Hubblovým teleskopom pozorovali doposiaľ najvzdialenejšiu hviezdu

Pozorovanú hviezdu vedci nazvali LS1. Svetlo, ktoré pozorovali, bolo z hviezdy vyžiarené v čase, keď mal vesmír približne 30 percent svojho dnešného veku, teda približne 4,4 miliardy rokov.

Vedci objavili najvzdialenejšiu hviezdu. Foto – NASA/ESA

Medzinárodný tím astronómov pozoroval hviezdu, ktorá existovala už 4,4 miliardy rokov po Veľkom tresku. Ide o vôbec najvzdialenejšiu hviezdu, akú vedci doteraz pozorovali.

Hviezda sa nachádza v kope galaxií s označením MACS J1149.5+2223 a astronómovia ju pôvodne skúmali s iným cieľom. Chceli v nej preskúmať výbuch supernovy heic1525 (prezývaná aj Refsdal), ktorý mal byť zväčšený gravitačným šošovkovaním spomenutej kopy galaxií.

Počas pozorovaní vedci na záberoch uvideli zdroj svetla pochádzajúci z tej istej galaxie ako supernova Refsdal.

„Podobne ako výbuch supernovy Refsdal, svetlo pochádzajúce z tejto vzdialenej hviezdy bolo zväčšené, čím sa stalo viditeľné pre Hubblov vesmírny ďalekohľad. Táto hviezda sa nachádza aspoň tisíckrát ďalej než najbližšia individuálna hviezda, ktorú dokážeme pozorovať – ak neberieme do úvahy výbuchy supernov,“ priblížil Patrick Kelly, vedúci výskumu a hlavný autor výslednej štúdie, ktorá bola tento týždeň uverejnená v prestížnom žurnále Nature Astronomy.

Šošovka a mikrošošovka

Výskumný tím,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom