Denník N

Vlaky jazdia v Bratislave už aj ako MHD a môžu byť rýchlejšie ako električka (test)

Petržalská električka a petržalský mestský vlak. Foto N – Vladimír Šimíček a TASR
Petržalská električka a petržalský mestský vlak. Foto N – Vladimír Šimíček a TASR

Z Petržalky do obchodného centra Polus za zhruba 20 minút bez prestupu. Vyskúšali sme nové mestské vlaky a porovnali ich s električkou.

Tridsiatnička Andy Sekanová z Petržalky stojí vo štvrtok ráno vo vestibule železničnej stanice Petržalka. Necestuje do Viedne ani nikam ďalej po Slovensku. Ide do práce v Bratislave.

Čaká na osobný vlak, ktorý má odchod o 8:16. Už pár dní totiž vlaky fungujú aj ako mestská doprava – jazdia z Petržalky cez Prístavný most do bratislavskej mestskej časti Nové Mesto a potom ďalej cez Predmestie až do Senca.

Na cestu stačí obyčajná predplatená električenka. „Tento spôsob je oveľa lepší ako bežná mestská doprava. Vlaky sú poloprázdne a plne klimatizované. Je to veľmi dobré riešenie,“ vraví Andy.

Nový vlak, ktorý funguje aj ako MHD, sme vyskúšali. A porovnali sme takúto cestu z Petržalky s doteraz klasickým spôsobom prepravy – s novou električkou, ktorá do mesta jazdí cez obnovený Starý most. Previezli sme sa osobákom, autobusom a električkou z Petržalky rovno k Polusu v bratislavskom Novom Meste – v mestskej časti, kam každý deň z Petržalky cestuje najväčšia skupina ľudí.

Vlak vs. električka

Vyrážame z okrajovej časti Petržalky, presnejšie zo zastávky autobusov MHD Hálova. Toto miesto sme vybrali ako husto obývanú oblasť pri začiatku Chorvátskeho ramena a aj preto, že z tejto zastávky je takmer rovnako dlhá cesta na vlakovú stanicu Petržalka a aj k električke, ktorá jazdí cez Starý most – aby sme tieto dve trasy vedeli porovnať.

Pre iných obyvateľov Petržalky tento test nemusí byť smerodajný, najmä pre tých, ktorí bývajú v častiach vzdialenejších od centra. Ak majú železničnú stanicu ďaleko, môže im stále viac vyhovovať autobus alebo električka.

Krátko pred ôsmou hodinou je už na zastávke Hálova rušno. Autá sa predbiehajú, ľudia rýchlo behajú cez štvorprúdovku na druhú stranu zastávky, aby stihli svoj spoj. Pomaly z diaľky prichádza aj náš autobus.

V jednom smere vyrážame na vlakovú stanicu, druhým smerom k električke.

Vlak ide poloprázdny, v autách v kolónach sú tisíce ľudí. Foto N – Vladimír Šimíček

Poloprázdnym klimatizovaným vlakom

Autobus prejde z Hálovej na zastávku stanice za dve minúty. Stanica je moderná, žiadna veľká špina. Vlakom môžeme cestovať na električenku, počas cesty si to aj overíme. Keďže ju však nemáme, musíme si kúpiť vlakový lístok. A preto je dobré, že sme prišli na stanicu trochu skôr. Pri okienku je hlúčik, všetci cestujú do Viedne. Stanica je zaplnená ľuďmi s kuframi. Na mestský vlak sa chystá nastúpiť len málokto.

Stojíme v rade asi desať minút. Pani za okienkom hovorí, že na vlak po meste stačí električenka. Nie je si istá, či sa dá použiť aj papierový lístok na MHD z automatu, máme sa vraj spýtať sprievodcu vo vlaku.

Dve minúty pred odchodom vlaku na Senec stojí na nástupišti číslo 2 pred súpravou pani Milica, ktorá cestuje do Rače. Vysvetľuje, že je to pre ňu najlepšia cesta, lebo v Novom Meste prestupuje na vlak smerom do Trnavy a v Rači z neho vystupuje priamo pri práci. „Som z Petržalky, preto radšej pôjdem vlakom.“

O tejto možnosti sa Milica dozvedela od kolegu, ktorý dochádza do Bratislavy každý deň z Trnavy. Inak o posilnení osobných vlakov z Petržalky nepočula. „S vlakmi, ktoré idú priamo do centra mesta, som veľmi spokojná. Je to lepšie ako električky či autobusy, ktoré často meškajú,“ hovorí Milica a dodáva, že vlak je rýchlejší ako ostatná mestská doprava. Páči sa jej aj to, že jej stačí električenka.

Vlak je nový, dvojpodlažný, príjemne v ňom fúka klimatizácia a cez bezbariérové dvere nastúpia pohodlne aj ľudia na vozíku či s detskými kočíkmi, je tu aj miesto na bicykle.

V celom vlaku je len 15 cestujúcich, v našom vozni iba jedna žena. Pani Katarína tiež cestuje do Nového Mesta. Pracuje v ŽSR a o novinke vie už dlhšie. Práve ide do Polusu na električenku. Katarína býva blízko stanice a je pre ňu pohodlné cestovať takto. „Reklamu som videla v televízii a taktiež aj v rádiu, myslím si, že to stačí, ľudia si to dokážu nájsť aj na internete,“ hovorí.

Trasa nového mestského vlaku (červená)

Zdroj mapy – Google Maps

Keď máte radi súkromie

Železnice ešte ľuďom mestské vlaky veľmi nepredstavili, podľa Andy z úvodu tohto textu nemysleli na reklamu a mnohí o vlakovej MHD netušia. Ona sledovala web. „Bývam v Petržalke a pracujem len dve zastávky od Polusu,“ vraví. Električkami ani autobusmi ráno jazdiť nechce. „V čase, keď som cestovala do práce, boli často preplnené a bolo v nich obrovské dusno, najmä v lete.“ Privítala by viac zastávok v centre mesta.

Na otázku, ako môžu cestujúci platiť za vlak, sprievodca hovorí, že tak ako pri ostatnej mestskej doprave: platia električenky aj lístky na MHD v rámci integrovanej dopravy – tie klasické z automatov i časové, čiže mesačné aj týždenné.

Ďalší z cestujúcich sa stihol vo vlaku začítať do knihy; Juraj sa vezie z Rusoviec. Prestupoval v Petržalke a odtiaľ sa odviezol do Nového Mesta, pár metrov od stanice tam ide do práce v kancelárskom centre Lake Side Park. Pochvaľuje si poloprázdny nový klimatizovaný vlak. „Jazdil som aj autom, ale tie časté zápchy sa už nedali vydržať,“ vraví. Električky a autobusy podľa neho veľakrát nie sú plne klimatizované a ľudia preto často nadávajú.

Presne včas podľa cestovného poriadku dorazil vlak o 8:29 na stanicu ŽST Nové Mesto. Čistá cesta vlakom trvá 13 minút. Spolu s nami vystupuje desať ľudí, ktorí pricestovali do mesta za prácou.

Naším cieľom je Polus, ideme pešo ešte päť minút. Z petržalskej zastávky Hálova autobusom, potom vlakom a napokon pešo tak cesta trvá približne 24 minút.

Električka cez Starý most do Petržalky. Foto – TASR

Električka: rýchlo, všade a často klimatizovane

Krátko pred ôsmou sme vyrazili z petržalskej zastávky Hálova aj opačným smerom, k električke. Autobus MHD nás za tri minúty odvezie na rušnú električkovú zastávku Farského.

Električková trať z Petržalky cez Starý most je nová a výrazne zmenila cestovanie Petržalčanov. Do roku 2016 ich na druhý breh Dunaja mohli odviesť iba autobusy, ktoré často stáli v kolónach na mostoch a meškali.

Výhodou pre obyvateľov Petržalky je aj to, že do tejto mestskej štvrte premávajú iba nové, moderné električky. V porovnaní s tými starými sú priestrannejšie, plne klimatizované a nízkopodlažné. Pre hendikepovaných je tu aj výklopná plošina a pre nevidiacich hlasová komunikácia s vodičom.

Je štvrtok, krátko pred ôsmou, a petržalská zastávka električiek sa už plní davmi ľudí; opäť bude električka preplnená, ako to je v rannej špičke bežné. Okrem ľudí z okolitej štvrte totiž na tejto zastávke prestupujú z autobusu na električku aj ľudia z odľahlejších častí Petržalky.

Električka má jazdiť až na koniec Petržalky po Janíkov dvor, to však ešte niekoľko rokov potrvá.

Veľa ľudí cestujúcich za prácou čaká na električku číslo 3, ktorá ide podobne ako nový mestský vlak až do Nového Mesta. Presnejšie, cez inú časť Nového Mesta, ako je náš cieľ, až na opačný okraj Bratislavy do Rače. V rannej špičke jazdí každých osem minút. Okrem toho odtiaľto jazdí aj električka číslo 1 na hlavnú železničnú stanicu.

