Denník N

Nový film o Slovenských brancoch aj august 1968 z pohľadu okupantov. Začína sa Art Film Fest

Čo sa oplatí vidieť na filmovom festivale v Košiciach?

Stále je to rozsahom najväčší a najvýznamnejší filmový festival na Slovensku. Tri roky po sťahovaní Art Film Festu na východ sa okrem toho ukazuje, že mu nové miesto svedčí. Tentoraz svoj program okrem Košíc rozširuje i do Spišskej Novej Vsi a organizátori sľubujú, že v prípade, že to tento ročník dobre vypáli, v budúcnosti by sa mohlo podujatie rozširovať po regióne aj do ďalších miest.

Art Film Fest sa začína v piatok a potrvá do budúcej nedele. Tu sú naše tipy, čo sa tam oplatí vidieť:

 

Až přijde válka

16. jún, Kino Slovan, 17.00

Paramilitárne hnutie Slovenskí branci tri roky z blízkosti nakrúcal český novinár a dokumentarista Jan Gebert, ktorý svoj film odpremiéroval na festivale Berlinale.


Art Film Fest
  • Začína sa v piatok 15. júna, trvá do soboty 23. júna
  • Do Košíc sa presťahoval v roku 2016, predtým bol v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne
  • Ocenenia prevezmú Ivana Chýlková a Zuzana Mauréry (Hercova misia), poľská filmárka Agnieszka Holland a ruský režisér Alexej German ml. (Zlatá kamera)

Sleduje v ňom počínanie extrémistov, je s nimi pri tom, keď sa pripravujú na vojnu, behajú po lesoch v maskáčoch, trénujú s maketami strelných zbraní a dokonca organizujú branné cvičenia pre žiakov na základných školách.

Snímka je mrazivým svedectvom o náraste extrémizmu, ktorý prestáva byť okrajovou vecou a stáva sa novou spoločenskou normou. „Najdesivejšie na Slovenských brancoch mi neprišlo to, že vodcu im trénovali v Rusku, ani to, že perfektne ovládajú vojenskú taktiku, dokonca ani to, že vedia pár chvatmi človeka zabiť. Najdesivejšie je, ako obyčajne pôsobia,“ povedal nám režisér.

Po nedávnych udalostiach na Slovensku je jeho film možno ešte aktuálnejší: „Extrémisti sa tvária, že sú proti systému, ale demonštrácie po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej označili za domáci majdan. Dôvod je ten, že im dnešná garnitúra vyhovuje,“ hovorí Gebert.

 

Dozrievanie: Mladosť Jeana-Michela Basquiata

16. jún, Kulturpark 1 JOJ Cinema, 12.30

Sú to už tri desaťročia, čo na predávkovanie drogami zomrel len 27-ročný newyorský výtvarný samorast Jean-Michel Basquiat. Odvtedy na aukciách jeho diela naberajú na hodnote a viacero filmárov už priblížilo jeho život.

Možno ste videli snímku Basquiat Juliana Schnabela či dokument Downtown 81. Toto je ďalší diel skladačky. Život umelca s koreňmi v street arte sleduje v čase ešte pred tým, než sa stal hviezdou vo svete galérií a vysokého umenia.

Americká režisérka Sara Driver oslovila množstvo pamätníkov punk/artovej scény na Manhattane z konca 70. rokov. Keďže mesto New York sa príchodom nasledujúcej dekády nenávratne zmenilo, príbeh Jeana-Michela Basquiata je zároveň príbehom jedinečnej éry v jeho histórii, keď Amerike vládol Ronald Reagan, AIDS bol ešte neznámy pojem a trh so súčasným umením prekvital.

Podiel na pôsobivom výsledku má fakt, že výpovede, archívy, fotografie či hudbu poskytli filmár Jim Jarmusch či spisovateľ Luc Sante.

Donbas

17. jún, Kunsthalle, 22.00

Hybridná vojna na východnej Ukrajine ako hraná čiernohumorná fraška inšpirovaná skutočnými videami z YouTube. Znie to zvláštne a režisér Sergej Loznica za svoj film nie náhodou dostal cenu za réžiu v sekcii Un Certain Regard na tohtoročnom Cannes.

Loznica, jeden z najzaujímavejších súčasných filmárov, má ukrajinské občianstvo a jeho materským jazykom je ruština. Pred štyrmi rokmi postavil kameru na kyjevský Majdan a sledoval revolúciu na námestiach. Teraz skúša v hranom filme zachytiť, čo prišlo potom.

Dokumentárny film podľa neho nestačí na zobrazenie mechanizmov

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie