Učebné štýly sú mýtus, študenti sa neučia lepšie podľa toho, či sú vizuálny alebo sluchový typ

Mýtus o učebných štýloch je medzi pedagógmi stále rozšírený, no vedci upozorňujú, že pre učebné štýly existuje iba veľmi málo dôkazov. Autorky novej štúdie nabádajú, aby sme s nimi celkom skoncovali.

Foto N – Tomáš Benedikovič

V roku 2000 vydali satirické noviny The Onion článok s názvom „Rodičia čuchovo orientovaných detí požadujú osnovy založené na pachu“, aby si vystrelili z predstavy, že neexistujú podpriemerní žiaci a postačí, ak objavíme učebný štýl, ktorý im vyhovuje, aby sa dostali na vrchol.

„Moje dieťa nie je hlúpe,“ sťažuje si v satirickom článku fiktívny rodič, ktorý žije v predstave, že jeho dieťa sa učí čuchom, a dodáva: „Jednoducho sa mu nemohlo dobre dariť v škole, ktorá sa prispôsobuje iba tradičným žiakom, ktorí vstrebávajú obsah vzdelávania prostredníctvom počúvania, čítania, zrakového vnímania, diskusií, kreslenia, stavania alebo praktických príkladov.“

Podľa teórie o učebných štýloch sa toho študenti naučia najviac vtedy, keď sa učiteľ prispôsobí ich spôsobu učenia podľa toho, či sú zrakový, sluchový, spoločenský alebo iný typ.

No vedci upozorňujú, že pre teóriu o učebných štýloch existuje iba veľmi málo dôkazov.

Klinec do rakvy

V štúdii, ktorá vyšla minulý mesiac v časopise Anatomical Sciences Education, sa autorky Polly Husmannová a Valerie Dean O’Loughlinová, obe z Indiana University School of Medicine, v názve štúdie rečnícky pýtajú, či svojím článkom „zabili ďalší klinec do rakvy učebných štýlov“.

„Náš výskum poskytuje ďalšie dôkazy o tom, že tradované názory o učebných štýloch by mali odmietnuť ako pedagógovia, tak študenti,“ uvádza sa nekompromisne v článku.

Predstava – či skôr mýtus –

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |