Denník N

Mainstream si našiel ich, nie naopak

Dave Grohl (tretí zľava dole) a Josh Homme (na snímke hore s rozpaženými rukami) sú takmer rovesníci a blízki priatelia, ktorí robia podobnú hudbu.
Dave Grohl (tretí zľava dole) a Josh Homme (na snímke hore s rozpaženými rukami) sú takmer rovesníci a blízki priatelia, ktorí robia podobnú hudbu.

Nezávisle od seba sa skupiny Foo Fighters a Queens of the Stone Age rozhodli osloviť veľké producentské mená, pričom nové albumy nahrávali v rovnakom čase neďaleko seba.

Keď ohlásili, že na novom albume budú spolupracovať s hudobným producentom Markom Ronsonom (preslávil sa napríklad ako autor hitu Uptown Funk s Brunom Marsom či spoluprácou so speváčkou Amy Winehouse), zazneli hlasy, či to nebude len ďalší „sell-out“ (zapredanie sa) plný hudobne učesaných a konformných skladieb s vtieravými melódiami.

To by však bolo vážne podcenenie skupiny Queens Of The Stone Age okolo charizmatického Josha Hommea. Ten sa síce už dotkol mainstreamu, no vždy si však robil veci podľa seba. Veď aj najznámejšia a najúspešnejšia skladba No One Knows jeho domovskej kapely je postavená na tvrdých gitarách. Mainstream si našiel QOTSA a nie opačne.

Ako vládať ďalej tancovať

Teda, aj spolupráca s Ronsonom bola skôr ambicióznym experimentom, než vypočítavým krokom ku „páčivosti“. Album Villains (v preklade zlosyni, vyšiel v roku 2017) sa pohybuje v rokmi budovanom univerze QOTSA, no treba jedným dychom dodať, že ako sa bude dať presvedčiť aj na aktuálnom turné kapely so zastávkami v Prahe a v Budapešti, frontman Josh Homme nestratil nič zo svojej túžby posúvať si vlastné hranice a nikomu nepodliezať.

„Moje krédo je ‘maj otvorenú myseľ’,“ hovorí o výbere producenta. S Ronsonom sa stretli pri nahrávaní albumu Joanne pre speváčku Lady Gaga. „Chcem si vyhradiť právo na to, byť prekvapený,“ dodal pre L.A. Times.

Vzorom pre celý album sa stal práve hit Uptown Funk. Produkcia Marka Ronsona na Villains je teda načuchnutá retrom, dôraz je kladený na rytmickú sekciu a pestrosť zvukových experimentov.

Najlepšie to počuť v úvodnej skladbe Feet Don’t Fail Me Now. Náhodné hrabanie do strún na gitare, temné klávesy a ozveny hlasov razom vyvrcholia do nesmierne uhrančivého rytmu a gitarovej linky, ktorá snáď už nemohla byť úspornejšia a „suchšia“. Homme sa spovedá, že hudbe prepadol

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Teraz najčítanejšie