Denník N

Oceňuje krásu povrchu, ktorá nie je povrchná, lebo vyžaruje zvnútra

Výstava Jany Farmanovej potrvá v banskobystrickej galérii do 3. júna. Foto - Ester Šabíková
Výstava Jany Farmanovej potrvá v banskobystrickej galérii do 3. júna. Foto – Ester Šabíková

Maliarka Jana Farmanová predstavuje v Stredoslovenskej galérii výber z diel, z ktorých časť vznikla v jej bývalom nitrianskom ateliéri, ale aj priamo v jej záhrade.

Samostatná výstava V mojich záhradách Jany Farmanovej predstavuje v priestoroch Bethlenovho domu v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici výber z maliarkinej tvorby z posledných rokov.

Práve v Banskej Bystrici pôsobí Farmanová druhý rok ako pedagogička na akadémii umení. Väčšina obrazov, ktoré predstavuje, dozrela v jej prvom ateliéri v Nitre. Ten však pred štyrmi rokmi opustila. Časť najnovších prác vznikla v záhrade jej domu, a aj preto nesie výstava názov V mojich záhradách.

Spomienka na prvý ateliér pod nitrianskym hradným kopcom je sprítomnená v krátkom filme Roberta Kirchhoffa s názvom 10 obrazov Jany Farmanovej. Ten dodáva výstave chtiac-nechtiac nádych predčasnej retrospektívy. Uzatvára však iba jednu kapitolu tvorivého procesu vyzretej autorky, inšpirovanej novým pracovným (záhradným) prostredím.

Jana Farmanová tu s kurátorkou Silviou L. Čúzyovou rozbíja kúsky predošlých cyklov a spolu ich skladajú do nových súvislostí – či už v rámci miestností nízko klenutých priestorov galérie, alebo v rámci samotnej inštalácie obrazov. Tá je podľa môjho názoru vydareným reprezentatívnym výberom, možno až na sériu kresieb z výstupu na Chopok, ktorá pôsobí ako opomenuteľná etudka v rámci väčšieho rozprávania.

Pohľad do výstavy (séria Mladá láska), Jana Farmanová: V mojich záhradách, Bethlenov dom, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica. Foto – Ester Šabíková

Domácke a dobre známe

Výstava sa odvíja ako útržky z dobre známeho filmu, ktorý si radi opakovane pozrieme. Jeho vnímanie však postupom času ovplyvňujú aj zmeny, ktoré sa udiali v našom príbehu. Scény z neho prežívame nielen ako svoju osobnú skúsenosť, ale aj prostredníctvom príbehov z nášho okolia.

Lúčenia a návraty (Vlakové), ľúbostné vzťahy (Srdcové, Mladá láska) alebo detstvo a dospievanie (Živly a zázraky, Aj mladosť býva temná) tvoria zopár oporných bodov hlavnej tematickej osi Farmanovej tvorby. Autorka ich rozvíja individuálne, reflektujúc často na miesto prezentácie cyklov či iný špecifický, napríklad kultúrne-historický kontext. Fungujú však aj vo vzájomnej interakcii.

Napriek pomerne jednoducho rozpoznateľnému námetu nejde o žiaden opisný realizmus. Je to tak vďaka uvoľnenému, no napriek tomu presnému a suverénnemu maliarskemu rukopisu, ale aj

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie