Roman Polák: Mnohí ľudia v Smere žijú v totálnej bubline, že sú nenahraditeľní

Roman Polák. Foto – Vladimír Šimíček

Naši politici na kultúru ešte nedorástli, hovorí Roman Polák, bývalý šéf činohry Slovenského národného divadla. Na Smer sa pozerá skepticky, v prípade exministra kultúry Maďariča však uznáva, že po ňom niečo zmysluplné zostalo.

Mareka Maďariča považoval za dobrého ministra kultúry, nedá sa mu však nepripísať aj to, že bol súčasťou „mašinérie Smeru a čiastočne je zodpovedný aj za stav myslenia v našej krajine“. V rozhovore hovorí ROMAN POLÁK aj to, kto by podľa neho mal byť ministrom alebo ministerkou kultúry, prečo mnohí vidia umelcov ako darmožráčov, čo sa zmenilo verejným vystupovaním hercov a umelcov na protestoch a čo sa môžeme naučiť pri sledovaní viac ako dvetisíc rokov starej divadelnej hry.

Nebol by bývalý minister kultúry Marek Maďarič zaujímavou postavou na dramatizáciu? Mohol by to byť príbeh o tom, ako sa z hovorcu strany, ktorý v začiatkoch pomáhal stavať Smer, stal kultivovane vystupujúci politik, ktorý je dokonca schopný odstúpiť.

Myslím, že by to bolo zaujímavé. Marek Maďarič sám píše, takže má dobrý námet na divadelnú hru. Mohla by sa volať: Ako som budoval Smer.

Aký je podľa vás dramatik? Viete si predstaviť spoluprácu?

Nerežíroval som ešte jeho hru, takže to neviem povedať. Videl som jednu jeho hru v Astorke, bola to slušná inscenácia jednej poviedky, ale predstavenie, ktoré robil v Aréne, som nevidel. Zatiaľ mi ešte žiaden text nepriniesol, ale ak by mi nejaký priniesol, prečítal by som si ho, či to má pre mňa aj pre spoločnosť nejaký zmysel. A ak by som zistil, že má, tak by som sa to pokúsil urobiť zaujímavým pre divákov.

Aká je vaša skúsenosť s ním?

Spoznal som ho ešte ako dramaturga v televízii, potom začal fungovať v Smere a dvakrát som ho zažil ako ministra kultúry. Keď sme sa rozprávali, prišli sme k tomu, že na politiku a ani na politiku Smeru nemáme rovnaké názory. Ale necítil som nijaké zasahovanie do samostatnosti činohry alebo národného divadla. Vždy, keď sme pociťovali potrebu vyjadriť znepokojenie nad nejakou konkrétnou situáciou, tak sme to aj urobili. Národné divadlo je apolitická inštitúcia, ale ak je niečo, čo hýbe spoločnosťou alebo čo je precedensom, ktorý posúva demokraciu v tomto štáte nesprávnym smerom, tak je úlohou každej inštitúcie zaujať stanovisko.

Bol teda Maďarič dobrý minister?

Áno, z hľadiska, o ktorom hovorím, bol dobrým ministrom. Oddelil Audiovizuálny fond aj iné fondy podporujúce ďalšie oblasti kultúry od rozhodovania ministerstva a dal ich spravovať odborným komisiám. Ministerstvo kultúry dnes najmä riadi vybrané erbové inštitúcie, no nemá veľký dosah na regionálnu kultúru, keďže je decentralizovaná a zodpovedajú za ňu najmä župy a mestá. Dôležitou úlohou ministerstva je teda zabezpečiť peniaze pre granty, o ktorých rozhodujú odborné komisie, a takéto nastavenie vnímam zmysluplne.

Odkedy Marek Maďarič zo svojho postu odstúpil, v prostredí kultúrnej scény prevažuje podobne pozitívne hodnotenie jeho práce. Neidealizujeme si ho príliš vzhľadom na to, že stál pri všetkých propagandistických akciách Smeru, napríklad aj pri odhaľovaní sochy Svätopluka na Bratislavskom hrade, alebo bol ministrom v čase, keď sa ministerské úradníčky v roku 2010 zaoberali tým, že pozvánka na maďarské predstavenie nebola kompletne preložená do slovenčiny?

Nedá sa nepriznať, že bol súčasťou ideologickej mašinérie Smeru a je čiastočne zodpovedný aj za stav myslenia v našej spoločnosti. Človek môže v dobrom úmysle stavať

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Rozhovory

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |