Denník N

Laššáková popiera slová o zaoceánskych peniazoch, za ktoré sa už ospravedlnila

Ministerka kultúry Ľubica Laššáková na stretnutí so signatármi Kultúrneho reparátu, Roman Polák stretnutie s ministerkou začínal svojim prejavom. Foto – TASR
Ministerka kultúry Ľubica Laššáková na stretnutí so signatármi Kultúrneho reparátu, Roman Polák stretnutie s ministerkou začínal svojim prejavom. Foto – TASR

Ministerka kultúry sa stretla s iniciátormi petície za svoje odvolanie aj s iniciátormi výzvy, ktorá žiada viac pozornosti do regiónov. Poprela, že pre Denník N hovorila o zaoceánskych peniazoch pre mimovládky.

Ministerka kultúry Ľubica Laššáková (Smer) nevidí dôvod na svoje odstúpenie. Zopakovala to po stretnutí s iniciátormi petície Kultúrny reparát, pod ktorým je podpísaných viac ako dvetisíc mien osobností slovenskej kultúrnej scény.

Po tomto stretnutí prijala aj zástupcov výzvy žiadajúcej viac pozornosti pre regionálnu kultúru, ktorí podporujú zotrvanie ministerky na poste. Na tomto stretnutí jej vyslovili dôveru a ona sa s nimi dohodla na ďalšej spolupráci.

Ministerka po stretnutiach povedala, že čo sa týka dôvery v jej osobu, je to „pol na pol“. Petíciu Kultúrny reparát podpísalo viac ako dvetisíc osobností, už za prvý deň od svojho zverejnenia mala tisíc podpisov, petícia za podporu regionálnej kultúry má čosi vyše 160 podpisov.

Nechce do kultúry ťahať politiku

Laššáková po sérii stretnutí vyhlásila, že do debaty o svojej dôveryhodnosti a kompetentnosti zastávať post ministerky nechce „ťahať politiku“.

„Signatári výzvy žiadali moje odstúpenie, odpovedala som, že zatiaľ nevidím dôvod. Dostala som dôveru vlády, menoval ma prezident, niektoré veci sme si vykonzultovali, stále majú u mňa dvere otvorené,“ reaguje na pochybnosti o svojich schopnostiach viesť ministerstvo. Prebrala ho po Marekovi Maďaričovi, ktorý odstúpil z postu po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej v posledný februárový deň.

Kultúrna verejnosť podľa Laššákovej „nie je iba tých dvetisíc ľudí“. „Kultúrna verejnosť žije aj za Nitrou, aj za Košicami, aj za Prešovom,“ reagovala na petíciu a dodala, že „o dôveryhodnosti niektorých podpisov by vedela diskutovať, ale nechce sa k tomu vyjadrovať“.

Iniciátori petície Kultúrny reparát trvajú na svojej žiadosti a budú ďalej žiadať ministerku kultúry, aby odstúpila, a predsedu vlády o novú nomináciu.

„Ministerstvo kultúry považujeme za dobre fungujúce, pracuje tam veľa zdatných odborníkov. Problém máme s jeho vedením, kde očakávame osobu, ktorá bude kompetentná, bude mať autoritu v kultúrnej obci a potrebnú morálnu integritu, a to pani Laššáková nespĺňa. Sú to veci, ktoré sa nedajú zmeniť akoukoľvek prácou v priebehu týždňov alebo mesiacov,“ hovoril po stretnutí Juraj Janiš, filmový režisér a producent, jeden z iniciátorov výzvy Kultúrny reparát.

Poprela slová, za ktoré sa ospravedlnila

Laššáková na stretnutí s novinármi poprela, že krátko pred svojím vymenovaním povedala slová o „zaoceánskych peniazoch“ v rozhovore Denníka N. Rozhovor bol autorizovaný a redakcia má k dispozícii nahrávku, na ktorej tieto slová zaznievajú.

Mnohí zo signatárov petície Kultúrny reparát tieto vyjadrenia Laššákovej považovali za diskvalifikačné na tento post. V rozhovore zaznelo, že Laššáková súhlasí s rétorikou Roberta Fica o tom, že za dianím u nás môže byť aj George Soros.

Zvuková nahrávka: Z rozhovoru, v ktorom sa hovorilo o mimovládkach a Sorosovi. Novinár Daniel Vražda si s Laššákovou počas rozhovoru tyká, keďže boli dlhoroční novinárski kolegovia.

„Myslím si, že je to pravda. Hry od spomínaného pána idú, aj keď sa často hovorí, že čo už môže taký osemdesiatpäťročný pán, niekde za oceánom, riadiť na Slovensku. Nielen na Slovensku… Tretí sektor je príliš bohatý vzhľadom na zdroje, ktoré uvádzajú. Musí byť nejaký iný zdroj, musí ich niekto financovať a myslím si, že sú to takéto zaoceánske peniaze,“ povedala v rozhovore.

Po stretnutí s prezidentom Andrejom Kiskom 21. marca autenticitu rozhovoru pre Denník N nijako nespochybnila a povedala, že ju jej slová veľmi mrzia, ospravedlňuje sa za ne a prezidentovi ich vysvetlila. Označila to za nešťastné formulácie menej skúsenej regionálnej političky a počas rozhovoru s novinármi sa za výroky o mimovládkach viackrát ospravedlnila.

Dnes už tento rozhovor interpretuje Laššáková ináč. „Jediná pravdivá veta z celého tohto je domnienka, že možno sú to zaoceánske peniaze, všetky predchádzajúce nepatrili mne. Povedala som, neviem, či ospravedlnenie – ale vyjadrila som sa, že sa ospravedlňujem a že často, keď niečo vidíme na papieri, nezhoduje sa to s tým, ako to myslíme,“ povedala dnes po stretnutí so signatármi Kultúrneho reparátu.

„Tie prvé vety určite nie,“ reagovala na otázku, či teda vety nepovedala. „Ja som povedala tú poslednú vetu o zaoceánskych peniazoch, tie ostatné určite nie.“ Rozhovor bol autorizovaný a redakcia má k dispozícii nahrávku.

Praktikám Smeru sa nevenuje

Za signatárov výzvy Kultúrny reparát prišli na ministerstvo Juraj Janiš, Roman Polák, Jana Suraová, Eva Pavlíková, Boris Meluš, Richard Stanke a Peter Bebjak. Stretnutie trvalo približne hodinu.

Konšpiračné vyhlásenia o zaoceánskych peniazoch pobúrili aj Richarda Stankeho, herca Slovenského národného divadla. Na stretnutí ministerku vyzýval, aby zaujala postoj voči praktikám a fungovaniu Smeru, v ktorom je aktívna ako členka strany od roku 2012. „Vyčítal som jej rovnako aj to, že ide o širší problém, lebo v jej osobe nevidíme autoritu, ktorá by dokázala odolávať straníckym tlakom. Ani doteraz som nevidel, že by voči praktikám, ktoré sa v strane Smer dejú, nejako vystupovala,“ hovoril Richard Stanke.

Pred novinármi Laššáková na otázku, či sa bude vedieť postaviť voči straníckym šéfom, povedala, že by „do toho vôbec neťahala politiku, a či je človek silný alebo nie, to ukáže až čas“. Presvedčiť chce svojou prácou. Na otázku, či jej neprekážajú početné kauzy súvisiace so stranou Smer, odpovedala: „Nevenujem sa týmto kauzám.“

„Prekvapuje a rozčuľuje ma, že práve na ministerstve kultúry vláda dáva najavo, že im na tomto ministerstve nezáleží a je im úplne jedno, kto tú funkciu obsadí, hlavné je, aby bol stranícky človek, ktorý podporí premiéra v jeho ďalších krokoch,“ hovoril režisér Peter Bebjak.

Iniciatíva Kultúrny reparát je podľa Borisa Meluša, zástupcu Novej Cvernovky a nezávislých kultúrnych centier na Slovensku, myslená v širšom kontexte a v tom sa netýka iba ministerstva kultúry. „Je to o novej politickej kultúre vo všeobecnosti. Ľudia už dnes majú úplne iné očakávania od štátnych úradníkov, ministrov, a od toho, akú kvalitu by mali politické strany ponúkať v jednotlivých rezortoch. Vyzývame preto aj ostatných, aby takýto reparát sformulovali pre svoje ministerstvá a hľadali chyby, ktoré by sa mohli zmeniť v ich rezortoch,“ hovorí Boris Meluš.

Dôveru našla u iniciátorov výzvy pre rozvoj kultúry v regiónoch

Ihneď po stretnutí s iniciátormi Kultúrneho reparátu sa ministerka kultúry stretla s autormi výzvy na podporu regionálnej kultúry. Tí považovali stretnutie za konštruktívne a veria, že budú pokračovať v rozhovoroch.

„Rozprávali sme sa o situácii v regiónoch, ak ide o financie. Zhodli sme sa, že je potrebné nastaviť pravidlá pre financovanie a fungovanie regionálnej kultúry, a rozprávali sme sa aj o horúcej téme kreatívnych centier, ktoré by výrazne pomohli kultúre v regiónoch, rovnako ako aj pozície kultúrnych atašé, ktorí by rozvoju kultúry pomohli,“ hovorila Eva Lacová, riaditeľka rádia Rebeca a iniciátorka výzvy.

Ministerka má podľa jej slov ich dôveru, zaslúžila si ju na základe diskusie. „Máme pocit, že nám rozumie, chápe naše požiadavky a súhlasí s tým, že regionálna kultúra potrebuje zmeny,“ hovorí Lacová.

Maroša Baloga, aktivistu a spisovateľa z Banskej Bystrice, presvedčil aj jej prístup k divadlám v čase, keď bol na čele župy Marian Kotleba. „Pani Laššáková bola jedna z poslankýň, ktoré zachraňovali existenciu bystrického divadla, čo nie je málo,“ hovoril.

Ku konšpiračným vyhláseniam sa Maroš Balog nechcel vyjadrovať. Každý má podľa neho právo vyjadriť svoj názor, „či je to minister alebo upratovačka v škole, nemali by sme sa na to pozerať optikou, že niečo povedala a to je dané“, hovoril.

Petícii Kultúrny reparát, ktorá žiada odstúpenie ministerky, iniciátori výzvy na podporu regionálnej kultúry nerozumejú.

„Mrzelo by ma, keby som prišla do nového zamestnania a v tom okamihu by sa objavila petícia, že tam nemám čo robiť. Vnímam to zvláštne, že diskvalifikujeme človeka, ktorý za sebou nemá žiadne kauzy. Je vo funkcii čosi vyše dvadsať dní a nestihol ešte nič urobiť. Z pozície ženy bola označená za analfabetku, ale dnes je to predsa pani ministerka, zajtra ňou možno budem ja, možno vy alebo niekto z vašich blízkych. Nehrá úlohu, či človek pracuje v kultúre dvadsať alebo dvadsaťpäť rokov, dôležité je, že chce zmenu. A pani ministerka má v tomto našu dôveru,“ hovorí Eva Lacová.

Nemá to byť boj Bratislavy a tých druhých

Regionálna petícia nesie názov „Slovensko nie je len Bratislava“, iniciátori Kultúrneho reparátu však pripomínajú, že viac ako polovica signatárov ich výzvy pochádza z mimobratislavských pôsobísk. Na stretnutí s ministerkou bola aj herečka nitrianskeho divadla Eva Pavlíková alebo kultúrna manažérka z Banskej Bystrice Jana Suraová.

Autori petície za regionálnu kultúru, ktorí ministerke kultúry vyslovili dôveru, menovali za signatára svojej petície napríklad Mareka Geišberga, herca martinského divadla. Geišberg  hovorí, že nevedel o tom, že autori petície Laššákovú podporia. On sám tvrdí, že by ministerka mala odstúpiť. Svoj podpis spod petície sťahuje. Geišberg podpísal aj petíciu za kultúrny reparát, ktorá chce Laššákovej odchod.

„Som pomerne prekvapený, nevedel som, že podpisujem dve protichodné veci. Petíciu za regionálnu kultúru som podpísal z dvoch dôvodov, ktoré sa týkajú priamo mojej práce v regióne, a to sú: absencia výroby dabingu priamo v Martine – sú tu štúdiá, nie je tu materiál a absencia pravidelnej rozhlasovej tvorby v Rozhlase v Banskej Bystrici,“ povedal pre Denník N Geišberg. Hovorí, že netušil, že autori petície budú chváliť ministerku. „Z textu petície Za regionálnu kultúru som nevyčítal názor autorov na pani ministerku. Podpis samozrejme stiahnem. Práve na tom pracujem,“ dodal Geišberg.

Iniciátorom oboch výziev ministerka kultúry hovorila o možnosti zriadiť kultúrne grémium ako poradný orgán, v ktorom by bolo sedem až desať ľudí a stretávali by sa na mesačnej báze. Iniciátorom regionálnej výzvy navrhla nové pozície s titulom kultúrny atašé pre mapovanie potrieb regionálnej kultúry.

„Bol by som nerád, aby celá táto kauza bola o tom, že elita z Bratislavy nechce nejakú dobrú pani z Banskej Bystrice prijať medzi seba. To by bolo veľmi skresľujúce,“ hovoril po stretnutí Roman Polák, divadelný režisér, pedagóg a niekoľkoročný šéf Činohry SND.

Slovensko je podľa neho v hraničnom bode a buď sa nám podarí vytvoriť demokratickú krajinu, alebo sa vydáme cestou autoritatívneho Maďarska či Poľska. „Existuje silné podozrenie, že tu vznikla organizovaná zločinecká skupina, ktorá chce ovládnuť tento štát. Nechcel by som sa dotknúť všetkých čestných straníkov Smeru a všetkých čestných občanov, ktorí volia Smer, lebo majú pocit, že tento štát potrebuje zrozumiteľný sociálny rozmer. Naše slová nie sú vyjadrenie sympatií opozícii. My všetci tu žijeme od revolúcie a chápeme demokraciu aj ako nádej na to, že na každom mieste bude človek, ktorý na to má kvalifikáciu, odborné vzdelanie, a neexistuje tu to, čo za komunizmu, a teda že stranícka knižka vás dostáva do vyšších funkcií,“ hovorí Roman Polák.

Nekompetentnosť ministerky kultúry, o ktorej hovoria iniciátori Kultúrneho reparátu, teda podľa neho nie je iba o tom, že by Ľubica Laššáková nemala možno aj úprimnú snahu všetko sa naučiť a pomôcť kultúre.

„Tu ide o to, že pán Fico zo Súmračnej sa bude v nasledujúcom období snažiť pomstiť prezidentovi, pomstiť občianskej spoločnosti a prikrývať všetky kauzy, ktoré sú kauzami oligarchov a ľudí v Smere. A nemyslíme si, že pani Laššáková je typ človeka, ktorý má silu a schopnosť vnímať všetky prepojenia Smeru, ale aj iných strán s oligarchami, s mafiou a celú túto mizériu súčasnej spoločnosti.“

Teraz najčítanejšie