Denník N

Kedysi to boli svadobné truhlice pre nevesty, dnes žiaria a hrajú pomocou digitálnych technológií

Z inštalácie Echo Mareka Kvetana v bratislavskej galérii Soda. Foto – Adam Šakový
Z inštalácie Echo Mareka Kvetana v bratislavskej galérii Soda. Foto – Adam Šakový

Výtvarník Marek Kvetan v bratislavskej galéria SODA predstavuje novú svetelnú a zvukovú inštaláciu pod názvom Echo. Minulý rok ju prvýkrát prezentoval v mníchovskej galérii, teraz ju môžeme vidieť a vlastne aj počuť na Slovensku.

Napriek tomu, že aktuálna inštalácia Mareka Kvetana má všetky typické znaky jeho tvorby, vo svojom kontexte úplne bežnou nie je. Prekvapila, trochu zmiatla, a dokonca i očarila. Zároveň otvorila viaceré otázky týkajúce sa budúceho smerovania jeho tvorby.

Zatiaľ nevieme, či ide o Kvetanovu chvíľkovú odbočku, nástup na trendovú vlnu (etno, návrat k ľudovej kultúre a remeslám), alebo o ďalšiu cestu. Ako celok však funguje efektne a dokáže osloviť autentickosťou aj magickou kombináciou svetla, zvuku a hmotného artefaktu, ktoré vzájomne nielen ladia, ale i produktívne komunikujú.

Inštaláciu Echo uviedol vlani na samostatnej výstave v Mníchove, slovenská premiéra potrvá v bratislavskej galérii SODA do 10. mája.

Truhlice pochádzajú z konca 19. a zo začiatku 20. storočia. Marek Kvetan ich pretvoril a podčiarkol nové významové roviny. Foto – Adam Šakový
Výstava potrvá v bratislavskej galérii SODA do 10. mája. Foto – Adam Šakový

Staré truhlice oživil digitálnymi technológiami

Pre Kvetana sú povestné najmä interpretácia gýča a lacnej pozlátky, používanie nostalgických predmetov, domáckej estetiky, situačného humoru, bizarných stretnutí, kritika konzumu a hromadenia. Teraz sa dostal k privlastneniu hmotných objektov našej dávnej minulosti.

V súčasnej inštalácii používa ako základ starožitnosti, ľudové predmety našich predkov, ktoré starostlivo, s dušou starinára a zberateľa, ako vidíme, nielen bizarností dneška, vyberie a pretvorí.

Týmito historickými predmetmi sú tri rôzne drevené truhlice, ktoré nájdeme na blších trhoch alebo v etnografickej expozícii takmer každého slovenského múzea. Truhlice z konca 19. a zo začiatku 20. storočia, ktoré etnografovia zaraďujú k špecifickému typu takzvaných svadobných truhlíc, pochádzajú z okolia hornej Nitry. Pôvodne ide o druh truhlice bohato

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie