Denník N

Za Vážneho priklepli Širokému dodatok bez súťaže, Únia nám ho nepreplatí

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Pre porušenie zákona nezaplatí práce na diaľnici Únia, ale priamo daňoví poplatníci. A Ľubomír Vážny opäť zhadzuje vinu na Jána Figeľa.

Štát za prvej vlády Roberta Fica prideľoval firme Váhostav aj zákazky bez verejnej súťaže, hoci o ne súťažiť mal. Porušil tak zákon o verejnom obstarávaní. Všimli si to aj v Bruseli a v tomto prípade to bude Slovensko stáť takmer 700-tisíc eur.

Ide o dodatočné práce k úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer. Aj keď nejde o obrovské sumy, Európska únia nám peniaze pred niekoľkými týždňami definitívne odmietla preplatiť a konzorciu vedenému Váhostavom ich museli zaplatiť daňoví poplatníci.

Sverepec – Vrtižer je úsek diaľnice D1 vedúci cez Považskú Bystricu. V predvolebnej kampani v roku 2010 premiér Robert Fico s veľkou slávou otváral diaľničnú estakádu ponad mesto, na diaľnici vtedy zahral aj Elán.

O Ľubomírovi Vážnom, dnešnom vicepremiérovi pre eurofondy a veľké investície a v čase zákazky ministrovi dopravy, sa v Smere hovorí ako o jednom z možných nástupcov ministra hospodárstva Pavla Pavlisa.

„V januári 2015 Európska komisia (EK) uzavrela kontrolné konanie po tom, ako slovenské orgány mali možnosť vyjadrenia k jednotlivým zisteniam. V rámci tohto konania slovenské orgány súhlasili s uplatnením finančnej korekcie vo výške 100 percent na projekt Sverepec – Vrtižer v celkovom objeme 686 409,89 eura,“ napísal Denníku N hovorca Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik.

estakáda
Na úseku Sverepec – Vrtižer je diaľničná estakáda ponad Považskú Bystricu. Foto – TASR

 

Zvodidlá aj prístupová cesta

Išlo o tender z čias Vážneho, keď jemu podriadená Národná diaľničná spoločnosť zistila, že potrebuje na diaľnici iné zvodidlá, než boli v pôvodne vysúťaženom projekte, či napríklad aj zmeniť prístupové komunikácie na stavbu. Novú súťaž však neurobila a cez dodatok rozpočet stavby navýšila.

„Ide o nezrovnalosti v Operačnom programe Doprava, ktoré sme zdedili pri našom nástupe do funkcie,“ píše teraz ministerstvo dopravy. „Európska komisia nám aj preto začiatkom roku 2013 dočasne zablokovala platby pre Operačný program Doprava,“ priznáva ministerstvo vedené Jánom Počiatkom (Smer).

Ministerstvo dopravy už podľa hovorcu Martina Kóňu prijalo nápravné opatrenia, po ktorých nám Únia platby odblokovala. „Suma za dodatočné práce bola uhradená z vlastných zdrojov prijímateľa (ministerstva dopravy),“ vysvetľuje ministerstvo, kto teda nakoniec peniaze konzorciu Váhostav-Sk, Bögl Krýsl a Strabag namiesto Únie zaplatil. Hovorca sa však nádeja, že namiesto nepreplateného projektu nájdu iný, aby nám peniaze úplne neprepadli.

Kto je tým zodpovedným predchodcom, Počiatek priamo nehovorí. Zmeny však robili za prvej Ficovej vlády, keď bol ministrom dopravy Vážny.

[poll id=“79″]

Vážny: Jednoznačne Figeľ

Vážny však hádže vinu na Jána Figeľa. Ten pritom úsek nevysúťažil a za jeho éry ani nepodpísali dodatok. Vážny mu vyčíta zlú kontrolu. „Identifikované závažné nedostatky sa týkali explicitne nedostatočnej prvostupňovej kontroly riadiaceho orgánu (ministerstva) v roku 2011,“ píše Vážny. Z jeho slov tak vraj „jednoznačne“ vyplýva, že Figeľ nesie zodpovednosť, lebo jeho úradníci na chyby neprišli.

Figeľ reaguje, že v roku 2011 už len refundovali prostriedky na tento projekt. „Tie už boli dávno uhradené Národnou diaľničnou spoločnosťou za ministrovania pána Vážneho.“ Projekt stavebne ukončili v júni 2010, na konci prvej Ficovej vlády, vraví predseda KDH.

Váhostav: Pýtajte sa štátu

Váhostav, ktorý konzorcium viedol, odpísal, že s problémom s preplatením nič nemá. „Spoločnosti stavali diaľnicu pre investora, Národnú diaľničnú spoločnosť, ktorá je oprávneným subjektom na čerpanie financií z Operačného programu Doprava. Vaše otázky týkajúce sa čerpania financií je preto nutné adresovať NDS, prípadne ministerstvu dopravy,“ vraví hovorca firmy Tomáš Halán.

Korekcie eurofondových projektov, pri ktorých nám Únia odmietne preplatiť časť príspevku, nie sú neobvyklá vec. Vo veľkej väčšine projektov však ide o nepreplatenie piatich či desiatich percent z príspevku EÚ. Odmietnutie preplatiť 100 percent je veľmi neobvyklé a Brusel k nemu prikročí až pri vážnom porušení zákona.

výstavba stavebné práce mestská estakáda dia¾nica dia¾nièný úsek D1
Diaľnicu dokončovali bez súťaže. Foto – TASR

 

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie