Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Riaditeľ Váhostavu hovorí, že policajná razia pomohla tlaku na firmu

Foto -TASR
Foto -TASR

Policajti pritlačili na Váhostav. Ten zrazu núka také riešenie situácie jeho drobných veriteľov, ktoré ladí s tým, čo avizoval premiér. Že to súvisí, naznačuje šéf stavebnej firmy.

Bratislavské sídlo aj žilinskú pobočku Váhostavu Juraja Širokého v stredu okupovali policajti. Vo firme zháňali množstvo dokumentov.

Myslia si, že Váhostav poškodil svojich veriteľov, keď oznámil, že im nevládze splatiť viac než 15 percent sekery, ktorú si u nich nechal. Vedú preto trestné stíhanie, zatiaľ nie je namierené voči konkrétnej osobe.

Po rokovaní s premiérom riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík pred novinármi povedal, že razia pomohla tomu, aby si vláda presadila svoj zámer:

Aké dokumenty zobrala polícia?

„Strašnú spústu.“

Čoho sa týkali?

„Všetkých ekonomických činností spoločnosti.“

Čakali ste, že príde razia?

„Samozrejme, čakal som, že niečo sa musí udiať.“

A mal tento tlak nejaký vplyv na to, že 49 percent akcií boli majitelia Váhostavu ochotní ponúknuť v prospech veriteľov?

„Ja si myslím, že asi áno.“

Širokého ochota zapadá do plánov premiéra Roberta Fica. Pred pár dňami verejnosti sľuboval, že skúpi nesplatené dlhy Váhostavu a potom ich vymení za akcie firmy. Na to však potrebuje nevyhnutne súhlas majiteľa Váhostavu.

Od sľubu premiéra do momentu, keď Široký dobrovoľne ponúkol akcie, sa udiali dve veci: živá diskusia na mimoriadnej parlamentnej schôdzi venovaná Váhostavu a spomínaná policajná razia.

V stredu nebolo jasné, ako dlho potrvá.

V Doprastave nie

Podobné trestné stíhanie vedú policajti aj v prípade stavebnej firmy Doprastav. Tam majú tiež podozrenie, že keď firma nedávno škrtala dlhy, tak ako to chce teraz Váhostav, mohla poškodiť veriteľov. Do tejto firmy podľa medializovaných informácií zatiaľ žiadne policajné komando nevtrhlo.

V oboch prípadoch, Doprastavu aj Váhostavu, sa môžu vyšetrovatelia zamerať na viacero oblastí. Napríklad, či ich manažéri nepoškodili veriteľov tým, že umelo nabaľovali svoje dlhy.

Podľa zákona musia totiž manažéri zasiahnuť  a zbaviť sa dlhov včas práve preto, aby sa nepreplatené faktúry zbytočne nenabalili, ak bolo už dávno jasné, že firma problémy neustojí.

Schránky z Cypru vraj pomohli

Vyšetrovatelia sa tiež môžu pozerať na to, kam vlastne manažéri posielali peniaze, ktoré firmám posielala štátna Národná diaľničná spoločnosť za stavbu diaľnic, a či ich niekam neodlievali.

Samotní stavbári medzi sebou v neoficiálnych rozhovoroch debatujú o situácii, keď od  diaľničiarov prišlo do Váhostavu naraz 5 miliónov eur, ale ten už poslal na stavbu len pol milióna.

Veľký problém môžu mať manažéri Váhostavu v prípade, ak by sa preukázalo, že firmy z Cypru či Belize, ako napríklad Efelan Trade či Ginostra Limited a ďalšie, ovláda rovnaký majiteľ ako aj Váhostav.

Tieto firmy totiž spomínajú vo Váhostave ako spoločnosti známych „akcionára“ Váhostavu, ktorí neváhali Váhostavu len tak požičať peniaze v situácii, keď už bol na krach.

Ak by sa ukázalo, že v skutočnosti požičal Široký sám sebe, potom sa môže celý jeho plán na odpis dlhov zmiesť zo stola. Znamenalo by to, že ho celý mohol manipulovať.

Ak by sa dokázalo, že bol spáchaný trestný čin, teoreticky by manažérom firiem mohlo hroziť aj niekoľkoročné väzenie.

Dnes na DennikE.sk

Ján Budaj: Matovičove komunikačné chyby neškodia štátu a aj prezidentka polarizuje

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Predsedovia koaličných strán podľa Jána Budaja súhlasili so zákazom spaľovania zahraničného jadrového odpadu na Slovensku „Najradšej by som to ukončil ústavným zákonom,“ dodáva s tým, že môže byť pripravený do niekoľkých týždňov.

