Denník N

Rakúski herci sa boja o Maďarsko, povedali to nahlas v Národnom divadle v Budapešti

Diváci nevedeli, ako reagovať. Rakúski herci priamo na javisku otvorili problémy, ktoré prežíva maďarská spoločnosť. Kritiku niektorí neprijali, Rakúšanov obviňujú z drzosti a zbabelosti.

Rakúski herci sa boja o demokraciu v Orbánovom Maďarsku. Foto - AP
Rakúski herci sa boja o demokraciu v Orbánovom Maďarsku. Foto – AP

„Hlboko ctené publikum! Vieme o ťažkej situácii, v ktorej sa skvelý maďarský národ a jeho kultúrny život nachádza. Demokratickou cestou a vďaka demokratickým voľbám sa samo dostalo do situácie, ktorá ho čoraz viac odnáša od demokratického ducha a Európy. Tento vývoj nás napĺňa nepokojom, rovnako ako mnohých z Vás. Napriek tomu sme prišli a radi sme pre Vás zahrali. Anton Pavlovič Čechov je obrazom našej spoločnej európskej kultúry. Musíte vedieť, že k sebe patríme. Ďakujeme za pozvanie!“ znelo v liste, ktorý na javisku maďarského Národného divadla herci z viedenského Burgtheatru začlenili do záverečnej scény Čechovovej Čajky.

Vláda kritiku nezniesla

Viaceré maďarské provládne médiá po scéne, ktorá v národnom divadle otriasla verejnosťou, reagovali emotívnymi komentármi, že politika do divadelného umenia nepatrí. Národné divadlo má byť podľa nich miestom, kam by politika nemala prenikať. Má byť len priestorom pre umenie, ktoré má od politických tém ďaleko.

V modernej spoločnosti, ktorá v divadelnom umení zdedila tradíciu politického divadla Brechta a Piscatora už od začiatku minulého storočia, je takáto podráždená reakcia proti priamej kritike nezvyčajná.

V predstavení drámy Čajka pritom nezaznela priama narážka, skôr konštatovanie strachu, ktorý rakúska spoločnosť cíti vo vzťahu k maďarskej demokracii.

O tej sa aj premiér Viktor Orbán pri marcovej návšteve kancelárky Angely Merkelovej vyjadril, že nemusí byť nutne liberálna. Rakúske slová „hoci máme spoločnú minulosť a Čechov nás spája, trápia nás nebezpečenstvá, ktoré hrozia maďarskej demokracii,“ boli reakciou na Orbánovu politiku, ktorá podľa rakúskych hercov demokraciu ohrozuje korupciou, prepojením na oligarchov, Rusko a tiež zákonmi, ktoré dlhodobo ohrozujú slobodu slova.

Fidesz na výstup hercov z viedenského Burgtheatru reagoval veľmi temperamentne.  Na Facebooku premiéra Viktora Orbána ani oficiálnej stránke politickej strany sa však neobjavil žiadny komentár.

Maďarský europoslanec strany Fidesz, Tamás Deutsch, vo svojom statuse na Facebooku použil aj vulgarizmus. „Povedzte nám prosím vás, koľkokrát ste kdekoľvek vo svete na konci vášho predstavenia vyslovili tými svojimi drobnými ústami aspoň slovo pre nás, dobroduchých Maďarov, keď sme desaťročia trpeli v zhnitom komunizme poje*** ďaleko od Európy?“ napísal na svojom profile maďarský europoslanec, ktorý je známy svojím ostrým prejavom.

Niektorí tlieskali, iní pískali

Hlasom kolektívneho postoja, ktorý publiku a najmä vedeniu divadla adresovali rakúski divadelníci, bol herec Martin Reinke. Ten pripravený prejav prečítal v závere poslednej scény Čechovovej hry Čajka. Obavy o maďarskú spoločnosť vyslovil v nemčine aj angličtine.

Niektorí diváci ostali sedieť ako prikovaní na svojich miestach, iní sa ponáhľali z divadla preč. V sále bolo počuť popiskovanie, ale rovnako aj potlesk. Nečakaný zásah do vnútropolitickej identity Maďarov zarazil. Na tak otvorenú kritiku v národnom divadle zvyknutí nie sú.

Riaditeľ národného divadla Attila Vidnyánszky bol jedným z tých, ktorí otvorene kritizovali politickú vsuvku do Čechovovej klasiky. Myslí si, že politika do divadla nepatrí a kolegom z Rakúska odkazuje, že by sa mali zamyslieť tiež a svoj čin vysvetliť.

V závere hry, keď slová zazneli, stál pri okraji pódia a chystal sa rakúskym divadelníkom gratulovať. Videli ho, ako sa opiera o pódium a v rukách žmolí plastiku, ktorú chcel Burgtheatru z vďaky venovať.

„Myslím si, že nielen v Maďarsku, ale nikde na svete nie je vkusné, aby sa na javisku čítali priame politické listy divákom, ktorí prichádzajú na konkrétne predstavenie.“ povedal Vidnyánszky podľa serveru Origo. Riaditeľ budapeštianskeho divadla od toho viedenského čaká vysvetlenie.

Pre mnohých je zvláštne, že na politiku v divadle upozorňuje práve Vidnyánszky, ktorý je spájaný s vládou Fideszu.

V maďarských umeleckých kruhoch nie je známy ako výnimočný režisér, za sebou má skôr priemerne hodnotené predstavenia. Minister Zoltán Balog vtedy tvrdil, že ho zvolila porota jednohlasne. Proti tomuto tvrdeniu protestovala napríklad známa herečka a členka výberovej komisie Mari Töröcsik, ktorá hlasovala proti Vidnyánszkému.

Konflikt nie je nový

Pre ľudí, ktorí si pamätajú vývoj vzťahu oboch divadelných telies je zase zarážajúce, že sa vedenie maďarského divadla prekvapilo.

Už v nedávnej minulosti sa totiž rakúske národné divadlo vyjadrilo odmietavo, keď dostali pozvanie na oficiálny maďarský divadelný festival. Bolo to v roku 2014 a vtedy sa k „protestu“ pridalo aj Slovenské národné divadlo, ktoré účasť rovnako odmietlo.

Rakúsko svoje rozhodnutie obhajovalo na jednej strane tým, že nesúhlasí s politickou situáciou v Maďarsku a aj tým, že riaditeľ maďarského národného divadla vzťah rakúskych a maďarských divadelných kruhov neustále dezinterpretuje.

Maďarský nezávislý server 444 vtedy napísal, že rakúske divadlo má s Vidnyánskym jednoducho zlé skúsenosti.

Zbabelí Rakúšania

Súčasnú situáciu komentoval aj národný umelec, herec Péter Blaskó známy svojou podporou Viktora Orbána. Na predstavení, ktoré poškvrnilo nepolitickosť maďarského Národného divadla, neboli prítomní tvorcovia rakúskej inscenácie, Karin Bergmann a Jan Bosse.

Obvinil ich zo zbabelosti a nepripustil možnosť, že do Maďarska nechceli prísť z rovnakých dôvodov, ako sa rozhodli do predstavenia vkomponovať kontroverzné vyhlásenie.

„Vážená Karin Bergmann! Vážený Jan Bosse! Obaja ste zbabelí ľudia. Pošlete sem divadelný kolektív, Váš vlastný, aby strápnil Rakúsko. Zbabelo sa skrývate doma a poverujete chudáka Martina Reinke-ho, aby dokazoval Vašu vlastnú nevhodnosť pôsobiť vo verejnom živote“ píše  pohoršený Blaskó v otvorenom liste.

Čitatelia maďarského média Népszabadság hlasovali o tom, či politika má v divadle miesto. 1674 Maďarov si zatiaľ myslí, že áno a iba 854 proti politike na javisku protestuje.

Inscenáciu viedenského Burgtheater si budú môcť pozrieť aj slovenskí diváci v rámci festivalu Eurokontext 12. júna v činohre SND. Nebude to Čechov, ale moderná dráma Celibát mladého rakúskeho dramatika Ewalda Palmentshofera o trojici žien troch generácií, ktoré sa pokúšajú vyrovnať s hriechom najstaršej z nich, fašistky a kolaborantky. Slovenské publikum teda tiež nebude ukrátené o politický a spoločenský odkaz.

Teraz najčítanejšie