashoka/Jan Hromádko

Musíme ľuďom prinášať toľko informácií, aby vedeli sami prísť s vhodnými riešeniami problémov, hovorí bývalý investigatívny novinár.

Ľudia majú dosť vlastných problémov, nechcú v médiách čítať o ďalších a ďalších, hovorí David Boardman, bývalý investigatívny novinár, ktorý je predsedom organizácie Solutions Journalism Network. Tá vysvetľuje novinárom, že okrem informovania o problémoch by mali ukazovať aj možné riešenia.

Aký je rozdiel medzi bežnou žurnalistikou a solutions journalism, teda žurnalistikou orientovanou na riešenia?

Bežná žurnalistika sa zameriava na to, čo sa stalo. Ďalšou úrovňou je investigatívna žurnalistika, ktorá je o hrabaní sa v dátach a dokumentoch, o robení rozhovorov. Novinári idú do tmavých kútov, kde si posvietia na problémy, o ktorých ľudia zrejme ani nevedeli. Často tak odhaľujeme to, čo sa mocní snažia utajiť. Avšak tam sa to zväčša končí. Solutions journalism je pokračovaním investigatívnej žurnalistiky, avšak nekončí sa len pri poukázaní na problém, no snaží sa objaviť možné riešenia. Uvediem jeden príklad: v Minneapolise dlhšie rezonoval problém s mladými Somálčanmi, ktorí sa radikalizovali a chodili bojovať za Islamský štát. Médiá o tom písali roky, ale potom sa denník Star Tribune rozhodol spracovať tému so zameraním na riešenia. Urobili dve dôležité veci – išli do iných svetových miest, kde obdobné problémy už riešili. Zároveň sa však snažili ísť až ku koreňom problémov a zistili, že mladí Somálčania sa cítia v Minneapolise veľmi izolovaní, ich komunita nebola integrovaná do zvyšku spoločnosti. Novinári teda zobrali svojich čitateľov do somálskej komunity. Využili 360-stupňové video, nástroje virtuálnej reality, urobili veľmi silné rozhovory s mladými Somálčanmi a presvedčili členov tejto komunity, aby o svojich problémoch hovorili. Úplne tak zmenili spôsob informovania a zamerali sa skôr na to, ako môžeme ochrániť naše deti, bez ohľadu na to, či sú somálske alebo nie. Debata o tejto komunite sa zmenila a pomohlo to znížiť radikalizáciu jej členov.

Takže to, čo robili novinári dovtedy, riešeniu problémov nepomáhalo? Spracovávali novinári túto tému zle?

Aj v tomto prípade – podobne ako v mnohých iných – sa ukázalo, že len tým, že si na nejaký problém posvietime, sa veci nezlepšia. Že politici nemusia nevyhnutne reagovať, že verejnosť nemusí požadovať zmenu. Sme zaplavení informáciami, a tak sa mnohí ľudia len otočia chrbtom tomu, čo sa deje. Ak majú pocit, že neexistuje nič, čo by sa s tým dalo robiť, tak o tom radšej ani nechcú vedieť. Majú dosť vlastných problémov, nepotrebujú počúvať o ďalších. Vidíme pokles dôvery v médiá, vidíme pokles záujmu o niektoré témy. Keď sme však začali robiť žurnalistiku orientovanú na riešenia, ľudia pochopili, že existuje niečo, čo sa dá spraviť. Nebolo to len povznášajúce – dodávalo to ľuďom energiu.

Všetko dôležité o fungovaní médií a žurnalistike v jednom texte týždenne. Prihláste sa na odber newslettra MediaBrífing.

Keď sa pozrieme na diskusie pod článkami, často tam odznievajú „zaručené“ riešenia: vymeniť vládu, vymeniť prezidenta. Môže solutions journalism ukázať ľuďom, že existujú aj iné riešenia?

Myslím si, že najlepší solutions journalism je apolitický a má oveľa viac odtieňov ako len jednu a druhú stranu. Zvykneme u nás hovoriť, že Američania v súčasnosti využívajú médiá podobne, ako opilci využívajú pouličné lampy: na podporu, nie na svietenie. Ľudia sledujú médiá, ktoré podporujú ich už vytvorené názory. Žurnalistika zameraná na riešenia to môže narušiť a môže ukázať ľuďom, že existuje viacero spôsobov, ako sa dajú veci meniť, a že nezáleží na tom, ako ste politicky orientovaní. Umožňuje ľuďom uvedomiť si, že pri mnohých spoločenských problémoch chceme všetci dosiahnuť to isté. Nik z nás nechce bezdomovectvo, nik nechce chudobu, nik nechce znečistenie vody a ovzdušia. Možno sa nezhodneme, ako tieto problémy riešiť, no solutions journalism môže dať ľuďom viac informácií o tom, čo sa už skúsilo a čo fungovalo.

Je cieľom solutions journalism hľadať riešenia, na ktorých sa môžu podieľať samotní čitatelia?

Cieľom je aktivovať občanov, aby sa stali aktivistami. Cieľom nie je, aby sa z novinárov stali aktivisti, ani to, aby odporúčali nejaké konkrétne riešenie. Podstatné je priniesť dostatok informácií na to, aby s nimi občania mohli sami nájsť riešenie.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Svet

Teraz najčítanejšie