Minúta po minúte

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Obce by mohli pokutovať porušenie zákazov zastavenia a státia vozidiel. Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej premávke, ktorý do parlamentu predložili koaliční poslanci.

Predkladatelia v dôvodovej správe vysvetlili, že „v súčasnosti je možné správny delikt držiteľa vozidla, tzv. objektívna zodpovednosť, prejednať len vtedy, ak je zaznamenaný technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva Policajný zbor.“

Obec tak nemá možnosť vyhotovovať dôkazy ani vydávať meritórne rozhodnutia v takýchto prípadoch.

Pri zmene legislatívy argumentujú, že mnoho obcí, najmä okresné a krajské mestá, začalo riešiť problematiku parkovania rezidentov a jasne stanovili pravidlá, pričom realizovali príslušné dopravné značenie. Nemajú však kompetencie na kontrolu rešpektovania týchto pravidiel formou objektívnej zodpovednosti.

„Z uvedeného dôvodu je potrebné, aby obec mala možnosť pokutovať držiteľa vozidla za porušenie jeho povinností, a tak zabezpečiť, aby pri prevádzkovaní jeho motorového vozidla boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky spočívajúce v zákaze zastavenia alebo státia vozidiel v územnej pôsobnosti konkrétnej obce,“ tvrdia predkladatelia.

Účinnosť novely v prípade jej schválenia navrhujú od 1. mája 2021. (tasr)

Škody na vzdelaní sú dnes menej citeľné, záujmy detí sa strácajú v kriku majiteľov reštaurácií či fitnescentier

Aktuálne ekonomické škody sú citeľné, pri školách sa však podľa ekonóma Tomáša Hellebrandta najväčšie problémy ukážu v budúcnosti. „Keďže sú tieto škody aktuálne menej citeľné, záujmy detí sa strácajú v kriku o pomoc zo strany majiteľov reštaurácií, fitnescentier a iných prevádzok,“ hovorí v rozhovore.

Ratingová agentúra S&P zlepšila Slovensku výhľad z negatívneho na stabilný. Známka zostáva A+. Slovensko malo negatívny výhľad od vlaňajšieho júla.

„Zmena výhľadu na stabilný odzrkadľuje pozitívne očakávania analytikov S&P, podľa ktorých dôjde v roku 2021 k oživeniu našej ekonomiky. Prispeje k tomu nielen čerpanie eurofondov, ale aj pokračovanie investícií do súkromného sektora,“ napísalo slovenské ministerstvo financií, ktoré na zmenu upozornilo.

Ako menili Slovensku známky iné agentúry:

  • Fitch znížila v máji Slovensku známku o jeden stupeň z A+ na A so stabilným výhľadom, v novembri zhoršila výhľad na negatívny.
  • U agentúry Moody’s má Slovensko ešte spred krízy rating A2 so stabilným výhľadom.

ZSE hlási klesajúci počet pozitívne testovaných zamestnancov pracujúcich v Nitre. V prvom kole testovania ich bolo podľa firmy 1,78 %, v druhom 0,81 % a dnes 0,26 %. Distribútor elektriny pôsobí na západnom Slovensku, cez víkend bude testovať aj v iných mestách.

Nitra bola v prvej polovici januára najviac zasiahnutým okresom, chodenie do práce tam vláda podmienila negatívnym testom. Toto opatrenie bude od stredy 27. januára platiť na celom Slovensku.

V Nitre ZSE testovala v piatky (8. januára, 15. januára a dnes). V sobotu a v nedeľu bude pokračovať v Bratislave, Dunajskej Strede, Trenčíne a Trnave, testovanie je určené aj rodinám zamestnancov.

ZSE dodala, že testuje svojich zamestnancov pravidelne aj mimo plošného testovania.

S obnoviteľnými zdrojmi sme na tom oveľa lepšie, ako sme dúfali, ibaže to je zlá správa

Ilustračné foto – TASR/AP
Ilustračné foto – TASR/AP

Využívame viac obnoviteľnej energie, než sme si mysleli, no je to veľmi zlá správa pre zdravie. Nové merania ukázali vyšší podiel spaľovania tuhých palív v domoch, ako sme doteraz predpokladali. Drevo je síce obnoviteľný zdroj energie, no keď je nekvalitné a páli sa zle, hrozia pľúcne choroby aj rakovina.

Ceny ropy sa dnes znižujú, po 17.00 vykazovala severomorská ropa Brent pokles o 1,2 % na 55,45 dolára za barel a americká WTI o 1,3 % na 52,44 dolára. Investori sa obávajú rastu prípadov koronavírusu v Číne, USA tiež ohlásili rast zásob ropy. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať