Ghost Stories sú vďačnou antológiou britského hororu

Martin Freeman vo filme Ghost Stories. Foto – IFC Midnight

Očakávaný titul režisérskej dvojice podľa ich vlastnej divadelnej hry získal na ostrovoch viac ako pozitívne ohlasy.

Britské médiá Ghost Stories vychválili. Považujú ho za osviežujúci a zábavný (Screen International), za najlepší horor posledných rokov (The Sun), ba dokonca za absolútne geniálny počin (London Student Newspaper).

Briti sú očividne hrdí, že sa žánrovému filmu po čase tak darí. V krajine má dlhoročnú tradíciu a ovplyvnil celý jeho vývoj. Známe sú gotické romány z 18. a 19. storočia ako Dracula či Frankenstein, kde dodnes filmári hľadajú inšpiráciu, nehovoriac o produkcii nespočetného množstva ďalších diel na základe spomínaných kníh, v ktorých sa ako prvé objavili prvky desivých nadprirodzených javov, búrok, chladných a hmlistých nocí, čo vzbudzovali pocit úzkosti.

Veď horor ťaží zo strachu človeka, z násilia, z otázky smrti, z nepoznaného a nadprirodzeného. Všetko to sídli kdesi v našom vnútri, v podvedomí, preto je fiktívny, filmom spracovaný strašidelný príbeh taký vďačný, obľúbený a je multimiliónovým biznisom.

Kým v nemej ére ešte autori hľadali cestu, ako k žánru preniknúť dôslednejšie (spomeňme nemeckého Upíra Nosferatu z 20. rokov nakrúteného na Oravskom hrade, ktorý je tiež adaptáciou klasického Draculu, no s významne pozmeneným dejom a postavami), v 50. a 60. rokoch britské štúdia Hammer oživili gotické monštrá, pričom k základným poznávacím rysom už patrila krv a sexuálne napätie v podobe atraktívnych ženských hrdiniek.

Nekonečné obmeny príbehov vyústili v priebehu niekoľkých rokov do deviatich draculovských a siedmich frankensteinovských titulov. Na rad prišli aj adaptácie poviedok Edgara Allana Poea. A netreba zabúdať na samotného „majstra hororu“ Alfreda Hitchcocka, hoci ten svoje navplyvnejšie diela zrealizoval až v Spojených štátoch.

Mysteriózny triptych

Stručným úvodom do histórie britského hororu možno následne priblížiť dvojicu režisérov Ghost Stories Jeremyho Dysona a Andyho Nymana. Obaja sú nespornými priaznivcami žánru a jeho domácej tradície a tak snímke ťažko uprieť antologický zámer.

Adaptáciou obľúbenej divadelnej hry, ktorú sami napísali i zrežírovali, na plátno prinášajú očakávanú, v určitých ohľadoch ambicióznu, no najmä prazvláštnu strašidelnú zábavu.

Konfrontovaní sme troma

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Filmové recenzie

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |