Denník N

Organizuje súťaž Učiteľ Slovenska: Hodiny porovnávame kvalitu práčok, ale nezaujíma nás, kto učí naše deti

Juraj Hipš. Foto – archív J.H.
Juraj Hipš. Foto – archív J.H.

Keď Juraj Hipš z Komenského inštitútu vyberal školu pre svoje deti a chcel sa na vlastné oči pozrieť, ako tam učia, učitelia si mysleli, že je inšpektor. V rozhovore hovorí, prečo sú pre zmenu školstva dôležití rodičia a aké sú kritériá na dobrého učiteľa.

Organizujete súťaž Učiteľ Slovenska. Aký by mal byť víťaz?

Priznávam sa, že nie som zástanca súťaží, ani medzi deťmi. Ale toto je kvalitná medzinárodná súťaž a oslovila ma. Vďaka tomuto vieme ukázať, kto sú špičkoví učitelia. Na to, ako má vyzerať dobrý učiteľ, neexistuje jedna šablóna. Aj preto sú členovia poroty rôznorodí a z rôznych oblastí. Chceme nájsť primárne učiteľa, ktorý dokáže inšpirovať a ukáže aj iným učiteľom, že sa to dá robiť inak. Myslím si, že každý rok vyhrá túto súťaž iný typ učiteľa, na základe iného kritéria.

Aký je rozdiel medzi priemerným a dobrým učiteľom?

Treba povedať, že v školstve máme aj podpriemerných učiteľov. To je tragédia. Vynikajúceho učiteľa rozoznáte od priemerného a podpriemerného nasledovne: podpriemerný učiteľ si myslí, že sa nemá ako zlepšovať a jeho vyučovanie vyzerá tak, že stojí pred tabuľou, diktuje žiakom poznámky a potom ich vyskúša. Toto je častý spôsob výučby nie len na slovenských školách. Dnes už vieme, že tento spôsob je neefektívny, mozog takto vôbec nefunguje. Ale na toto ani nepotrebujeme výskumy. Keď si hocikto z nás sadne na šesť hodín do lavice a bude písať poznámky, tak šanca, že sa niečo naučíme, je blízka nule.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko

Teraz najčítanejšie