Denník N

Saganov brat vozí pizzu autom na elektrinu, spočítal, že ročne ušetrí 6000 eur

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Brat cyklistu Petra Sagana je jedným z prvých Slovákov, ktorý využíva elektromobily v podnikaní.

Čaro elektromobilu je možné spoznať už pri štartovaní. Šofér namiesto zapaľovania len stisne gombík, rozsvieti sa mu palubná doska a môže sa rozbehnúť.

„Nepočujete žiadne vrčanie, len gumy a náporový vzduch. Ľudia sú veľmi prekvapení, keď to prvýkrát vidia,“ rozpráva 36-ročný Milan Sagan.

Majiteľ pizzerie zo Žiliny je jedným z prvých Slovákov, ktorý sa rozhodol elektrické autá využívať pri podnikaní. Elektromobilmi značky Nissan rozváža jedlo zákazníkom.

Hovorí, že v meste i okolí sa stal pojazdnou kuriozitou. „Vzbudzujeme všeobecnú pozornosť. Každú chvíľu sa niekto príde čašníčok spýtať, čím to vlastne jazdíme,“ pochvaľuje si Milan Sagan, brat cyklistu Petra Sagana.

Elektromobil
Rodinnej pizzerii, v ktorej svojho času pracoval aj cyklista Peter Sagan, robia elektrické autá reklamu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Benzín vs. elektrina

„Autá na baterky“ si dnes na Slovensku kupujú spravidla len ľudia s nadpriemerne vyvinutým ekologickým cítením alebo nadšenci technologických noviniek. Dôvod je zrejmý: cena elektromobilov je minimálne dvakrát vyššia oproti cene vozidiel rovnakej kategórie so spaľovacími motormi.

Sagan za každé z troch firemných áut Nissan Leaf zaplatil 20-tisíc eur bez DPH.

Spočítal si však, že aj napriek vysokej cene môže časom ušetriť. „Tankovanie“ elektriny je totiž oproti benzínu výrazne lacnejšie.

Zatiaľ čo jedno dobitie baterky, na ktorú Saganovo auto prejde 100 až 120 kilometrov, stojí dve až tri eurá, naplnenie nádrže benzínom na rovnakú vzdialenosť by vyšlo asi na jedenásť eur.

„Keby som autom jazdil len z domu do práce, tak by sa mi to nezaplatilo. Keďže však pri rozvoze pizze denne najazdíme desiatky kilometrov, sme v dosť špecifickej situácii,“ hovorí.

Sagan navyše môže bezplatne využívať nabíjačku v neďalekom autosalóne, ktorý sa týmto spôsobom snaží automobily „zero emission“ propagovať.

Okrem toho majú majitelia elektromobilov do septembra v rámci európskeho projektu možnosť bezplatne využívať nabíjačky v niektorých obchodných centrách či na pumpách.

„Mám spočítané, že v porovnaní s používaním klasických vozidiel môžem ušetriť okolo šesťtisíc eur ročne,“ hovorí Sagan.

"Tankovanie" podľa Sagana trvá 35 až 40 minút. Foto N - Tomáš Benedikovič
„Tankovanie“ podľa Sagana trvá 35 až 40 minút. Foto N – Tomáš Benedikovič

Garáž je nutná

Podľa odhadov spoločnosti Greenway, ktorá sa venuje propagácii elektromobilov, jazdí po slovenských cestách okolo 200 elektromobilov. Oproti západu ide o slabé číslo.

Napríklad v porovnateľne veľkom Dánsku je zhruba 2500 takýchto áut. „V Nórsku, kde je kúpa elektromobilov daňovo zvýhodnená, už dokonca tvoria takmer tretinu všetkých predaných vozidiel,“ hovorí Peter Badík, manažér firmy Greenway.

Masovému rozmachu však naďalej bráni niekoľko predovšetkým technických obmedzení.

Okrem ceny je hendikepom dojazd, ktorý sa pri väčšine vozidiel pohybuje na úrovni 100 až 140 kilometrov.

„Dojazd navyše veľmi závisí od počasia. Keď musíte v zime kúriť alebo v lete používať klimatizáciu, uberie vám to tak desať percent,“ vysvetľuje Sagan.

Elektromobil
Ak človek najazdí desiatky kilometrov denne, podľa Sagana sa mu elektromobil môže vyplatiť. Foto N – Tomáš Benedikovič

Už po niekoľkých dňoch ostrej prevádzky zistil, že s jedným vozidlom si jeho pizzeria nevystačí. „Keď v špičke vozíme jedlo, nemôžeme si dovoliť auto odstaviť, aby sa nabilo. Preto som do firmy musel dokúpiť ďalšie,“ hovorí.

Dobitie pritom netrvá dlho – rýchlonabíjačky natankujú „plnú nádrž“ za 35 až 40 minút.

Slovensko je nimi v porovnaní so susednými krajinami relatívne slušne pokryté. Spoločnosť Greenway s podporou európskych fondov prevádzkuje celkovo 18 staníc, ktoré sú už v každom krajskom meste.

Elektromobil sa dá nabiť aj cez bežnú zástrčku, no vtedy to trvá niekoľko hodín. „To je ideálne v noci. Môžem autom prísť večer domov a ráno ho mám nabité,“ rozpráva Sagan.

Domáce nabíjanie je však možné len za predpokladu, že majitelia majú k dispozícii garáž. „Pri parkovaní pred panelákom to, prirodzene, nejde,“ dodáva.

Auto do mesta

Ďalšie komplikácie môžu spôsobiť nevyhnutné opravy elektromobilov. Poškodenie karosérie ešte opravia v bežnom servise, no problémy s motorom či elektronikou už môžu vyriešiť len špecialisti.

„Pokiaľ by som napríklad potreboval opravovať motor, najbližšie špecializované miesto mám v Trnave,“ hovorí žilinský podnikateľ.

Zástancovia elektromobilov však pripomínajú, že pri elektromobiloch zase odpadávajú starosti napríklad s pravidelnou výmenou oleja.

Podľa Sagana sú dnes elektromobily typickým autom do mesta. Cestovať na dlhé trate by už bolo náročnejšie. „Hoci sieť nabíjačiek je na Slovensku relatívne hustá, nemal by som trpezlivosť každých 100 kilometrov zastaviť a nechať auto polhodinu nabíjať,“ hovorí.

Nissan Leaf je na trhu od konca roku 2010, najviac sa ich predáva v USA. Foto N - Tomáš Benedikovič
Nissan Leaf je na trhu od konca roku 2010, najviac sa ich predáva v USA. Foto N – Tomáš Benedikovič

Na trhu je možné kúpiť aj výkonnejšie vozidlá, napríklad elektromobily americkej Tesla Motors, ktoré majú dojazd až štyristo kilometrov. No ich cena prekračuje 70-tisíc eur.

Automobilky do elektromobilov stále viac investujú a uvádzajú na trh nové modely. Jeden z nich – Volkswagen Up – sa vyrába aj v Bratislave.

Podľa Petra Badíka z firmy Greenway môže nastať zlom v momente, keď už aj bežné modely budú mať dojazd okolo 200 kilometrov. „To už by z nich urobilo vozidlá na dlhé trate. Umožnilo by vám to ísť po diaľnici dve hodiny v kuse a nabíjať v rámci prestávok na občerstvenie,“ hovorí.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie