Denník N

Mediabriefing logoŠéf Tesly Elon Musk vyhlásil médiám vojnu. 5 problémov jeho kritiky

Elon Musk. Foto: TASR/AP
Elon Musk. Foto: TASR/AP

Musk zaútočil na novinárov. Niektorí ho prirovnávajú k Donaldovi Trumpovi.

Elon Musk neuniesol kritiku svojej firmy a tento týždeň ostro zaútočil na novinárov. Vyhlásil, že médiá sú pokrytecké a píšu len toľko pravdy, aby „osladili lož“. Problémom novinárov podľa neho je, že musia robiť kliky a zarábať na reklame. Jeho firma Tesla Motors do reklamy neinvestuje, takže podľa Muska sú novinári závislí od inzercie od zvyšku automobilového priemyslu.

„Idem vytvoriť stránku, kde bude môcť verejnosť hodnotiť pravdivosť akéhokoľvek článku a sledovať skóre dôveryhodnosti každého novinára, editora a média. Asi ju nazvem Pravda,“ napísal Musk na Twitteri. Ruský denník Pravda bol kedysi hlavným nástrojom propagandy komunistickej strany, je teda iróniou nazvať takto web, ktorý má hodnotiť slobodné médiá. Navyše sa zdá, že to Musk myslí vážne – v októbri 2017 jeho blízki ľudia založili v Kalifornii spoločnosť Pravda Corp.

Musk má pravdu v tom, že novinári robia chyby, niektoré témy príliš dramatizujú a vo svojich textoch nie vždy spomenú všetky skutočnosti, ktoré komplexné témy obnášajú. Jeho kritika však má niekoľko nedostatkov:

1) Musk ignoruje fakt, že mu médiá robili roky bezplatnú reklamu. Nemal v nich len imidž podnikateľa či vizionára, ale priam hrdinu. Len málo firiem bolo vynášaných do nebies tak, ako jeho Tesla a SpaceX. Atmosféra sa však mení – dôvodom sú nesplnené sľuby či neschopnosť tolerovať kritiku. Ak nová revolučná technológia zlyhá, ľudia sa zrania či zomrú, je prirodzené, že sa tomu médiá venujú. Ako firma môžete reagovať otvorenosťou, sprístupnením dát, predstavením riešení. No vykrikovať, že médiám sa nedá veriť a že sú v područí ropnej lobby, vašu dôveru nijako nezväčšuje.

2) Musk používa demagógiu. Novinárom vyčíta, že kritika Tesly je poháňaná honbou za klikmi a reklamou ostatných automobiliek. Problémy sa mu však začali kopiť, keď pred mesiacom web Reveal upozornil na vážne úrazy robotníkov v jeho továrňach. Reveal je neziskový projekt dôveryhodnej organizácie Center for Investigative Reporting, ktorá nemá na webe žiadnu reklamu. A rozhodne sa neženie za ľahkými klikmi, to by nevenovala týždne a mesiace práce na jednu investigatívu.

3) Musk nerozumie fungovaniu médií, a to napriek tomu, že s nimi dlhodobo a intenzívne spolupracuje. Novinári sú len ľudia a nedokážu byť úplne objektívni. Avšak drvivá väčšina serióznych novinárov by mala vážny problém písať niečo, čím sa zapáčia inzerentovi. Keby šéf Tesly novinárov a ich hrdosť trochu lepšie poznal, bolo by mu to jasné.

4) Musk využíva svoju moc a vplyv na to, aby zhadzoval dobré meno novinárov. Aj preto ho niektorí začali prirovnávať k Donaldovi Trumpovi. „Prečo si myslíte, že bol [Trump] zvolený? Pretože vám už nik neverí. Už dávno ste stratili dôveryhodnosť,“ odvrkol Musk na Twitteri. Prirovnanie k Trumpovi tak zrazu pôsobilo ešte trefnejšie.

5) Musk robí presne to, čo vyčíta médiám: vyvoláva kontroverzie, útočí na emócie, nerozumie problematike a zjednodušuje realitu.

Môžeme súhlasiť, že novinárom by sa zrejme zišiel nejaký systém hodnotení, keďže fact-checkingové stránky nemôžu posúdiť všetko. Otázne ale je, prečo by mal byť práve projekt Elona Muska dôveryhodný. Zatiaľ totiž vyzerá len ako nástroj odplaty.

Čítate MediaBrífing – piatkový súhrn dôležitých správ o médiách a žurnalistike. Prihláste sa na odber a dostávajte ho mailom.

Je Facebook ochotný rozdeliť firmu tak, aby boli Messenger a WhatsApp samostatné? Nie, lebo bezpečnosť

Mark Zuckerberg sa tento týždeň stretával s európskymi politikmi. V Európskom parlamente (video) dostal šéf Facebooku tvrdšie otázky ako pred pár týždňami v americkom Kongrese, ale v zásade sme sa nič nové nedozvedeli.

Firma následne zverejnila odpovede, na ktoré nezostal čas. Na otázku, či by Zuckerberg súhlasil s tým, aby sa firma rozdelila a napríklad Messenger a WhatsApp boli samostatnými subjektmi, neodpovedali priamo. Len uviedli, že pre ľudí je dobré, ak sú všetky služby pokope. Vraj to zvyšuje bezpečnosť: „Keď máme informáciu o niekom, kto posiela nevyžiadané správy, spam, nevhodný alebo nelegálny obsah (napríklad obrázky zneužívania detí) na ktorejkoľvek z našich aplikácií, môžeme zasiahnuť na všetkých službách,“ tvrdí Facebook.

