Denník N

Rezník sľubuje dátovú žurnalistiku, no nik nevie, čo čakať. A zrejme ani on sám

Foto N – Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Nový manažment RTVS posledné týždne opakuje, že pripravuje tím dátovej žurnalistiky a že aj vďaka tomu bude verejnoprávne médium zdrojom overených a dôveryhodných informácií. Zatiaľ však vôbec nie je jasné, čo si máme pod dátovým tímom predstaviť. A je celkom možné, že to zatiaľ nevie ani riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník.

Vo svojej Koncepcii riadenia a rozvoja RTVS na roky 2018 – 2022 (pdf) nemá Rezník o dátovej žurnalistike jednu jedinú zmienku. Samozrejme, to nie je žiadna prekážka. Verejnosť by mohla byť rada, keby nový manažment RTVS mal ešte viac ambícií, ako zahrnul do svojho programu. V tomto prípade však narážame na niekoľko problémov.

Po prvé, nie je jasné, čo nové má dátový tím do RTVS priniesť. Dátová žurnalistika totiž nie je len o prehrabávaní sa v registroch a otvorených zdrojoch, to je súčasťou práce takmer každého novinára. Nie je to ani len o pekných grafoch či programátorovi v newsroome. A nie je to ani nová zázračná forma novinárčiny, ktorá vystrelí imidž a kvalitu RTVS do nebies. Je to len ďalší stupeň poctivej (investigatívnej) žurnalistiky, ktorá však posledné mesiace zažíva vďaka Rezníkovi v RTVS otrasy.

Otázkou je, kde chce nový manažment dátovú žurnalistiku robiť. Samozrejme, aj rozhlas môže mať svoj dátový tím, dobrým príkladom je Český rozhlas. Lenže ten má svoju fungujúcu stránku. Rezník síce sľubuje verejnoprávny web, no zatiaľ nevieme, ako to chce spraviť. V zákone totiž nie je napísané, že sa verejné peniaze môžu míňať na online. Na druhej strane, pri Rezníkovi je predpoklad, že sa nebude znením zákona obmedzovať a web čoskoro spustí. (Musíme len dúfať, že jeho polovicu neskôr nezíska firma blízka Slavii Capital, ako sa to stalo v prípade verejnoprávneho webu agentúry TASR, ktorej Rezník šéfoval.)

Samotná existencia webu však nestačí. Rezník potrebuje vybudovať online tím, musí nastaviť procesy tak, aby boli hodné roku 2018, a musí naučiť ľudí vo verejnoprávnom médiu robiť online žurnalistiku. Niekto môže povedať, že jeho pôsobenie vo verejnoprávnej agentúre je dôkazom, že s tým má skúsenosti. Avšak či je práve portál Teraz.sk dobrou referenciou, o tom by mnohí zrejme vedeli polemizovať.

Čítate MediaBrífing – piatkový súhrn dôležitých správ o sociálnych médiách, žurnalistike a demokracii. Prihláste sa na odber a dostávajte ho mailom.

So záujmom budeme sledovať, ako chce tím Rezník – Chuguryan – Lyons – Stano Maťašovská nájsť ľudí do dátového tímu. Za posledné týždne totiž urobili maximum pre to, aby sa šikovní ľudia verejnoprávnemu médiu oblúkom vyhli. Vychovať si dátového žurnalistu si zas vyžaduje mať v redakcii niekoho, kto bude mladého človeka viesť. Zaplatiť účasť na konferencii a vybaviť jednorazové stretnutie s kolegami zo zahraničia stačiť nebude.

Skrátka, opakovanie mantry o dátovej žurnalistike môže u niekoho vyvolať dojem, že nové vedenie RTVS je progresívne a invenčné. Avšak ľudia, ktorí fungovaniu médií rozumejú, vedia, že to má zatiaľ rovnakú hodnotu,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

MediaBrífing

RTVS za Rezníka

Teraz najčítanejšie