Kde ste boli vy, keď umieral právny štát?
Prečo by poľské súdnictvo malo trápiť Európsku úniu a Slovensko.
Autor je doktorandom
v Leuven Centre for Global Governance Studies
na Univerzite v Leuvene
V minulotýždňovom neformálnom hlasovaní Rady EÚ o tom, či by sa malo postúpiť k vypočutiu Poľska vo veci reformy súdnictva, ktorá ohrozuje nezávislosť sudcov, hlasovalo Slovensko spolu s Českom, Maďarskom a Chorvátskom proti. Slovenská vláda tak dala najavo svoju toleranciu autokratickým tendenciám v regióne, kde sa podobné praktiky asociovali so socialistickou totalitou.
Ministerstvo zahraničných vecí sa možno iba snaží dať Poľsku viac času na nápravu situácie. Lenže čas je v tomto prípade kľúčový: už 3. júla má vojsť do platnosti sporný zákon o poľskom Najvyššom súde, ktorý, okrem iného, znižuje dôchodkový vek zo 70 na 65 rokov. 31 z 83 sudcov Najvyššieho súdu (37 percent) môže byť už o dva týždne povinne na dôchodku. O ich náhradníkoch rozhodne provládny prezident na odporučenie Sudcovskej rady, ktorá bola medzičasom z veľkej časti obsadená sympatizantmi vládnej strany. Paradoxne zvanej Právo a spravodlivosť (PiS). Sudcovia môžu požiadať prezidenta o trojročný odklad, čo len dokonáva zvýšenie politickej kontroly súdnictva.
Tu navyše nejde o ojedinelý alebo prekvapivý príklad