Denník N

Režisér filmu o Dubčekovi vysvetľuje, prečo idú do kín

Foto N – Pavel Bielik
Foto N – Pavel Bielik

Režisér Laco Halama sa vracia k hranému filmu novou snímkou o politikovi, štátnikovi a vrcholnom predstaviteľovi Pražskej jari.

Už je to približne 11 rokov od vášho posledného celovečerného filmu Tábor padlých žien.

Posledným hraným filmom, i keď „len“ televíznym, bola Ema B v rámci série Nesmrteľní v roku 2010.  Išlo o desať 70-minútových filmov, nakrútených na motívy literárnych diel svetovej klasickej literatúry.

Chceli ste teda robiť prevažne televíznu produkciu.

Dalo by sa povedať, že áno. V istom období som na film rezignoval. Predtým, ako boli zavedené pravidlá pre financovanie, aké platia dnes, nebol som vybavený dostatočne hrubou kožou na to, aby som loboval a hľadal peniaze na svoj film. Preto som sa uchýlil do televízie, kde sú pravidlá trochu iné. Mám aj tragické spomienky na niektorých kolegov, ktorí sa pred pár rokmi dostali do ťažkej finančnej krízy a osobnostného kolapsu po tom, čo sa pokúšali oživiť vlastné filmové projekty a zlyhalo im financovanie. Na prelome tisícročia sa tieto veci filmárom u nás doma stávali. V tom čase sa nebolo možné uchádzať o pomerne dostupné verejné zdroje, ako je to dnes.

Televízna produkcia takto nefungovala?

Určite nie v takom zmysle. Televízia vždy mala aké-také výrobné plány, kde mala dramaturgická kontinuita svoj horizont. Ale vtedy nebol poriadok ani v televízii, snáď to nemusím pripomínať. Dones si spomínam na svoje slová pri premiére filmu Čert ví proč, čo bola koprodukcia mojej firmy v roku 2004. Na slávnostnej projekcii som povedal, že toto je na dlhý čas moja posledná prezentácia na pódiu pri filmovej premiére.

Bolo ťažké do toho procesu opäť naskočiť?

Vôbec. Technicky a technologicky hovoríme o tom istom procese. Tým, že stále niečo produkujem, to pre mňa nebol problém. Skôr ľudia, ktorí sa mi začali zjavovať v štábe, boli mladí a pre mňa neznámi. Bolo potrebné sa s nimi zblížiť a nájsť spôsob, ako spolupracovať.

Do akej miery má režisér spútané ruky, ak realizuje film, ktorého producentom je verejnoprávna televízia? Videli sme, ako RTVS vystrihla niektoré pasáže filmu Baba z ľadu.

Tiež nerozumiem, ako sa to mohlo stať a kto konkrétne do toho zasiahol. Ale ja

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie