Denník N

O čom spieva obskúrny pop z východu?

Tam, kde nemalo byť nič, je pozoruhodná experimentálna hudobná scéna.

Upgradeovaná psychedélia pre 21. storočie – týmito slovami popredný britský hudobný novinár Simon Reynolds v nultých rokoch charakterizoval vtedy nový žáner takzvaného hypnagogického popu. A na mysli nemal iba interpretov ako Ariel Pink či Zola Jesus.

Tento istý opis dobre vystihuje menej známych, ale inak porovnateľne uletených samorastov, ktorí doma v obývačkách tvoria zvláštne koláže z vypitvanej minulosti popmusic. Nostalgické a čiastočne ironické krížence kadečoho s hocičím, ktoré okrem retro estetiky oživujú zastaralé technológie, napríklad staré dobré magnetofónové kazety.

Raptor Koch je dobrý príklad z východného Slovenska. Zo západu sa to nezdá, ale tam, kde by podľa niektorých politikov nemalo byť nič, je originálna a životaschopná experimentálna scéna, ktorá stojí za pozornosť, akokoľvek obskúrne a okrajovo pôsobí.

Ani tento one-man band nemá viac než dvesto fanúšikov, no niektoré klipy – za všetky Neznámy začiatok s jasným koncom – ukazujú virálny potenciál.

Vlk samotár

Znie to veľmi čudne. Asi ako Braňo Hronec na speede, zmutovaný dávny artrock, alebo na zrýchlených otáčkach pustená a kýmsi detinským predabovaná platňa sedemdesiatkových hitov, ktorej zvuk k vám dolieha cez výťahovú šachtu.

Východniarsky Urob-si-sám avant freak-pop uznáva len maximálnu tvorivú slobodu. Je to lo-fi, je to bizarné a je to prísne lokálne. Mladík s bokombradami za maskou ružového tigra pochádza z obce Jasenov pri Humennom, kde tvorí a píše texty v miestnom nárečí.

Pozícia na okraji mu neprekáža, je to súčasť estetiky.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie