Denník N

Chudobné deti posielajú do špeciálnych škôl aj na západe, v Piešťanoch len preto, že nemali nultý ročník

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Ani po troch rokoch od prevalení kauzy v Rokycanoch, kde do špeciálnej základnej školy chodili aj zdravé rómske deti, štát problém nevyriešil.

Ak dieťa nie je zrelé na prvý ročník základnej školy, môže na odporúčanie psychológa nastúpiť do nultého ročníka. V Piešťanoch túto možnosť rodičia nemajú ani na jednej základnej škole. Vyriešili to teda tak, že deti rovno posielajú do špeciálnej školy, kedysi známej ako osobitná.

Vlani tam tak nastúpilo osem detí bez diagnostikovaného mentálneho postihnutia, ktoré dostali odporúčanie na odklad školskej dochádzky.

Nie je to jediné pochybenie, ktoré odhalila Štátna školská inšpekcia. To hlavné zistenie je, že problém so zlým zaraďovaním detí do špeciálnych škôl sa netýka len východného Slovenska, ako by sme si mohli myslieť doteraz. Deti zo sociálne znevýhodneného prostredia tam dávajú v celej krajine.

Ani tri roky po odhalení škandálu z Rokycian na východe Slovenska krajina nevie zabrániť odsúvaniu zanedbaných detí, ktoré pritom môžu byť aj múdre. V Rokycanoch dávali rómske deti automaticky do špeciálnej školy, hoci im nezistili mentálnu zaostalosť.

Bez vyšetrení, alebo prekážalo, že nevedia po slovensky

Minulý školský rok skontrolovala Štátna školská inšpekcia 28 špeciálnych škôl v siedmich krajoch. Inšpekciu zaujímalo, ako tam zaradili 2085 žiakov a v akých podmienkach sa vzdelávajú. Kontrola v ďalších tridsiatich školách pokračuje tento rok.

Zo všetkých kontrolovaných detí bolo 817 z rómskej komunity žijúcej na okraji spoločnosti, to je viac ako tretina.

Podľa školskej inšpekcie sa vo viacerých psychologických posudkoch vyskytovali závery identické pre viacerých žiakov, veľmi stručné a prepojené na informáciu „málo podnetného prostredia“. Ako príklad ich hendikepu uvádzali sociálnu retardáciu, komunikáciu v rómskom jazyku, nižšiu stimuláciu v predškolskom období či „romosubkultúrne prostredie“. V niektorých prípadoch správy zo psychologického vyšetrenia chýbali úplne.

Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová hovorí, že do špeciálnej základnej školy možno prijať len žiaka, ktorý má diagnostikované mentálne postihnutie.

Ani do bežnej, ani do špeciálnej školy, nič medzi v Piešťanoch nie je

Na špeciálnu základnú školu na Valovej ulici v Piešťanoch minulý rok prijali osem detí, ktoré nemali diagnostikované mentálne postihnutie – iba im odporučili odložiť školskú dochádzku, teda nastúpiť do nultého ročníka. Napriek tomu ich zaradili do špeciálnej školy.

Aké je vysvetlenie školy? V Piešťanoch nie je ani v jednej základnej škole nultý ročník. Zriaďovateľom základných škôl je samospráva, teda mesto Piešťany. Keďže deti nemohli nastúpiť do nultého ročníka, poslali ich do osobitnej školy.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko

Teraz najčítanejšie