Denník N

Kazachovia pýtajú od železníc o 60 miliónov eur menej ako našej firmy, no štát znova pýta licencie ako má Bonul

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Železničiari pýtajú bezpečnostné licencie pre 400-miliónové zákazky. Podobné pýtali aj vo veľkom tendri pred dvoma rokmi. Víťaz si potom Bödörovu SBS prizval ako subdodávateľa.

Dva železničné tendre za dokopy 400 miliónov eur (bez DPH) môže ovplyvniť SBS-ka Miroslava Bödöra. Ako jedna z mála firiem na Slovensku má certifikáty, ktoré pýtajú železničiari od záujemcov o veľkú prerábku trate pri Poprade (95 mil. eur bez DPH) aj pri Devínskej Novej Vsi (305 mil. eur).

Inak povedané, kto sa nedohodne s SBS-kou, ktorá má požadované certifikáty, tomu nemusí ku kontraktu na zvýšenie traťovej rýchlosti pomôcť ani nižšia cena.

Bezpečnostné certifikáty plánujú železničiari od víťaza pýtať po skončení tendra ale pred podpisom zmluvy. Ide o všeobecné licencie na služby typu SBS, ale aj špecifický ťažko získateľný „certifikát systémového integrátora SW C4“.

Majitelia SBS Bonul, ktorí sú známi svojimi úspechmi v tendroch organizovaných nominantmi Smeru a aj vplyvom  v polícii, tak môžu zohrať úlohu v rozhodovaní o tom, či vyhrá lacnejšia alebo drahšia ponuka. Len pri stavbe trate pri Devínskej Novej Vsi je pritom rozdiel medzi najlacnejšou ponukou a tradičnými slovenskými stavebnými firmami 60 miliónov eur.

Nový kontrolór Hlivák uložil pokutu

Na to, aký je certifikát C4 vzácny a že ho železničiari pýtajú vo veľkých tendroch, upozornili pred rokom aktuality.sk. V tom čase mala na Slovensku takýto certifikát systémového integrátora C4 okrem Bonulu ešte jedna firma, dnes sú v zozname tri (vrátane Bonulu).

Ako môže takýto certifikát ovplyvniť súťaž, ukázala v roku 2015 Sociálna poisťovňa pri výbere SBS-ky a dodávateľa pochôdkového systému.

Úrad pre verejné obstarávanie jej za tento tender pred mesiacom uložil 25-tisícovú pokutu. Píše, že kombináciou požiadaviek z oblasti bezpečnosti poisťovňa neumožnila „čestnú a otvorenú hospodársku súťaž“. V rozhodnutí spomína viackrát aj požiadavku na „certifikát integrátora C4“.

Tender v poisťovni vyhral Bonul za 5 miliónov eur.

Aj pri železničných tendroch

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie