Denník N

Prichádzanie Jána Sedala

Ján Sedal (vpravo) s Břetislavom Rychlíkom a Ivou Klestilovou-Volánkovou v inscenácii HaDivadla z roku 1985 Útržky z nedokončeného románu. Foto – Větrné mlýny
Ján Sedal (vpravo) s Břetislavom Rychlíkom a Ivou Klestilovou-Volánkovou v inscenácii HaDivadla z roku 1985 Útržky z nedokončeného románu. Foto – Větrné mlýny

Napísať mu aj s rizikom, že to nebude vnímať, bolo po brutálnom zranení minimom, čo sa dá urobiť.

Tá nočná esemeska bola hrozná: „Jana Sedala zmlátili v nonstope v Brně, leží po dvou operacích hlavy v umělým spánku na áre, zítra ho asi čeká další operace. Tož na něj mysleme.“ Nasleduje výmena vydesených otázok a rovnako nepokojných odpovedí nechceného posla tejto zlej správy, Sedalovho divadelného druha Břetislava Rychlíka.

Ako neodmysliteľnú dvojičku protagonistov HaDivadla si ich pamätám od začiatku 80. rokov, keď pravidelne hosťovali v Bratislave. Jano z nej pochádza, aj preto som jeho poznal ešte skôr. Najskôr len tak z videnia ako známeho hipíka, a, paradoxne, až po odchode do Česka, s ktorým je spojená celá jeho herecká kariéra, jedno náhodné stretnutie prerástlo do radostného kamarátstva.

Bolo mi jasné, že napísať mu, hoci aj s rizikom, že to možno ani nebude vnímať, bolo v prvých dňoch po brutálnom útoku minimom a asi aj maximom, čo môžem pre priateľa urobiť.

„Čau, Jano. Pred desiatimi rokmi si hral v pražskom divadle Archa v Havlovom Odcházení, teraz je to pre zmenu Přicházení. Tvoje. Účinkovať v hre Václava Havla bolo vtedy pre teba potešením a cťou a ako vždy si odviedol perfektný výkon. Momentálne si v takých zvláštnych kulisách,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie