Denník N

Odborník na lodnú dopravu: Zámer zmocniť sa pozemkov s prístavom v Bratislave je pokusom o podvod

Zimný prístav v Bratislave. Foto N – Andrej Bán
Zimný prístav v Bratislave. Foto N – Andrej Bán

Bývalý obchodný riaditeľ firmy Slovenská plavba a prístavy Matej Vaníček vysvetľuje, prečo sa obáva likvidácie Zimného prístavu na Dunaji v Bratislave v prospech developerských zámerov a čo by to znamenalo.

Matej Vaníček (1947) študoval na bratislavskej Strojníckej fakulte stavbu lodí a väčšinu profesného života strávil pri riečnej doprave a lodiach. Pôsobil ako expert OSN v Ženeve pre riečnu dopravu aj v Nemecku a na vedúcich pozíciách Slovenskej plavby a prístavov, od roku 2002 pracoval na ministerstve dopravy so zameraním na vodnú dopravu. Od januára je dôchodcom.

Čím vás lákajú rieky?

Som celý život športovec, veslár, na Dunaji som vyrastal, stále som videl okolo seba lode. Aj na strojarine som si vybral stavbu lodí.

Nie je lodná doprava v modernej ére diaľnic a rýchlych železníc prežitok?

Naopak, práve v poslednom desaťročí sa zdôrazňuje, že lodná doprava má voľné kapacity. Dokáže teda odľahčiť záťaže z ciest, čo sa dnes v rámci ekologických programov podporuje. Ale úprimne? Sú to skôr iba verbálne deklarácie, napriek úsiliu, smerniciam a programom EÚ.

Hlavná výhoda je teda ekologický charakter lodnej dopravy?

Nielen. Musí však byť splnená základná podmienka – infraštruktúra vodných ciest, ktoré odľahčia iné druhy dopravy. A tá u nás nie je. Konkurenčná cestná doprava nepotrebuje terminály a prekládky, čo je ich výhoda oproti železnici či vodnej doprave.

Rieky tu sú od nepamäti, na rozdiel od ciest, ktoré treba budovať.

Nie, aj vodné cesty treba budovať. A u nás to stagnuje. Vodná doprava sa už v konkurenčnom boji, ktorý je predovšetkým o peniazoch, nedokáže presadiť. Ustrnula v klasickej podobe a preváža len typické tovary, hromadné cargo, ako je uhlie, produkty petrochémie a podobne. Loď pritom môže naraz previezť 2- až 3-tisíc ton, čo je asi stonásobne viac ako kamión. Vedela by previezť z Konstance v Rumunsku do Bratislavy vyše 600 kontajnerov, hoci aj dvakrát týždenne.

Matej Vaníček v areáli bratislavského prístavu. foto N - Andrej Bán
Matej Vaníček v areáli bratislavského prístavu. Foto N – Andrej Bán

Je teda lodná doprava na ústupe?

Skôr by som povedal, že stagnuje, v iných krajinách aj u nás. Vytláča ju cestná doprava, ktorej najväčšou devízou je jednoduchosť. Problémy s lodnou dopravou sú všade, ibaže u nás sú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Bratislava

Slovensko

Teraz najčítanejšie