Denník N

Riaditeľ Váhostavu hovorí, že policajná razia pomohla tlaku na firmu

Foto -TASR
Foto -TASR

Policajti pritlačili na Váhostav. Ten zrazu núka také riešenie situácie jeho drobných veriteľov, ktoré ladí s tým, čo avizoval premiér. Že to súvisí, naznačuje šéf stavebnej firmy.

Bratislavské sídlo aj žilinskú pobočku Váhostavu Juraja Širokého v stredu okupovali policajti. Vo firme zháňali množstvo dokumentov.

Myslia si, že Váhostav poškodil svojich veriteľov, keď oznámil, že im nevládze splatiť viac než 15 percent sekery, ktorú si u nich nechal. Vedú preto trestné stíhanie, zatiaľ nie je namierené voči konkrétnej osobe.

Po rokovaní s premiérom riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík pred novinármi povedal, že razia pomohla tomu, aby si vláda presadila svoj zámer:

Aké dokumenty zobrala polícia?

„Strašnú spústu.“

Čoho sa týkali?

„Všetkých ekonomických činností spoločnosti.“

Čakali ste, že príde razia?

„Samozrejme, čakal som, že niečo sa musí udiať.“

A mal tento tlak nejaký vplyv na to, že 49 percent akcií boli majitelia Váhostavu ochotní ponúknuť v prospech veriteľov?

„Ja si myslím, že asi áno.“

Širokého ochota zapadá do plánov premiéra Roberta Fica. Pred pár dňami verejnosti sľuboval, že skúpi nesplatené dlhy Váhostavu a potom ich vymení za akcie firmy. Na to však potrebuje nevyhnutne súhlas majiteľa Váhostavu.

Od sľubu premiéra do momentu, keď Široký dobrovoľne ponúkol akcie, sa udiali dve veci: živá diskusia na mimoriadnej parlamentnej schôdzi venovaná Váhostavu a spomínaná policajná razia.

V stredu nebolo jasné, ako dlho potrvá.

V Doprastave nie

Podobné trestné stíhanie vedú policajti aj v prípade stavebnej firmy Doprastav. Tam majú tiež podozrenie, že keď firma nedávno škrtala dlhy, tak ako to chce teraz Váhostav, mohla poškodiť veriteľov. Do tejto firmy podľa medializovaných informácií zatiaľ žiadne policajné komando nevtrhlo.

V oboch prípadoch, Doprastavu aj Váhostavu, sa môžu vyšetrovatelia zamerať na viacero oblastí. Napríklad, či ich manažéri nepoškodili veriteľov tým, že umelo nabaľovali svoje dlhy.

Podľa zákona musia totiž manažéri zasiahnuť  a zbaviť sa dlhov včas práve preto, aby sa nepreplatené faktúry zbytočne nenabalili, ak bolo už dávno jasné, že firma problémy neustojí.

Schránky z Cypru vraj pomohli

Vyšetrovatelia sa tiež môžu pozerať na to, kam vlastne manažéri posielali peniaze, ktoré firmám posielala štátna Národná diaľničná spoločnosť za stavbu diaľnic, a či ich niekam neodlievali.

Samotní stavbári medzi sebou v neoficiálnych rozhovoroch debatujú o situácii, keď od  diaľničiarov prišlo do Váhostavu naraz 5 miliónov eur, ale ten už poslal na stavbu len pol milióna.

Veľký problém môžu mať manažéri Váhostavu v prípade, ak by sa preukázalo, že firmy z Cypru či Belize, ako napríklad Efelan Trade či Ginostra Limited a ďalšie, ovláda rovnaký majiteľ ako aj Váhostav.

Tieto firmy totiž spomínajú vo Váhostave ako spoločnosti známych „akcionára“ Váhostavu, ktorí neváhali Váhostavu len tak požičať peniaze v situácii, keď už bol na krach.

Ak by sa ukázalo, že v skutočnosti požičal Široký sám sebe, potom sa môže celý jeho plán na odpis dlhov zmiesť zo stola. Znamenalo by to, že ho celý mohol manipulovať.

Ak by sa dokázalo, že bol spáchaný trestný čin, teoreticky by manažérom firiem mohlo hroziť aj niekoľkoročné väzenie.

Kauza Váhostav

Problémy Doprastavu

Teraz najčítanejšie