Denník N

James Dean elektrickej gitary

Vyšiel záznam koncertu Jeffa Becka k polstoročiu jeho sólovej kariéry, gitaristu, ktorý odmietol ponuku hrať v Rolling Stones.

Jedna z najrešpektovanejších osobností dejín modernej rockovej hudby, britský gitarista Geoffrey Arnold „Jeff“ Beck (1944) svojou multižánrovou virtuozitou takmer bezo zvyšku vždy napĺňal klasický výrok „gitara je malý orchester“. Šamanská hra, ktorú experti kladú na úroveň výbojov Jimiho Hendrixa, aj záu­jem o nezvyčajné experimenty ho už v ranej mladosti posúvali do renesančnej kategórie inovátorov a vizionárov. Ako povedal jeho niekdajší spoluhráč, priateľ a inšpirátor Jan Hammer jr., „každý si môže prečítať partitúru a naučiť sa ju, potom sa však musíte dostať dovnútra a niečo s tým urobiť. Kľúč je v tom, čo s materiálom spravíte ako hudobník a improvizátor. A v tom je Jeff neprekonateľný“.

James Dean elektrickej gitary, ako ho prezývali v USA, začal svoju vážnejšiu kariéru epizódami v anglických rockabilly kapelách Rumbles a Tridents, aby neskôr nahradil Erica Claptona v už známych Yardbirds (1965), ktorí počas jeho pôsobenia hitparádovo bodovali, začali sa posúvať do psychedelie a účinkovali v jednej z najslávnejších scén Antonioniho filmu Zväčšenina (1966). Po neúspešnom pokuse nastúpiť po odchádzajúcom Sydovi Barrettovi do Pink Floyd (1967) si sklamaný radšej založil vlastnú kapelu Jeff Beck Group (s Rodom Stewartom a Ronnie Woodom, ktorí ho neskôr opustili a založili kapelu The Faces).

Woodstock mu prekazila autonehoda

Len vážna autohavária mu prekazila účinkovanie na festivale vo Woodstocku a po siahodlhej rekonvalescencii začal spolupracovať s vysnívanou rytmickou sekciou Tim Boggert a Carmine Appice (Vanilla Fudge, Cactus) ako trio BBA. V roku 1974 odmietol ponuku na členstvo v Rolling Stones, lebo ich hudba sa mu zdala príliš jednotvárna a priamočiara. Neskôr sa pohyboval okolo Mahavishnu Orchestra a s ich českým klávesistom Janom Hammerom jr. natočil legendárne albumy Wired, a There and Back.

Spolupracoval s producentom The Beatles sirom Georgeom Martinom a jeho gitara znie na najlepšej sólovej nahrávke niekdajšieho člena Pink Floyd Rogera Watersa Amused To Death. V ubiehajúcich rokoch sa jeho záujmy rozkošatili až do vzťahu k nekonečným premenám ambientnej, elektronickej a techno hudbe bez potlačenia svojich pôvodných rhythm´n´bluesových koreňov, aby sa sem-tam aj vrátil k svojmu detskému vzoru, gitaristovi a konštruktérovi Les Paulovi (dedikoval mu tohtoročnú živú nahrávku Rock´ n´roll Party Honouring Les Paul) a témam z brilantnej a dôveryhodnej klasiky (variácia na koledu Corpus Christi od Benjamina Brittena alebo Pucciniho Nessun Dorma) na CD Emotion And Commotion).

Osem cien Grammy a dve Rock‘n‘rollové siene slávy

Svoje znepokojenie a znechutenie zo súčasnej spoločnosti, politiky a médií vyjadril na „megafónovej“ nahrávke Loud Hailer a v roku jej vydania uskutočnil v Los Angeles spolu s pestrou spoločnosťou hudobníkov a spevákov opulentné predstavenie k 50. výročiu svojej sólovej kariéry (2016). Záznam koncertu nedávno vyšiel ako DVD + 2CD pod náz­vom Live at the Hollywood Bowl.

V priebehu svojho pôsobenia získal Jeff Beck osem cien Grammy a dva razy ho uviedli do Rock‘n‘rollovej siene slávy – raz ako člena skupiny The Yardbirds (1992) a druhý raz ako sólového umelca (2009).

Aktuálny album má viac – menej tradičnú dramaturgiu. V sprievode hostí sa postupne „prechádza“ po trase kódovanej zásadnými bodmi jeho dlhoročnej kariéry bez zbytočných ornamentov. Koncert otvára pieseň The Revolution Will Be Televised z ostatného štúdiového albumu, ktorú cez megafón spieva Rosie Bones, a gitaristka Carmen Vandenberg potom po celý koncert „drží“ spolu s legendárnou basgitaristkou Rhondou Smith a výborne šliapajúcim bubeníkom Jonathanom Josephom. Nasleduje trio skladieb z obdobia kapely Yardbirds (Over Under Sideways Down, Heart Full of Soul a For Your Love), ktoré spieva dlhoročný Beckov vokalista Jimmy Hall.

Vzácna účasť Jana Hammera jr.

Jadro úchvatného koncertu tvoria slávne inštrumentálky, z ktorých vyčnieva jedna z historicky prvých heavy metal/hard rock skladieb Beck‘s Bolero. Nasleduje vzácny blok skladieb s legendárnym klávesákom Janom Hammerom jr. (Freeway Jam, You Never Know, Cause We‘ve Ended As Lovers, Star Cycle a Blue Wind), ktorý sa venuje už len štúdiovej práci a normálne nekoncertuje. Medzi ním a Beckom to však stále tvorivo iskrí a je cítiť dokonalé muzikantské prepojenie.

Druhá polovica koncertu smeruje viac k blues rocku. Hosťujú gitaristi – Billy Gibbons zo ZZ Top (Rough Boy) a legendárna bluesová ikona Buddy Guy (Let Me Love You) aj speváčka Beth Hart (I‘d Rather Go Blind). Program koncertu sa neskôr vráti k obdobiu The Yardbirds v speváckom podaní Stevena Tylera (Train Kept A-Rollin‘,Shapes of Things). Finále obstarajú excelentné transpozície skladieb ako beatlesovka A Day In The Life a najväčší hit Pricea Purple Rain, ktorý spoločne s Beckovou kapelou interpretujú Jan Hammer jr, Beth Hart, Rosie Bones, Jimmy Hall a Steven Tyler.

Stominútová „nenápadná“ oslava abrahámovín sólového koncertovania Jeffa Becka, ilustrovaná skvostnou gitarovou prácou a nasadením spriaznených hostí, umožňuje spoznať jeho renesančný záber v celej šírke. Ale je tu aj šanca, že toto nie sú jeho posledné tóny.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie