Denník N

Najväčší tender tretej vlády Smeru pokračuje, železničiari sa pokúšajú druhýkrát vyhodiť firmu z Kazachstanu

Ilustračné foto – TASR

Rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie nepomohlo, železničiari sa opäť snažia vyhodiť z 300-miliónového tendra lacnejšiu konkurenciu z Kazachstanu.

V kanceláriách štátnych železníc práve manažéri rozhodujú o najväčšej zákazke z čias tretej vlády Smeru. Chcú zmodernizovať trať od Devínskej Novej Vsi smerom na české hranice na 200-kilometrovú rýchlosť za 305 miliónov eur.

To je mimoriadne vysoká suma aj na pomery železničiarov. Väčšiu zákazku robili iba raz, keď pred dvoma rokmi prerábku trate pri Púchove za 365 miliónov eur zverili konzorciu Doprastav a TSS Grade.

Nájsť podobne veľký tender sa dá len s ťažkosťami aj v iných štátnych firmách.  Pre ilustráciu: Úsek D1 s najdlhším tunelom na Slovensku (Višňové) vychádza na 400 miliónov eur.

Logicky je prerábka trate pri Devínskej Novej Vsi v centre záujmu stavebných gigantov aj vplyvných lobistov. Ich pozornosť sa posledné týždne sústredila na manažérov ŽSR. Prirodzene ich zaujímalo, ako si železničiari poradia s rozhodnutím Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý prekazil pokus železničiarov vyradiť z tendra skúsenú kazašskú firmu Integra Construction.

Argumenty železničiarov o nezaručených skúsenostiach stavbárov z Kazachstanu UVO odmietol ešte koncom minulého roka. Jasne napísal, že referencie sú v poriadku, pretože ich potvrdzujú kazašské železnice. ŽSR prikázal vrátiť konkurenta do tendra a znova vyhodnotiť ich kvalifikáciu.

Železničiari spísali 35 strán výčitiek

„Úrad pochybnosti kontrolovaného (…) nepovažuje za pochybnosti, pre ktoré by kontrolovaný (ŽSR, pozn. red.) nemal akceptovať doklady, ktoré navrhovateľ (Integra Construction) predložil vo svojej ponuke v rámci jednotlivých vysvetlení za účelom preukázania splnenia predmetnej podmienky účasti, ako aj samotné potvrdenie odberateľa predmetnej stavby, ktorý jednoznačne potvrdil vybudovanie subsystému ETCS navrhovateľom,“ píše ÚVO v rozhodnutí.

Úrad dokonca napísal, že vyhodením kazašskej konkurencie „mohlo dôjsť k obmedzeniu hospodárskej súťaže“.

Železničiari si z toho vzali pasáž o tom, že po vrátení firmy do tendra majú opätovne posúdiť, či sa na zákazku kvalifikuje. Výsledok: Spísali 35-stranový dokument, v ktorom žiadajú od Kazachov nové vysvetlenia.

Kritizujú pečiatky aj štátnu minulosť

ŽSR opäť pochybujú o tom, či Integra Construction v Kazachstane budovala aj moderný zabezpečovací systém (takzvaný ETCS). To je taký, ktorý zabezpečuje rovnaké štandardy po celej Európe, či umožňuje rýchlu komunikáciu vlaku s bezpečnostnými prvkami na železnici.

Po novom ŽSR svoje zistenia rozšírili, používajú agresívnejší slovník, spochybňujú pečiatky, referencie aj kompetencie

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie