Denník N

Fínsky novinár odhalil korupciu v Slovinsku a premiér skončil za mrežami, teraz nakrúca o nákupe SNS

Novinár Magnus Berglund pracuje pre fínsku verejnoprávnu televíziu YLE. Pripravuje reportáže pre investigatívnu reláciu MOT. Foto N – Tomáš Benedikovič

Investigatívny novinár Magnus Berglund pred desiatimi rokmi odhalil úplatkársku aféru okolo nákupu transportérov v Slovinsku. Podobnosť teraz vidí aj s nákupom transportérov slovenského ministerstva obrany.

Novinár Magnus Berglund pracuje pre investigatívnu reláciu MOT, ktorú vysiela fínska verejnoprávna televízia YLE. Pred desiatimi rokmi vo svojich reportážach upozornil na rozdeľovanie úplatkov pri nákupe fínskych transportérov v Slovinsku. Pre túto aféru nakoniec skončil vo väzení aj bývalý slovinský premiér Janez Janša.

Začiatkom apríla priletel Berglund na dva dni do Bratislavy. Dozvedel sa, že na Slovensku sa už niekoľko mesiacov rieši kauza možného nákupu fínskych transportérov, ktoré vybrali nominanti SNS. Berglund o slovenskom nákupe pripravuje tridsaťminútový dokument pre televíziu. Denníku N poskytol rozhovor.

Prečo fínskeho investigatívneho novinára zaujíma nákup slovenského ministerstva obrany?

Dozvedel som sa o ňom vďaka tomu, že ma kontaktoval jeden zdroj zo Slovenska. Povedal mi, že sa u vás vedú veľké debaty okolo možného obchodu s fínskou spoločnosťou Patria. Vo Fínsku sa o tom vôbec nehovorí, doma som o ňom zachytil len jednu krátku informáciu. Zisťoval som si teda viac a prišlo mi to zaujímavé. Váš obchod mi začal pripomínať nákup transportérov v Slovinsku, ktorý som sledoval pred desiatimi rokmi.

V čom vám to prišlo podobné?

Keď Patria v Slovinsku získala objednávku na transportéry, musela do toho zapojiť miestneho partnera, ktorého jej vybrali. Týmto partnerom sa stala jedna malá inžinierska spoločnosť. Tá však v skutočnosti nemala možnosť nič vyrábať. Viete, ako to nakoniec dopadlo? Do výroby transportérov museli zapojiť firmu Gorenje, kde sa vyrábajú chladničky a kuchynské spotrebiče.

To nevyzerá úplne štandardne.

Fabrika Gorenje ani nebola nikde v rámci kontraktu spomenutá, reálne sa však transportéry montovali v jej prevádzke. Bol som sa tam pozrieť. Vo svojom areáli mali jednu halu, ktorá bola určená na kompletovanie obrnených transportérov Patria pre armádu. Bola to zábavná skúsenosť. Vtedajších manažérov z Patrie som sa potom pýtal, ako učili robotníkov z fabriky na chladničky montovať transportéry. Nechceli to príliš komentovať, len sa tak ošívali.

A tú podobnosť so Slovenskom vidíte presne v čom?

Aj vaše ministerstvo obrany zapojilo do projektu lokálneho partnera, ktorým je štátna firma Konstrukta Defence. Tá však zjavne nebude schopná transportéry vyrábať. Z vašich článkov som sa následne dozvedel, že neoficiálne sa počíta so zapojením fabriky Way Industries v Krupine. Nie je to však nikde zverejnené, a nie sú zverejnené ani ďalšie firmy, ktoré sa na výrobe môžu podieľať. Práve tento moment mi pripomína slovinský obchod.

Na čo v Slovinsku slúžili tí domáci partneri? Prečo ich do obchodu zapojili?

Podľa dôkazov, ktoré sme získali, to bol kanál na prerozdeľovanie peňazí, ktoré vyplatilo ministerstvo obrany. Peniaze prešli cez tohto partnera a skončili u konkrétnych politikov a úradníkov. Išlo o obchod za 279 miliónov eur a vďaka tejto štruktúre na ňom mohlo veľa ľudí zarobiť. V porovnaní s vaším obchodom tu však vidím jeden rozdiel.

Aký?

V Slovinsku prebehla na transportéry súťaž, v ktorej Patria súťažila s rakúskou firmou. Bola si tam dobre vedomá, ako veci fungujú a čo musí robiť, aby získala biznis. U vás má Patria jednoduchšiu pozíciu.

Pretože fínska firma na Slovensku nemusela s nikým súperiť?

Áno. Slovenské ministerstvo obrany si Patriu vybralo vopred a podpísalo memorandum s fínskym ministerstvom obrany. To znamená, že Patria nemusí robiť žiadne nelegálne aktivity. Musí len privrieť oči nad tým, čo sa na Slovensku deje.

Na fotke je prototyp fínskeho transportéra Patria AMV určeného pre slovenskú armádu, ktorý začiatkom decembra prvýkrát predviedli nominanti SNS na ministerstve obrany. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vo svojej reportáži z roku 2008 ste opísali detaily toho, akým spôsobom sa v Slovinsku rozdeľovali úplatky. Patria na to využívala rakúskeho agenta so sídlom vo Viedni, ktorý peniaze vyplácal Slovincom. Koľko sa vtedy na úplatkoch rozdelilo?

Dovtedy, než tieto prevody odhalila polícia a než sme na to upozornili v reportážach, vyplatila Patria okolo päť miliónov eur. Pôvodné plány však hovorili o 7,5 percenta z celkovej výšky zmluvy. To znamená, že kedykoľvek slovinské ministerstvo poslalo do Fínska nejakú splátku za transportéry, tak Patria cez svojho rakúskeho agenta poslala späť 7,5 percenta z tejto čiastky. Tento agent časť týchto peňazí prenášal do Slovinska dokonca aj v hotovosti vo svojej batožine.

V korupcii bol podľa vašich reportáží namočený aj vtedajší slovinský premiér Janez Janša. Ako na vaše reportáže reagoval?

V Slovinsku sa rozbehla veľmi agresívna kampaň voči mne, ku ktorej sa pridali aj slovinské médiá spriaznené s Janšom. Informácie o korupcii sa totiž objavili nedlho pred voľbami. Obviňovali ma, že ma za reportáže niekto platí, že ide o súčasť sprisahania európskych socialistov proti Janšovej strane.

Janšu v súvislosti s týmto nákupom nakoniec odsúdili za korupciu a v roku 2014 strávil pol roka vo väzení. Bol to najväčší škandál, ktorý fínska Patria mala?

Po Slovinsku mala škandál aj v Chorvátsku, do ktorého boli čiastočne namočení rovnakí ľudia. A mala tiež škandál v Egypte. Tieto tri prípady boli výsledkom obchodnej kultúry, ktorá bola v tom čase vo firme zakorenená. Manažment firmy sa na to díval tak, že používajú rovnaké praktiky ako ich konkurencia.

Dvojnásobný slovinský expremiér Janez Janša (na snímke z roku 2008). V marci 2014 mu slovinský súd potvrdil dvojročný trest za korupciu pri nákupe fínskych transportérov Patria. Vo väzení si napokon odsedel pol roka. Foto – TASR

Patria je z polovice vlastnená fínskym štátom. Čo robila fínska vláda, keď tieto škandály prepukli?

Manažérov firmy odvolali, fínska polícia ich vyšetrovala a niekoľko mesiacov strávili vo väzbe. Súd ich však napokon oslobodil. Ocitli sme sa tak v zvláštnej situácii. V Slovinsku odsúdili ľudí za prijímanie úplatkov od Patrie, na dva roky odsúdili aj rakúskeho agenta Patrie, cez ktorého sa tie úplatky rozdeľovali, ale v samotnom Fínsku manažérov zbavili obvinení. Zo strany fínskeho ministerstva obrany následne zavládlo hlboké ticho.

Čím ste si to vysvetľovali?

Patria je hlavným dodávateľom pre fínsku armádu, s ministerstvom obrany má veľmi tesné vzťahy. Ministerstvo firmu podporuje, kedykoľvek to potrebuje. Fínsky štát však, pochopiteľne, nemohol akceptovať, že ním spoluvlastnená spoločnosť používa úplatky. Odvolali nielen šéfov firmy, ale vymenil sa aj takmer celý stredný manažment. Patria musela prijať rôzne etické kódexy a mechanizmy, ktoré by zabránili opakovaniu tejto situácie. Všetko sa to však dialo v tichosti, vo Fínsku z toho nebola veľká téma.

Prejdime teraz k Slovensku. Naše ministerstvo obrany zvažuje objednávku 81 transportérov. Je takáto zákazka pre Patriu dôležitá?

Veľmi dôležitá. Predaj transportérov je pre ňu čím ďalej,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Kniha od tohto autora: Pravda a lož na Facebooku

Viac info

Teraz najčítanejšie