Denník N

Slobodovský skvost ani náhodou neupadol u Hanáka do zabudnutia

Dušan Hanák sa narodil 27. 4. 1938 v Bratislave. Absolvoval Filmovú a televíznu fakultu AMU v Prahe. V oblasti celovečerného filmu debutoval hranou snímkou 322 (1969). Ďalšie filmy: Obrazy starého sveta, Ružové sny, Ja milujem, ty miluješ, Tichá radosť, Súkromné životy, Papierové hlavy. Získal desiatky ocenení z prestížnych svetových festivalov, retrospektívy jeho filmov uviedli v San Reme, La Rochelle, Châteauroux, Paríži, Berlíne, Lipsku, Chicagu či New Yorku. Foto - Lucia Gardin
Dušan Hanák sa narodil 27. 4. 1938 v Bratislave. Absolvoval Filmovú a televíznu fakultu AMU v Prahe. V oblasti celovečerného filmu debutoval hranou snímkou 322 (1969). Ďalšie filmy: Obrazy starého sveta, Ružové sny, Ja milujem, ty miluješ, Tichá radosť, Súkromné životy, Papierové hlavy. Získal desiatky ocenení z prestížnych svetových festivalov, retrospektívy jeho filmov uviedli v San Reme, La Rochelle, Châteauroux, Paríži, Berlíne, Lipsku, Chicagu či New Yorku. Foto – Lucia Gardin

Najťažšie sa pracuje na projekte, ktorému chýba autentickosť, hovorí jubilujúci režisér Dušan Hanák.

Ak sa rozprávate s priateľmi a spolupracovníkmi režiséra Dušana Hanáka, je veľmi pravdepodobné, že sa reč zvrtne aj na to, ako verí autentickému príbehu („najťažšie sa pracuje na projekte, ktorému chýba autentickosť“) i materiálu, a ako k tejto viere viedol aj svojich študentov na VŠMU, budúcich filmárov. K tomu patrí aj schopnosť počúvať, mať akýsi šiesty zmysel, ktorý umožní zachytiť práve to najzaujímavejšie či najpodstatnejšie z rečí okolo seba, to najčarovnejšie z hovorového jazyka.

Takto pred mnohými rokmi Dušan zbystril pozornosť, keď v bratislavskom Kryme sedeli spolu so spisovateľom Rudom Slobodom, a ten sa odrazu uprene zadíval na čašníčku a povedal: „Túto ženu musím dostať do druhého stavu.“ Je jasné, že tento slobodovský skvost ani náhodou u Hanáka neupadol do zabudnutia a neskôr ho (so Slobodovým súhlasom) použil na charakteristiku starého mládenca vo filme Ja milujem, ty miluješ.

Filme, ktorý, rovnako ako predošlé snímky 322 a Obrazy starého sveta, veľmi rýchlo skončil na indexe. „Myslím, že som ako jediný režisér v Československu mal tri celovečerné filmy, nakrútené po okupácii v šesťdesiatom ôsmom, v trezore,“ hovorí

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie