Denník N

Séria ocenená Novinárskou cenou pokračuje: V čom nám SNS pri transportéroch nepovedala pravdu

Andrejovi Dankovi na transportéroch mimoriadne záleží. Foto N – Tomáš Benedikovič
Andrejovi Dankovi na transportéroch mimoriadne záleží. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ak sa už strácate pri vysvetľovaní ministerstva obrany a Andreja Danka, tento prehľad vám môže pomôcť zorientovať sa v nákupe transportérov za 400 miliónov eur.

V decembri publikoval Denník N článok Sedem výrokov SNS o transportéroch, v ktorých nepovedali celú pravdu. Konkrétne sme v ňom poukázali na príklady, keď predseda Slovenskej národnej strany Andrej Danko a jeho ľudia na ministerstve obrany zavádzali pri vysvetľovaní nákupu transportérov Patria.

Prešlo päť mesiacov, pribudli ďalšie zistenia aj nové vysvetlenia Dankových nominantov o obchode za 400 miliónov eur. Zostavili sme tak ďalší zoznam vyhlásení SNS, ktoré sa neprekrývajú s realitou.

Séria textov Vladimíra Šnídla o nákupoch SNS na obrane získala Novinársku cenu 2017 za investigatívu.

1. Nezaplatili sme ani cent

Túto stredu zorganizovalo ministerstvo obrany ďalšiu tlačovú konferenciu o fínskych transportéroch. Generálny tajomník služobného úradu a bývalý Dankov biznis partner Ján Hoľko na nej zopakoval, že ministerstvo za vozidlá zatiaľ nič neplatilo. „My sme ešte nič nepreinvestovali, ani cent,“ povedal.

V skutočnosti je to trochu inak. Analytik Progresívneho Slovenska Martin Dubéci tento týždeň zverejnil dokument, ktorý 13. júla 2017 podpísalo slovenské a fínske ministerstvo obrany. Ide o takzvanú technickú dohodu na vývoj prototypu vozidla. V dohode sa píše, že vývoj bude niečo stáť: „Účastníci sú si vedomí, že odhadovaný rozpočet externých nákladov za výskum a vývoj prototypu bude až šesť miliónov eur.“

Prototyp už je hotový, ministerstvo ho v decembri ukázalo novinárom. Koľko zaň zaplatila, respektíve zaplatí slovenská strana, zostáva tajné. Ešte v apríli na pracovných raňajkách s novinármi vedenie ministerstva sľubovalo, že tieto údaje zverejní. Keď Denník N tento týždeň poslal otázky, hovorkyňa Danka Capáková odmietla odpovedať.

Nedá sa teda vylúčiť, že Slovensko už zaplatilo celú šesťmiliónovú sumu, o ktorej sa píše v dohode. Naznačujú to aj niektoré ďalšie pasáže. „Slovenský účastník zabezpečí financovanie výskumu a vývoja, obstaranie komponentov, s výnimkou podvozku vozidla.“

Prototyp vozidla Patria pre slovenskú armádu ukázali prvýkrát v decembri 2017 vo vojenskom priestore pri Senici. Foto N – Tomáš Benedikovič

Nominanti SNS na podpis takejto dohody nemali žiaden mandát. Minister Peter Gajdoš (SNS) sa mal riadiť uznesením vlády zo dňa 17. mája 2017, z ktorého vyplýval iný postup. V sprievodných dokumentoch sa písalo, že Gajdoš má zatiaľ len skúmať, aký spôsob nákupu zvoliť.

„Ministerstvo obrany bude všetky možnosti obstarania ďalej analyzovať a na základe záverov ich vyhodnotenia stanoví najvýhodnejší spôsob obstarania,“ píše sa v materiáli.

Gajdoš však zašiel oveľa ďalej, v tichosti vybral fínske vozidlá Patria a zaviazal sa zaplatiť za vývoj prototypu.

O výbere fínskych vozidiel nemal žiadne informácie dokonca ani formálne druhý najvyššie postavený človek na ministerstve, štátny tajomník za Most-Híd Róbert Ondrejcsák. „Celý tento projekt išiel mimo mňa,“ zopakoval v stredu pre televíziu Markíza.

Čo tento postup dokazuje? Fínske vozidlá si nevybrala ani vláda Roberta Fica a dokonca ani ministerstvo obrany ako celok. Celé rozhodovanie prebehlo v úzkom kruhu nominantov Andreja Danka.

2. My nič, to všetko náš štátny podnik

Dankovi ľudia na ministerstve obrany tvrdia, že projekt transportérov neriešia oni, ale vo vlastnej réžii si ho zabezpečuje štátny podnik Konštrukta Defence z Dubnice nad Váhom. Jeho manažéri si vraj sami našli partnera vo Fínsku, rozhodli sa financovať vývoj prototypu a ministerstvo údajne ani nesleduje, koľko to stojí.

Napríklad v novembri 2017 dal redaktor televízie Joj Hoľkovi priamu otázku, koľko má Konštrukta zaplatiť za vývoj prototypu. „Ja neviem, koľko bude platiť. Je to akciová spoločnosť, ktorá podniká na základe Obchodného zákonníka. My sme len

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie