Odborník radí, ako si vybrať bicykel a ako správne jazdiť: Mäkké sedlo nie je riešenie, vyberať treba podľa tvaru zadku

Všetky prilby musia spĺňať isté kritériá. Ak si kúpite drahšiu, bude krajšia a pohodlnejšia, no nie bezpečnejšia, vysvetľuje Martin Belás.

Martin Belás. Foto N – Peter Kováč.

Snažte sa vdychovať nosom a vydychovať ústami. Ak už musíte vdychovať aj ústami, je to znak, že by ste mali spomaliť, hovorí cyklistický odborník Martin Belás z Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave.

Rozpráva aj o tom, ako sedliackym rozumom, bez drahých prístrojov prísť na to, akým tempom jazdiť, aký prevod či aká frekvencia šliapania je pre vás vhodná.

V rozhovore sa dozviete aj:

  • návod, na čo dávať pozor pri kúpe nového bicykla;
  • ako sa správne stravovať pred a počas cyklistiky;
  • poučenie, že nášľapné pedále nie sú len pohodlnejšie, ale ste vďaka nim rýchlejší a vyhnete sa problémom s kĺbmi;
  • ako predísť bolesti zadku či  krížov;
  • prečo je dôležité, aby ste nemali zaradený ťažký prevod a
  • to, že deti netreba hnať do tréningu, lebo vytrvalosť dokážu rozvíjať až od istého veku.

Je cyklistika naozaj taký zdravý šport, ako sa o nej hovorí?

Áno, ale platí, že objem a intenzitu tréningov treba prispôsobiť veku, zdraviu a telesnej kondícii človeka. V porovnaní s behom alebo chôdzou odpadajú pri jazde na bicykli otrasy spôsobené dopadom chodidiel na podklady rôznych tvrdostí, často umocnené nesprávnou technikou behu a chôdze a nevhodnou obuvou. Šľachy, väzy a kĺby sú na bicykli namáhané omnoho šetrnejšie ako počas behu, ak dodržiavame správne zásady, o ktorých ešte budeme hovoriť. Jazda na bicykli je vhodná aj pre ľudí s nadváhou, pomerne nenáročným a pre organizmus šetrným spôsobom si môžu naštartovať zvýšenie metabolického výdaja energie sprevádzaného úbytkom telesnej hmotnosti.    

Čo pre telo znamená, keď človek cez víkend vybehne na hodinku či dve na bicykel kdesi na hrádzu?

Keď ideme na 60 až 70 percent z našich maximálnych možností a v takomto tempe zotrváme aspoň 40 minút, začínajú sa spaľovať telesné tuky, čoho sprievodným javom je redukcia hmotnosti. Ak jazdíme s vyšším úsilím, presúvame sa z pásma spaľovania tukov do pásma telesne rozvíjajúceho až trénujúceho. Samozrejme, že to nedosiahneme jedným víkendovým výjazdom. Na dosiahnutie progresu odborníci odporúčajú trénovať minimálne trikrát týždenne v trvaní od 60 do 120 minút.   

Pre ktoré partie je cyklistika prospešná?

Počas jazdy na bicykli v nenáročnom rovinatom teréne primárne aktivizujeme sedacie svalstvo, štvorhlavý stehenný sval, lýtkové svalstvo a chrbtové svalstvo. V náročnejšom členitejšom teréne a v jazde na nespevnených povrchoch sa pridáva svalstvo ramien, hrudníka a brušnej dutiny. Okrem nich sa pri jazde na bicykli významne aktivizuje srdcovo-cievny a dýchací systém človeka.

Fyzioterapeutka mi povedala, že bicykel je super na rozhýbanie kolena napríklad po operácii, ale je škodlivý tým, že sa pri jazde skracujú svaly, keďže koleno nikdy nie je úplne dopnuté.

Všetko sa to dá kompenzovať nastavením posedu, pri jazde na bicykli vieme koleno dokonca aj prepínať a pohyb je potom veľmi podobný chôdzi, tu nevidím vážny problém. Problémy môžu nastať, keď ľudia jazdia ťažké prevody a majú sedlo nastavené príliš nízko, vtedy sa môžu poškodiť kĺby. Preto sú napríklad na detských pretekoch v cestnej cyklistike obmedzené ťažké prevody. Pokiaľ budete jazdiť rozumne so správne nastaveným posedom a po každej jazde vykonávať naťahovacie cvičenia namáhaných svalových štruktúr, kĺbom a svalom to bude dokonca prospievať.

Martin Belás (40)

Vedúci Katedry športov v prírode a plávania na Fakulte telesnej výchovy a športu Univerzity  Komenského v Bratislave. V rokoch 2007 až 2014 pôsobil vo funkcii reprezentačného trénera horských cyklistov. Od roku 2000 až po súčasnosť je trénerom a štatutárom cyklistického oddielu Kaktus Bike – Team Bratislava. Stále aktívne preteká v horskej cyklistike.

Martin Belás. Foto N – Peter Kováč.

Prečo ma bolia kríže, keď dlhšie jazdím?

Je to spôsobené najmä tým, že pri jazde na bicykli je horná časť tela cyklistu v statickom držaní, čo zabezpečuje svalstvo brušnej dutiny a chrbta. Ak nemáme dostatočne rozvinuté svalstvo brušnej dutiny, väčšinu práce pri držaní hornej polovice tela zabezpečuje svalstvo chrbta, čo sa môže negatívne prejaviť bolesťami v krížoch.

Ako tomu predísť?

Začal by som kontrolou nastavenia posedu, pokračoval kúpou cyklistických tretier a nášľapných pedálov a, samozrejme, pravidelným posilňovaním svalstva brucha, chrbta a ramien aj napríklad dnes veľmi populárnymi cvičeniami planku. Každý tréningový deň by mal byť ukončený kvalitným strečingovým cvičením najviac namáhaných svalov – v cyklistike svalstva dolných končatín.

Pozn.: V ďalšej časti textu nájdete napríklad aj návod, ako si správne vybrať nový bicykel.

Aké najväčšie chyby robia amatérski cyklisti, ktorých stretávate na hrádzi?

Často majú sedadlo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Kniha od tohto autora - Matej Tóth: Odchýlka

Kúpiť