Denník N

Nemecký emisný škandál dostihol aj šéfa automobilky Audi, Rupert Stadler poputuje do väzby

Šéf Audi Rupert Stadler. Foto - TASR/AP
Šéf Audi Rupert Stadler. Foto – TASR/AP

V súvislosti s kauzou Dieselgate prišiel koncern Volkswagen, pod ktorý patrí aj Audi, už o viac než 26 milárd eur.

V pondelok ráno mal šéf automobilky Audi Rupert Stadler zo svojho domu v Ingolstadte namierené na zasadanie dozornej rady spoločnosti vo Wolfsburgu. Predtým, než stihol vyraziť, ho však zatkli štyria zástupcovia bavorskej krajinskej kriminálnej polície. Stadler teraz má do stredy čas poradiť sa so svojimi právnikmi a následne bude podrobený výsluchu. „Obvinený bol predvedený pred vyšetrovaciu sudkyňu, ktorá nariadila uvalenie vyšetrovacej väzby,“ uviedla nemecká prokuratúra.

55-ročný Stadler stojí na čele Audi od roku 2007, no v automobilke pracuje už od roku 1990. Do funkcie bol zvolený na základe ambiciózneho cieľa: predbehnúť silných nemeckých automobilových konkurentov BMW a Mercedes.

V prvých rokoch vo vrcholnej pozícii sa to Stadlerovi aj darilo: Audi sa stalo vyhľadávanou automobilovou značkou a Stadler špičkovým manažérom. V roku 2011 ho časopis Wirtschaftswoche dokonca vyhlásil za najlepšieho šéfa predstavenstva roka. Všetko však zmenila obrovská emisná aféra známa pod menom Dieselgate.

Miliardové pokuty

Koncern Volkswagen, pod ktorý Audi patrí, v septembri 2015 v reakcii na obvinenia amerických úradov priznal, že do približne jedenástich miliónov dieselových vozidiel po celom svete nainštaloval softvér, ktorý umožňuje manipulovať s emisiami oxidu dusnatého. To isté spravila o dva mesiace aj automobilka Audi.

Volkswagen spočiatku odmietal obvinenia o tom, že tento softvér inštaloval zámerne, avšak v každoročnej správe firmy z roku 2017 vedenie spoločnosti uviedlo, že rozhodnutie ilegálne inštalovať zariadenia na skresľovanie emisných hodnôt prijali jednotlivci bez upovedomenia vrcholných orgánov firmy v roku 2006.

Spoločnosť Audi bola obvinená z toho, že od roku 2009 predala v Spojených štátoch a v Európe najmenej 210-tisíc vozidiel s dieselovým motorom vybaveným nelegálnym softvérom. Nemecká automobilka zároveň čelí vyšetrovaniu pre obvinenia z podvodu a nezákonnej propagácie výrobkov. Vyšetrovanie sa vedie proti dvadsiatim zamestnancom spoločnosti Audi.

Za emisné podvody navrhla nemecká prokuratúra automobilovému gigantovi Volkswagen pokutu vo výške jednej miliardy eur iba deň pred zatknutím Stadlera. Volkswagen pokutu akceptoval, čím de facto uznal svoju zodpovednosť. Po zaplatení pokuty sa právne konanie voči Volkswagenu ukončí. Pokiaľ ide o americkú vládu, nemecká automobilka ešte minulý rok súhlasila s uhradením odškodného 4,3 miliardy dolárov. V súvislosti s kauzou Dieselgate prišiel Volkswagen doteraz už o viac než 30 miliárd amerických dolárov (približne 26 milárd eur).

Ďalšia prehra Volkswagenu

Zatknutie Stadlera, pôvodom Holanďana, potvrdila aj samotná automobilka Audi. Hovorca spoločnosti Nicolai Laude sa však k vyšetrovaniu Stadlera, ktorý je najvyššie postaveným pracovníkom Audi, ktorého obvinili v kauze Dieselgate, vyjadrovať nechcel. „V prípade pána Stadlera stále platí prezumpcia neviny,“ povedal pre CNN.

Mníchovskí žalobcovia v pondelok uviedli, že Stadlerov byt prehľadávali už minulý týždeň. Išlo o súčasť vyšetrovania, ktoré podľa ich slov prebieha viac ako rok. Žalobcovia tiež uviedli, že v prípade spolupráce, môže byť Stadler prepustený už v priebehu nasledujúceho týždňa. Šéf automobilky je obvinený zo zadržiavania dôkazov a pre riziko ovplyvňovania svedkov.

Spoločnosť Audi Stadlera dočasne zbavila funkcie a vo funkcii ho nateraz nahradil doterajší riaditeľ predaja firmy Bram Schot.

Na najnovší vývoj už reagovali aj akciové trhy, keď na burze vo Frankfurte klesli akcie Volkswagenu o tri percentá. Ide o ďalší úder pre firmu Volkswagen, ktorá po vypuknutí kauzy vyvolala u zákazníkov značné obavy z hľadiska dôvery v jej automobily, a taktiež v regulátorov dieselových technológií.

Teraz najčítanejšie