Denník N

Prečo sa v dobrých ľuďoch na internete prebudia démoni a ako funguje emócia pohoršenia v digitálnom veku

Foto - Fotolia
Foto – Fotolia

Morálne pobúrenie je ako oheň a sociálne médiá sú ako olej, píše vedkyňa. Výskum ukazuje, že každý z nás sa na internete môže stať trollom.

Amy Cuddyová z Harvardu bola psychologická superstar.

Jej TED prednáška z roku 2012 má viac ako 46 miliónov pozretí a v tomto ohľade je druhou najúspešnejšou v histórii.

Hovorila v nej o tom, že ak človek vymení schúlenú polohu za takú, pri ktorej sa cíti pohodlne, má otvorenú náruč a dáva najavo svoju dominanciu, už po dvoch minútach pocíti nával sebavedomia.

Cuddyová jav vysvetľovala nárastom testosterónu a poklesom stresového hormónu kortizolu. Lenže prelomový výskum z roku 2012 sa nepodarilo zopakovať a dištancovala sa od neho aj spoluautorka štúdie, podľa ktorej „jav neexistuje“.

Od kritiky práce k vyhrážkam smrťou

Išlo o obrovský škandál, obzvlášť preto, že Cuddyová bola psychologická celebrita, takže si na nej viacerí kolegovia poriadne zgustli.

Po čase sa však oprávnená kritika vyhrotila a aj ľudia s inak kultivovaným prejavom sa uchýlili k osobným útokom a na internete psychologičke odkazovali, že je „nekompetentná“, „nepoctivá“, „lajdácka“ alebo že „propaguje pseudovedu“.

Niektorí ľudia sa vášnivou témou, ktorá sa do určitej miery stala symbolom replikačnej krízy v psychológii, nechali uniesť natoľko, že Cuddyovú na sociálnych sieťach šikanovali nevhodnými odkazmi a došlo aj na vyhrážky smrťou.

Ako je možné, že aj v inak dobrých ľuďoch sa na internete prebudia démoni, a ako funguje emócia morálneho pohoršenia v digitálnom veku?

Témou sa nedávno zaoberala neurovedkyňa Molly Crockettová z Yalovej univerzity v článku, ktorý vyšiel v časopise Nature: Human Behaviour. 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

replikačná kríza

Teraz najčítanejšie