Prvý natáčal veľkého bieleho žraloka bez klietky: Do vody musíte ísť pokojný, žralok vycíti strach

Spielberg vo filme Čeľuste preháňal, keď z veľkého bieleho žraloka spravil inteligentného zabijaka, ktorý je taký múdry, že číha a za každú cenu chce dostať posádku lode. No filmár Steve Lichtag dodáva, že „keď veľký biely žralok loví, stane sa z neho beštia, ktorá dokáže zožrať aj kapotu od auta“.

Steve Lichtag na Academia Film Olomouc 2018, kde si prebral Cenu za osobný prínos pre popularizáciu vedy. Foto – Jan Andreáš

Keď sa kolega filmára STEVA LICHTAGA, potápač Andre Hartmann, chytil veľkého bieleho žraloka za plutvu a plával s ním, mysleli si, že sa Andre zbláznil. „Nie je veľa ľudí, ktorí by len tak vhupli do vody a jazdili si na bielom žralokovi. To je, ako keby ste si chceli osedlať leva,“ hovorí o zážitkoch z natáčania žraloka filmár Steve Lichtag. Na Academia Film Olomouc 2018 mu minulý týždeň udelili Cenu za osobný prínos pre popularizáciu vedy.

V rozhovore sa dočítate aj: 

  • prečo nie je vhodné použiť krv, ak chcete prilákať veľké biele žraloky a natáčať ich
  • prečo žraloky útočia na ľudí
  • čo si filmár Lichtag myslí o love veľrýb alebo vorvaňov
  • ako sa pozerá na elektroodchyt pstruhov a ničenie prostredia hlaváčov pásoplutvých
  • ako sa Lichtag so štábom bránili pred somálskymi pirátmi, keď natáčali na atole Aldabra
  • ako filmár spomína na stretnutie s dalajlámom, keď robil film o Tibete

Čo si predstavíte, keď poviem vetu „To máš za to, ty sviňo“?

(smiech) Vidím, že ste asi čítali moju knihu Čakanie na bielu smrť. Vybaví sa mi moment, keď som pri natáčaní veľkého bieleho žraloka prežil vlastnú smrť. Kolega fotograf Richard Jaroněk si zo mňa vystrelil a nenápadne sa na druhej strane lode ponoril do vody, keď som nastavoval kameru. Díval som sa, či okolo mňa nie je nejaký veľký biely žralok, a vtom ma zospodu strhlo niečo strašné. Bol som presvedčený, že nemám nohy a umieram.

Bolo to také verné?

Absolútne. Bol som v tom, že zomriem. Máte to v sebe zakódované: ak ste v žraločích vodách, očakávate, že tam bude žralok a nie niečo iné. Vo finále to bol Richardov revanš, lebo v minulosti som spravil podobný žartík na ňom, takže mi to vrátil. Keď som si myslel, že je koniec, vynoril sa a povedal: „To máš za to, ty sviňo!“ Sú vety, na ktoré do smrti nezabudnem, a toto je jedna z nich.

Prečo ste natáčali práve veľkého bieleho žraloka a prečo bez ochrannej klietky?

Sú to životné náhody. Keď som sa v jednej pražskej krčme chválil, ako sme v sladkých vodách centrálnej Floridy natáčali žraloky čiernocípe, ozval sa nejaký človek a povedal: „Také žraloky, to je nič. Veľkého bieleho žraloka, tie Spielbergove Čeľuste, to by si nikdy nenatočil!“. Bola dobrá nálada, tak som v eufórii povedal: „Je to môj ďalší film.“ Netušil som, že to hovorím novinárovi. Druhý deň to vyšlo na titulke Blesku a už z toho nebolo úniku. Mohol som z toho vycúvať, že to bol len fór, ale z toho vtipu sa nakoniec stala realita a film som začal pripravovať.

Steve Lichtag (1954) 

je popredný česko-americký filmár, ktorý sa venuje najmä podmorskej problematike. Jeho pôvodné meno je Zdeněk Loveček. Zmenil si ho po emigrácii, keď žil v Spojených štátoch. S legendárnym potápačom Andre Hartmannom spravil v roku 2001 celovečerný dokument Dobrodružstvo oceánov: Carcharias – Veľký biely, pri ktorom po prvý raz natáčali veľkého bieleho žraloka bez ochrannej klietky. Okrem toho nakrútil aj 3D film o atole Aldabra, film Poslední lovci o lovcoch vorvaňov v Indonézii alebo film Tanec modrých anjelov o zabíjaní veľrýb japonskými rybármi. Založil a vedie filmovú spoločnosť Twin Star Film.

Prečo ste natáčali bez klietky?

Ísť do klietky by bola pre diváka nuda.

Predtým sa natáčalo vždy z klietky.

Áno. Ale ja som chcel byť prvý, kto to spraví bez nej. Tým, že 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom