Denník N

Rostas a Mizík citujú Štúrove výroky o Židoch, ale nechápu ich, hovorí historik

Historik Miloslav Szabó patrí medzi málo slovenských odborníkov na dejiny antisemitizmu. Foto N - Tomáš Benedikovič
Historik Miloslav Szabó patrí medzi málo slovenských odborníkov na dejiny antisemitizmu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Miloslav Szabó bol prizvaný ako súdny znalec k prípadu konšpirátora Rostasa aj Kotlebovho poslanca Stanislava Mizíka. Vysvetlil, prečo je ich odvolávanie sa na štúrovcov hrubým skresľovaním histórie.

20. októbra 2019 vyšla informácia, že prokurátor podal obžalobu na Tibora Eliota Rostasa za extrémizmus. Pri tejto príležitosti pripomíname starší rozhovor so súdnym znalcom v prípade.

Historik zo Slovenskej akadémie vied MILOSLAV SZABÓ bol políciou prizvaný ako súdny znalec k dvom sledovaným prípadom: stíhaniu konšpirátora Tibora Rostasa a Kotlebovho poslanca Stanislava Mizíka. V rozhovore okrem iného hovorí:

  • čo napísal vyšetrovateľom do znaleckých posudkov,
  • prečo mal Matej Bel a Ľudovít Štúr výhrady k Židom,
  • kto bol zo slovenských dejateľov najväčší antisemita,
  • ktorá zo slovenských osobností sa Židov nepriamo zastávala,
  • odkiaľ pochádza obľúbený termín Chazari.

Boli štúrovci antisemiti?

Nedá sa to takto tvrdiť. Pravdou je, že mnohí z nich na čele so Štúrom mali protižidovské predsudky. Obviňovali – a treba zdôrazniť, že jednostranne – židovských krčmárov a úžerníkov z ekonomického a morálneho úpadku Slovákov. Nešírili však konšpiračné teórie o sprisahaní židov či židovskej „rasy“ za účelom svetovlády. Takýto extrémny, ideologický antisemitizmus sa začal rozvíjať až neskôr, na konci 19. storočia.

Ako znalec ste tento týždeň svedčili na súde s poslancom ĽSNS Mizíkom, ktorého obžalovali za status na Facebooku. Prečo ste súdu hovorili, že Mizík sa prejavil ako antisemita?

Pán Mizík v statuse napísal: „Z histórie vieme, že slovenskí velikáni Ľudovít Štúr, Michal Miloslav Hodža, Svetozár Hurban Vajanský mali negatívny vzťah ku Židom kvôli ožobračovaniu slovenského národa, úžerníctvu a tiež aj kvôli náboženským otázkam.“ Túto vetu dal do súvislosti s tým, že Andrej Kiska vyznamenal niektorých ľudí židovského pôvodu. Poslanec sa tým snaží navodiť dojem, že existuje nejaká kontinuita medzi výrokmi z 19. storočia a dneškom. Je to účelové zjednodušenie, ktoré sa snaží ľuďom podsúvať predstavu, že Slováci odnepamäti vnímajú Židov ako svojho nepriateľa.

Dnes už zmazaný status podpísaný poslancom Mizíkom z facebookovej stránky ĽSNS v Bratislavskom kraji z januára 2017.

Ako historik ste robili znalecký posudok aj ku kauze Tibora Rostasa, ktorého stíhajú za vlaňajší článok Klin Židov medzi Slovanmi. Rostas v ňom cituje protižidovské výroky viacerých slovenských dejateľov, ktoré dopĺňa o vlastné konštrukcie, že Židia sú dodnes prekážkou rozkvetu Slovanov. Čo sa vás v tých posudkoch pýtala polícia?

V oboch prípadoch sa vyšetrovatelia zaujímali v prvom rade o to, či sú citáty autentické. Na to som odpovedal, že áno. Potom sa pýtali, prečo sa slovenskí národovci k Židom vyjadrovali, aké bolo ich postavenie a aké boli vzťahy so Slovákmi. Vo svojich záveroch som zdôraznil predovšetkým to, že tie citáty sú vytrhnuté z historického kontextu.

Tibor Rostas sa odvoláva napríklad na výrok Mateja Bela, ktorého názory zodpovedali prvej polovici 18. storočia a vtedajšiemu postoju kresťanov k židovskej menšine. Tento výrok dal vedľa Vajanského, ktorý žil o 150 rokov neskôr a bol to skutočný antisemita

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hoaxy a propaganda

Marian Kotleba

Teraz najčítanejšie