Pár v strednom veku hovorí, že o nových vlakoch z Petržalky do mesta nepočuli. Vlakom jazdia málo a na električky si už zvykli. Pravdepodobne by to nevyužili. Mladá žena hovorí, že električkovú zastávku má k domu bližšie ako petržalskú železničnú stanicu, a tak nemá dôvod zaujímať sa o to. Mladí študenti vysvetľujú, že do Bratislavy dochádzajú, a ak by cestovali do Trnavy či iných priľahlých miest, využili by skôr hlavnú železničnú stanicu.

Kto je teda víťaz?

Električka nás odvezie na Šafárikovo námestie, kam po troch minútach príde ďalšia s číslom 4 s konečnou zastávkou na Zlatých pieskoch. Prestupujeme, pretože smerujeme k Polusu. Napriek tomu, že je električka preplnená a teploty sa už šplhajú k tridsiatkam, vďaka fungujúcej klimatizácii to v modernom stroji veľmi necítiť. Všetky električky, do ktorých prestupujete na ľavom brehu Dunaja, však moderné nie sú – mnohé majú aj desiatky rokov a namiesto klimatizácie sa aj v lete stáva, že v nich fúka teplý vzduch.

Cesta dvomi električkami aj s prestupom po našu cieľovú zastávku Polus City Center trvala 21 minút, od Hálovej autobusom a potom električkou s jedným prestupom trvala celkovo 28 minút – presne ako uvádzajú cestovné poriadky.

Táto naša trasa teda električkou trvala o pár minút dlhšie ako vlakom. Napriek tomu nemôžeme jasne povedať, že vlak je rýchlejší. Nové mestské vlaky totiž majú viaceré nevýhody.

Vlak ide v meste aj rýchlosťou 70 kilometrov za hodinu. Foto N – Vladimír Šimíček
Mestský vlak Bratislava Petržalka Nové Mesto stanica
Foto N – Vladimír Šimíček

Keby bolo viac zastávok, keby jazdil častejšie

Hlavnou nevýhodou vlaku okrem trasy je, že jazdí iba raz za hodinu a má málo zastávok. Električka jazdí výrazne častejšie a nastúpiť môžete kdekoľvek.

Nový vlak stojí len na jednej stanici v Petržalke a potom až na stanici Nové Mesto. Hodí sa teda najmä ľuďom z okolia petržalskej vlakovej stanice, ktorí idú do Nového Mesta, alebo opačne.

Vlak ide cez Prístavný most a cez nevyužitú ústrednú nákladnú stanicu, ktorá je v priemyselnej časti Prievozu a pre cestujúcich by nemala veľký zmysel. Sprievodca však hovorí, že by bol rád, keby časom zastavovali aj tam.

Vlakové koľajnice vedú aj do iných častí mesta, napríklad do Lamača cez Patrónku, tam by však museli vybudovať nové zastávky. Novú zastávku už urobili vo Vrakuni, kde zastavujú vlaky RegioJet v smere od Komárna a Rovinky, ktoré jazdia na hlavnú stanicu.

Prieskum zvaný územný generel ukázal, že najväčšia skupina z Petržalky jazdí do Nového Mesta

Nákres, ako jazdia ľudia v Bratislave. Zdroj – generel/Bratislava

Radšej autobusom alebo aj na bicykli

Na našej trase s nami určeným časom odchodu je teda mierne rýchlejší vlak, hoci je to naozaj tesné. Pre mnohých Petržalčanov je však stále najvýhodnejšie cestovať autobusmi či na bicykli.

Našu trasu z okrajovej časti Petržalky cez Starý most až k Polusu prejdete na bicykli za 30 až 40 minút.

Nové mestské vlaky určite nie sú ani pre tých, ktorí bývajú ďaleko od vlakovej stanice a majú na ňu zlý prípoj, ani pre tých, ktorým nevyhovujú vlakové hodinové intervaly. A na autobus či električku sa musia spoľahnúť aj tí, ktorí necestujú do bratislavského Nového Mesta či do Rače.

Kombinácia autobus-vlak môže byť časovo výhodná najmä pre obyvateľov Rusoviec a Čunova. Z prvej zastávky Čunovo ich na petržalskú stanicu dovezie autobus číslo 91 za 26 minút. Odtiaľ je to do Nového Mesta už len štvrťhodina.

A napríklad Petržalčania, ktorí vyrážajú od Technopolu, sú pri Poluse podľa cestovného poriadku (ktorý nezohľadňuje kolóny) autobusom číslo 98 cez Prístavný most za 18 minút. Alebo môžu vyskúšať odviezť sa autobusom na električku či na vlakovú stanicu a tam vyskúšať nový vlak, ktorý v zápchach nestojí.

Petržalská vlaková stanica. Foto N – Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie