Denník N

Mediabriefing logoStále sa čaká na dôvod, prečo by sme mali Facebooku veriť

Čítate MediaBrífing – piatkový súhrn dôležitých správ o sociálnych médiách, žurnalistike a demokracii. Prihláste sa na odber a dostávajte ho mailom.

Minulý týždeň Mark Zuckerberg vypovedal pred Kongresom USA a zvládol to dobre. Bol informovaný, pripravený, kompetentný. Politici mali mnoho terčov, do ktorých sa mohli triafať, no šéf Facebooku reagoval výborne. Akcie firmy celý čas stúpali, takže nepovedal nič, čo by investorov znepokojilo. Zuckerberga chce vypočúvať aj .

Facebook má zodpovednosť za obsah, uznal Zuckerberg. Stále síce považuje svoju sociálnu sieť za technologickú firmu, nie médium, no uznáva, že má voči ľuďom určitú zodpovednosť. Je to veľký krok vpred, keďže firmy zo Silicon Valley dlhodobo opakujú, že nemôžu za to, čo sa na ich stránkach nachádza. Facebook má tento rok prijať tisícky nových adminov a ich celosvetový počet má dosiahnuť 20-tisíc. Očakávať môžeme aj prísnejšie/jasnejšie pravidlá toho, čo môže byť na sociálnej sieti zverejnené.

Facebook zbiera dáta, ktoré mu dobrovoľne dávate (napríklad zverejnením statusov, fotiek, prezradením svojich záujmov), no zároveň o vás sám zbiera ďalšie informácie. Keď sa politici pýtali na ochranu súkromia, Zuckerberg šikovne odpovedal, že ľudia majú možnosť určiť, kto smie ich dáta vidieť. Hovoril teda o tom, čo sami uploadnete, nie o tom, čo o vás Facebook zistí. Tieto dáta už tak efektívne spravovať nemôžete.

Facebook vytvára tzv. tieňové profily, teda zbiera dáta aj o ľuďoch, ktorí sociálnu sieť nepoužívajú. Zuckerberg povedal, že to robia z bezpečnostných dôvodov. Aké dôvody to presne sú, sme sa nedozvedeli. Nevieme ani to, ako môžu zozbierané dáta zmazať ľudia, ktorí Facebook vôbec nepoužívajú. Potom to vyzerá tak, že ak na Facebooku nie ste, môžete mať menšiu kontrolu nad svojimi dátami, ako keby ste na ňom boli.

Fotoreportér agentúry AP odfotil poznámky, ktoré mal Zuckerberg pripravené na vypočúvanie pred Senátom USA. Ako sa mu to podarilo, povedal v rozhovore. Snímka vyvolala na sociálnych sieťach debatu o tom, či je v poriadku fotiť odhalené dokumenty niekomu, kto sa zodpovedá za úniky osobných údajov miliónov ľudí. Zaujímavá časť poznámok sa týka nového európskeho nariadenia na ochranu osobných údajov GDPR, ktoré začína platiť 25. mája. V poznámkach je tučným písmom uvedené: „GDPR (Nehovor, že robíme všetko, čo GDPR požaduje).“

Foto: AP/Andrew Harnik (otvoriť v plnom rozlíšení)

Facebook začne ešte na jar označovať politickú reklamu a od jej zadávateľov bude požadovať informácie o ich identite, sídle a tom, kto reklamu platí. Má tiež overovať totožnosť ľudí za veľkými stránkami – avšak nie je známe, koľko fanúšikov musí stránka mať, aby bola považovaná za „veľkú“. Kedy budú tieto zmeny spustené aj na Slovensku, hovorca Facebooku zatiaľ nevedel spresniť.

Veľký test čaká Facebook v máji – v Írsku sa totiž koná referendum za legalizáciu potratov a sociálna sieť tu má spustiť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Médiá

Mediabriefing logoMediaBrífing

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie