Denník N

Takmer 60 novinárov z RTVS kritizuje vedenie: Pracujeme v nepriateľskej atmosfére

Väčšina televíznych reportérov a editorov RTVS a menšia časť rozhlasovej redakcie v otvorenom liste hovorí o vytláčaní profesionálov z verejnoprávneho média aj presadzovaní ľudí bez expertízy do reportáží.

Deň po tom, ako vo verejnoprávnom Rozhlase a televízia Slovenska (RTVS) dostala výpoveď jedna z najskúsenejších slovenských novinárok, Oľga Baková, sa ozvalo asi šesťdesiat novinárov verejnoprávneho média.

V otvorenom liste kritizujú atmosféru v spravodajstve, prístup vedenia, pretláčanie sporných respondentov do reportáží a v náznakoch aj výpoveď Bakovej. Reportéri reagujú aj na minulotýždňový spor s ich novým šéfom Vahramom Chuguryanom, či môžu mať vo vysielaní odznaky so sloganom #AllForJan.

Chuguryan redaktorom povedal, že by odznaky vo vysielaní nemali nosiť. Keď sa voči tomu niektorí ohradili, Chuguryan na Facebook napísal, že robia politiku. Odznaky vznikli ako symbol solidarity so zavraždeným reportérom Aktualít Jánom Kuciakom,

„Náš priamy nadriadený o nás minulý týždeň verejne vyhlásil, že nám niektorým nejde o čestnú a profesionálnu novinárčinu, ale o priame zasahovanie do politiky. Je to lož,“ píše šesťdesiat novinárov na úvod otvoreného listu.

„Po viacerých pokusoch riešiť situáciu v spravodajstve RTVS interne, je to prekročenie hranice, keď sa musíme ohradiť aj verejne.“

Rezník na list reagoval ostro, reportéri RTVS podľa vedenia fabulujú, strašia a pritom svojimi kvalitami nedosiahli kvalitu tvorby verejnoprávneho média.

Slobodná práca v nepriateľskej atmosfére

Reportéri v liste hovoria o napätej atmosfére, ktorá trvá už niekoľko mesiacov. „Zatiaľ pracujeme slobodne, ale v nepriateľskej atmosfére,“ pokračuje text listu. V RTVS prišlo k personálnym zmenám vo vedení v spravodajstve po nástupe Jaroslava Rezníka vlani v auguste, ktorého za riaditeľa vybrali poslanci Národnej rady. Voľba je tajná, väčšinu má v parlamente vládna koalícia Smer, SNS, Most-Híd.

„Sme svedkami eliminácie, degradovania a preraďovania profesionálov, ktorí vyjadrujú voči manažmentu svoj kritický názor. Očakávali sme, že práve nový šéfredaktor pomôže túto situáciu upokojiť. Rýchlo sa však ukázalo, že trend je opačný.“

Chuguryan prišiel do RTVS pred pár týždňami po tom, čo v polovici marca vo verejnoprávnej televízii skončili šéf spravodajstva Juraj Rybanský a šéf televíznych správ Boris Chmel. I keď si oboch vybral už nový riaditeľ Rezník, po pol roku skončili. Oficiálne z osobných a zdravotných dôvodov, v skutočnosti preto, že sa ocitli uprostred sporu medzi reportérmi a Rezníkom.

Foto N – Tomáš Benedikovič

List reportérov RTVS podpísal napríklad moderátor relácie O päť minút dvanásť Martin Strižinec, zahraniční korešpondenti Peter Majer, Alena Taranová či Daniela Hajčáková, televízni reportéri Kristián Čekovský, Pavol Kalinský, Matúš Baňovič či Michal Katuška, moderátorka Zuzana Kovačič Hanzelová či rozhlasové redaktorky a moderátorky Jana Maťková a Gabriela Kajtárová.

Pod listom je podpísaná veľká väčšina televíznej časti spravodajstva RTVS. Z rozhlasovej redakcie ide o

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Médiá

RTVS za Rezníka

Teraz najčítanejšie