Anatómia efektívneho ospravedlnenia

Mark Zuckerberg počas výpovede v Kongrese. Foto – TASR/AP

Odkláňanie pozornosti nefunguje. Začnite čestným priznaním toho, čo ste urobili zle – vaše ospravedlnenie bude znieť dôveryhodnejšie.

Niekedy, keď sa ospravedlňuje niekto mocný, neznamená to, že prejavuje úprimnú kajúcnosť, ale skôr prosbu: „Môžeme už o tom, prosím, prestať rozprávať?“ Minulý mesiac nemohlo ani nekonečné opakovanie slov „Ospravedlňujem sa“ zmeniť pocit, že šéf Facebooku Mark Zuckerberg nám hovorí len ďalšiu variáciu školáckej výhovorky, že domácu úlohu mu zožral pes. A tento týždeň sa podobným spôsobom ospravedlnil významný biológ Eric Lander za to, že pochválil neslávne známeho rasistu Jamesa Watsona.

Zatiaľ nie je známe, či Lander, ktorý vedie jedno spoločné pracovisko Michigan Institute of Technology a Harvardovej univerzity známe ako Broad Institute, prejavil ľútosť preto, že si uvedomil, že urobil nesprávnu vec, alebo mu bolo ľúto, že si pošpinil kariéru škvrnou rasizmu, ktorú nemožno vyčistiť žiadnym prostriedkom z jeho laboratória.

Zlé správanie

Rýchly vhľad do problematiky ospravedlnení som získala pri rozhovore na podobnú tému s expertkou na integritu výskumu a riadenia laboratórií C. K. Gunsalusovou, ktorá založila a riadi Národné centrum pre etiku profesionálov a výskumníkov pri University of Illinois. Hovorili sme o toxickom pracovnom prostredí a ona povedala, že dobrý líder pozná správny spôsob, ako sa ospravedlniť.

Ako povedala, kľúčom k dobrému ospravedlneniu je, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |