Blízke galaxie prekvapili, objavili v nich priveľa masívnych hviezd

Umelcova predstava galaxie s veľmi intenzívnou hviezdotvorbou. Zdroj – ESO/M. Kornmesser

Sledovaním izotopov uhlíka a kyslíka astronómovia zistili, že mladé galaxie obsahujú viac masívnych hviezd, ako predpovedajú súčasné modely. Výsledky prepíšu teórie o vzniku vesmíru.

Galaxie s veľmi intenzívnou hviezdotvorbou (z angl. starburst galaxie) pochádzajú z divokého obdobia vesmíru, počas ktorého dochádzalo k intenzívnej tvorbe nových hviezd. Pre porovnanie, dnešné galaxie tvoria nové hviezdy stonásobne menej, Mliečna dráha aj tisíckrát menej.

Čo sa týka zastúpenia hviezd, tieto typy galaxií obsahujú aj takzvané hmotné hviezdy, z ktorých do ich okolia prúdi veľa hmoty aj ionizujúceho žiarenia. Často sú navyše zdrojom explózií supernov.

Keď sa medzinárodná skupina astronómov zamerala na bližšie štúdium zloženia týchto galaxií, zostali zaskočení. Našli v nich oveľa viac týchto veľmi hmotných hviezd, než predpovedajú terajšie modely opisu vzniku hviezd.

Nečakané výsledky

Počas výskumu sa astronómovia zamerali na sledovanie dvoch druhov atómov v spolu štyroch galaxiách bohatých na prach a hviezdotvorbu. Keďže sa tieto galaxie nachádzajú pomerne ďaleko od nás, svetlu z týchto galaxií trvá pomerne dlho, kým príde až k Zemi.

Výsledkom je, že tieto galaxie pozorujeme v stave, keď boli omnoho mladšie a prebiehala v nich oveľa intenzívnejšia hviezdotvorba. Dá sa preto predpokladať, že zastúpenie obrovských masívnych hviezd bude nízke, pretože ešte nemali dostatok času na to, aby vznikli. Objav veľkého zastúpenia masívnych hviezd v týchto galaxiách bol preto prekvapením.

Svoje výsledky opísali vedci tento týždeň v prestížnych vedeckých časopisoch NatureScience

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.