Nuž, to znie dobre. Problémom však je, že Facebook stále nevie adekvátne zasiahnuť, keď ho ľudia upozornia na problematický obsah či falošné profily. Administrátori majú na rozhodovanie o vhodnosti príspevku pár sekúnd, takže aj keby sa presnosť ich rozhodovania časom zlepšila, firma stále nebude aktívne skúmať, či nejaký troll nerobí rovnakú zlobu ako na Facebooku, tak aj na WhatsAppe či Instagrame. Tvrdenie o väčšej bezpečnosti je teda nezmysel.

Facebook urobil video o tom, ako uvažujú o dezinformáciách a ako chcú proti nim bojovať. Kto tému posledné mesiace nesledoval, toto mu pomôže zorientovať sa. A tiež uvidí, aké dobré PR si vie Facebook robiť:


Hoaxy, dezinformácie a propaganda

  • 53 percent Slovákov si myslí, že svet ovládajú tajné skupiny. 52 percent verí, že Židia majú príliš veľkú moc – je to najviac spomedzi krajín V4. Štvrtina Slovákov nevie, či útoky z 11. septembra urobila Al-Káida alebo americká vláda. Iba 9 percent ľudí, ktorí na sociálnej sieti našli dezinformáciu, ju aj nahlásili. Takéto výsledky vyplývajú z najnovšej štúdie Globsec Trends 2018.
  • Osem rodín obetí streľby na škole Sandy Hook v Connecticute z roku 2012 žaluje konšpirátora Alexa Jonesa z webu InfoWars. Ten opakovane tvrdí, že streľba, pri ktorej zomrelo 20 detí vo veku šesť až sedem rokov, je len hoax, ktorého cieľom bolo obmedziť práva Američanov držať zbrane. Jones tiež v minulosti tvrdil, že rodičia zavraždených detí sú len herci. Rodiny tak aj viac ako päť rokov po tragédii čelia vyhrážaniu a osobným útokom. Rodičia vravia, že obyčajné ospravedlnenie im nebude stačiť. „Oh hell no,“ povedal David Wheeler, ktorý pri streľbe prišiel o 6-ročného syna. „Pán Jones a jeho vysielatelia musia čeliť vážnym následkom za svoje činy.“
  • Vladimír Šnídl upozornil na problém, na ktorý štát nie je vôbec pripravený. Súdni znalci, vyšetrovatelia, prokurátori a sudcovia čelia nenávistným útokom za to, že posudzujú prípady extrémizmu a antisemitizmu.
  • Česká televízia rok so skrytou kamerou natáčala dokument o jednej z kliník alternatívnej medicíny. Onkologickým pacientom tam napríklad ponúkali kvapky bez účinnej látky či milenca, a to za tisíce korún. Dokument mal premiéru v pondelok, dostupný je online.

Ďalšie správy o médiách

RTVS
Verejnoprávna RTVS ponúka novým redaktorom plat 800 eur v hrubom. To je menej, ako ponúkajú niektoré obchodné reťazce predavačom. Spravodajské odbory RTVS sa po dlhom čakaní stretli s riaditeľom Jaroslavom Rezníkom. Zo siedmich požiadaviek vedenie RTVS prijalo len jednu.

ROZHOVOR
Finmag urobil rozhovor s českými odborníkmi na médiá – súrodencami Alenou a Jakubom Mackovcami. Hovorili napríklad o tom, že hľadajú spôsob, ako po novom a lepšie merať dôveru v médiá a polarizáciu v spoločnosti. „Spôsob [merania] založený na tom, že sa všeobecne pýtame na dôveru v televíziu alebo internet, už nedáva zmysel.“

KRÁĽOVSKÁ SVADBA
Britská televízia Sky News použila pri prenose zo svadby princa Harryho a Meghan Markle softvér na rozpoznávanie tvárí. Dokázala tak okamžite pomenovať prichádzajúcich hostí a zobraziť pri videu aj ďalšie informácie. Technológia vyvolala aj kritiku, keďže mohli byť neoprávnene zhromažďované údaje.

REPUBLIK
Švajčiarsky spravodajský web Republik.ch vznikol v januári 2018, v súčasnosti má 21-tisíc predplatiteľov a potrebuje 25-tisíc, aby bol v pluse. Predplatné stojí v prepočte zhruba 240 dolárov ročne. „Veríme, že ľudia už neplatia za články. Platia, aby boli súčasťou komunity,“ povedala novinárka Olivia Kühni pre web NiemanLab, ktorý bližšie popisuje fungovanie webu. Republik zverejňuje jeden až tri texty denne a v mnohom pripomína populárny holandský projekt De Correspondent.

TRUMP A TWITTER
Donald Trump podľa súdu nemôže na Twitteri blokovať iných užívateľov, pretože by to bolo protiústavné. Sudkyňa rozhodla, že prezidentov účet je verejným fórom a zablokovanie siedmich používateľov bolo vlastne porušením Prvého dodatku americkej Ústavy. Denník Boston Globe napísal, že nie všetky Trumpove tweety píše on sám, ale že často ich navrhuje a píše jeho tím. Ten do textov dáva aj gramatické a štylistické chyby typické pre prezidentov prejav.

Vox spustil na Netflixe sériu dokumentov nazvanú Explained. Prvý diel je o monogamii a je dostupný na YouTube:

V skratke

Prihláste sa na odber newslettra MediaBrífing a dostanete každý piatok súhrn toho najdôležitejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Médiá

Mediabriefing logoMediaBrífing

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie