Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Riaditeľ Váhostavu hovorí, že policajná razia pomohla tlaku na firmu

Foto -TASR
Foto -TASR

Policajti pritlačili na Váhostav. Ten zrazu núka také riešenie situácie jeho drobných veriteľov, ktoré ladí s tým, čo avizoval premiér. Že to súvisí, naznačuje šéf stavebnej firmy.

Bratislavské sídlo aj žilinskú pobočku Váhostavu Juraja Širokého v stredu okupovali policajti. Vo firme zháňali množstvo dokumentov.

Myslia si, že Váhostav poškodil svojich veriteľov, keď oznámil, že im nevládze splatiť viac než 15 percent sekery, ktorú si u nich nechal. Vedú preto trestné stíhanie, zatiaľ nie je namierené voči konkrétnej osobe.

Po rokovaní s premiérom riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík pred novinármi povedal, že razia pomohla tomu, aby si vláda presadila svoj zámer:

Aké dokumenty zobrala polícia?

„Strašnú spústu.“

Čoho sa týkali?

„Všetkých ekonomických činností spoločnosti.“

Čakali ste, že príde razia?

„Samozrejme, čakal som, že niečo sa musí udiať.“

A mal tento tlak nejaký vplyv na to, že 49 percent akcií boli majitelia Váhostavu ochotní ponúknuť v prospech veriteľov?

„Ja si myslím, že asi áno.“

Širokého ochota zapadá do plánov premiéra Roberta Fica. Pred pár dňami verejnosti sľuboval, že skúpi nesplatené dlhy Váhostavu a potom ich vymení za akcie firmy. Na to však potrebuje nevyhnutne súhlas majiteľa Váhostavu.

Od sľubu premiéra do momentu, keď Široký dobrovoľne ponúkol akcie, sa udiali dve veci: živá diskusia na mimoriadnej parlamentnej schôdzi venovaná Váhostavu a spomínaná policajná razia.

V stredu nebolo jasné, ako dlho potrvá.

V Doprastave nie

Podobné trestné stíhanie vedú policajti aj v prípade stavebnej firmy Doprastav. Tam majú tiež podozrenie, že keď firma nedávno škrtala dlhy, tak ako to chce teraz Váhostav, mohla poškodiť veriteľov. Do tejto firmy podľa medializovaných informácií zatiaľ žiadne policajné komando nevtrhlo.

V oboch prípadoch, Doprastavu aj Váhostavu, sa môžu vyšetrovatelia zamerať na viacero oblastí. Napríklad, či ich manažéri nepoškodili veriteľov tým, že umelo nabaľovali svoje dlhy.

Podľa zákona musia totiž manažéri zasiahnuť  a zbaviť sa dlhov včas práve preto, aby sa nepreplatené faktúry zbytočne nenabalili, ak bolo už dávno jasné, že firma problémy neustojí.

Schránky z Cypru vraj pomohli

Vyšetrovatelia sa tiež môžu pozerať na to, kam vlastne manažéri posielali peniaze, ktoré firmám posielala štátna Národná diaľničná spoločnosť za stavbu diaľnic, a či ich niekam neodlievali.

Samotní stavbári medzi sebou v neoficiálnych rozhovoroch debatujú o situácii, keď od  diaľničiarov prišlo do Váhostavu naraz 5 miliónov eur, ale ten už poslal na stavbu len pol milióna.

Veľký problém môžu mať manažéri Váhostavu v prípade, ak by sa preukázalo, že firmy z Cypru či Belize, ako napríklad Efelan Trade či Ginostra Limited a ďalšie, ovláda rovnaký majiteľ ako aj Váhostav.

Tieto firmy totiž spomínajú vo Váhostave ako spoločnosti známych „akcionára“ Váhostavu, ktorí neváhali Váhostavu len tak požičať peniaze v situácii, keď už bol na krach.

Ak by sa ukázalo, že v skutočnosti požičal Široký sám sebe, potom sa môže celý jeho plán na odpis dlhov zmiesť zo stola. Znamenalo by to, že ho celý mohol manipulovať.

Ak by sa dokázalo, že bol spáchaný trestný čin, teoreticky by manažérom firiem mohlo hroziť aj niekoľkoročné väzenie.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: J&T sa popri zachraňovaní Arcy chystá zachraňovať aj dôveru v podnikové cenné papiere
  • Maloobchod: Medziročný pokles tržieb sa v máji zmiernil na 8,9 %
  • Dane: Premiér Matovič povedal, že za jeho vlády sa Slovensko nevráti k rovnej dani 19 %
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Financie: Ako od júla funguje prvá pomoc pre podnikateľov
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Ako vidia nákupné a kancelárske centrá po koronakríze najväčší developeri z J&T, Penty a HB Reavis

Ilustračné foto - Jumpstory
Ilustračné foto – Jumpstory

V kancelárskych centrách sa podľa šéfa najväčšej domácej developerskej firmy HB Reavis už nebude zmenšovať priestor na jedného zamestnanca, hoci donedávna to bolo trendom. „Toto nahliadanie na priestor súčasná situácia s pandémiou zmenila,“ hovorí René Popik.

Zdieľať

RegioJet nás tlačí do kúta, hovorí minister. Štát nemá dopravcu, ktorý by od decembra jazdil do Komárna

Motorová jednotka Talent od kanadského Bombardiera bude do Bratislavy jazdiť už len do polovice decembra. Foto N – Tomáš Benedikovič
Motorová jednotka Talent od kanadského Bombardiera bude do Bratislavy jazdiť už len do polovice decembra. Foto N – Tomáš Benedikovič

Štát nemá železničnú firmu, ktorá by od polovice decembra jazdila na dôležitej trati Komárno – Bratislava. RegioJetu sa končí zmluva. „Situácia je vážna. Aktuálne skutočne hrozí, že doprava nebude od decembra 2020 zabezpečená,“ varuje.

Minúta po minúte

Zdieľať

Medziročný pokles tržieb v slovenskom maloobchode sa v máji zmiernil na 8,9 % z aprílových 14,3 %. K zlepšeniu výsledkov prispelo postupné uvoľňovanie koronavírusových opatrení v druhej polovici mesiaca.

Údaje o vývoji tržieb vo vnútornom obchode zverejnil Štatistický úrad SR na internetovej stránke. V druhej polovici mája mohli po dvoch mesiacoch opäť otvoriť veľké nákupné centrá, ktoré boli uzatvorené v rámci opatrení proti koronavírusu.

Rast tržieb si od februára udržiava maloobchod v nešpecializovaných predajniach (supermarkety a hypermarkety), v máji stúpli o 3,5 %. Pridali sa aj obchodníci s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných obchodoch, ktorým sa zvýšili o 5,5 %.

Výrazné zhoršenie zaznamenal maloobchod s potravinami, nápojmi a tabakom so zhruba 15-percentným prepadom tržieb. Najväčší pokles o 38,5 % si pripísali predajcovia v stánkoch a na trhoch.

Koronakrízové reštrikcie naďalej doliehali na poskytovateľov ubytovania, ich tržby v máji spadli medziročne o vyše 80 %, podobne ako v apríli. V reštauráciách a pohostinstvách sa znížili o takmer tretinu.

Zdieľať

Pokles predaja áut v Británii sa v júni spomalil, medziročne sa znížil o tretinu na 145 000 vozidiel. V marci pokles predstavoval 44 %, v apríli 97 % a v máji 89 %.

Nie všetky britské továrne na výrobu áut už obnovili prevádzku, mnohé fungujú len v obmedzenom režime, pretože sa snažia zladiť ponuku s dopytom.

Britský zväz výrobcov a predajcov automobilov (SMMT) informoval, že od začiatku roka sa predalo takmer o 50 % menej áut ako v rovnakom období minulého roka. Zväz v máji predpovedal, že v celom tomto roku predaj áut v Británii klesne na 1,68 milióna z vlaňajších 2,31 milióna.

Koronakríza prehĺbila problémy automobilového priemyslu. Odvetvie už pred príchodom vírusu čelilo nižšiemu dopytu a ťažkostiam pri plnení prísnejších emisných noriem. (čtk, reuters)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: J&T sa popri zachraňovaní Arcy chystá zachraňovať aj dôveru v podnikové cenné papiere +

  • Výber šéfa telekomunikačného úradu je ďalším tichým súbojom hnutia Sme rodina a OĽaNO
  • Vedenie U. S. Steel Košice sa s odborármi nedohodlo na novej kolektívnej zmluve
  • Minister dopravy Doležal znova zriadi agentúru pre cestovný ruch. Biznis to potrebuje
Zdieľať

Šéf ÚVO Hlivák vraví, že štát už dnes dokáže nakúpiť za verejné peniaze rýchlo. Ukazuje to analýza štátnych nákupov v rokoch 2018 a 2019. „Až 70 % zákaziek vyhlásených vlani sa ukončilo do 120 dní, teda do 4 mesiacov. Do pol roka sa ukončilo vyše 88 % zákaziek.“

Podľa Hliváka je len potrebné, aby ministerstvá a úrady vedeli, čo chcú nakúpiť, a aby súťaž dobre pripravili.

Hlivák tak reaguje na kritiku, že verejné obstarávania trvajú dlho a že pravidlá pre obstarávania nie sú nastavené dobre.

„Štúdia preukázala, že súťaže, ktoré trvali 500 dní, o ktorých sa dnes často na verejnosti hovorí, predstavovali len niečo vyše 1,6 % súťaží vyhlásených v roku 2018. Čiže dáta nám dokazujú, že z verejného obstarávania netreba robiť strašiaka, lebo ním nie je,“ vraví predseda ÚVO.

Úrad momentálne pripravuje návrh legislatívnych riešení na ďalšie uvoľnenie pravidiel pre verejné nákupy, aby Slovensko rýchlejšie čerpalo eurofondy „Zdôrazňujem, že uvoľnenie pravidiel v zákone musí ísť ruka v ruke so sprísnením postihov, ktoré dokážu preukázať aj iné kontrolné orgány,“ povedal Hlivák.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať