Denník N

Ropa vo svete zlacnela o polovicu, benzín u nás len mierne

Na čerpacích staniciach platíme menej ako vlani. FOTO - TASR
Na čerpacích staniciach platíme menej ako vlani. FOTO – TASR

Štát by musel znížiť dane a predajcovia zvýšiť efektivitu, aby klesla cena benzínu na Slovensku výraznejšie.

Motoristi sa pýtajú: Keď ropa vlani zlacnela zhruba o polovicu, prečo benzín na Slovensku zlacnel len o desať centov?

Pred rokom stál liter 95-oktánového benzínu okolo 1,45 eura, teraz približne 1,35 eura. Zlacnel teda o sedem percent.

Barel severomorskej ropy Brent stál vlani v januári približne 110 dolárov, teraz zhruba 56 dolárov. Ropa teda zlacnela o 48 percent. Jej ceny prudko padajú od vlaňajšieho leta.

Pre vývoj cien benzínu a nafty na Slovensku je rozhodujúci vývoj cien na burze v Rotterdame, tie v podstate kopírujú vývoj cien ropy Brent.

8xQXy

Koľko platíme štátu

Inštitút finančnej politiky nedávno porovnal, akú časť z ceny benzínu platia motoristi na Slovensku a akú v okolitých krajinách štátu vo forme daní (ceny prerátal konverzným kurzom). Tiež to, koľko zostáva predajcom pohonných látok na krytie nákladov a maržu.

Slovensko z toho vyšlo ako krajina, kde motoristi platia za pohonné látky najviac.

Viac ako polovicu z ceny benzínu (približne 53 percent) tvoria dane, ktoré platíme štátu. Pri nafte je tento podiel o niečo nižší. Čisto teoreticky tak platí, že benzín by u nás nemohol zlacnieť o polovicu bez toho, aby štát výrazne znížil dane.

Viac ako tretinu ceny benzínu tvorí u nás spotrebná daň. Je stanovená ako fixná suma na objem.

Najnižšiu spotrebnú daň odvádzajú štátu motoristi, ktorí tankujú benzín s vyšším obsahom takzvanej biozložky. V tomto prípade je vo výške 51,5 centa za liter. Minimálna sadzba, ktorú predpisuje Európska únia, je 35,9 centa.

Pri nafte je spotrebná daň u nás 37 centov. Výraznejšie sa znížila v prvej polovici roka 2010. Robert Fico vtedy po štrajku ustúpil autodopravcom a zdanenie benzínu sa neznížilo.

Z údajov Európskej komisie vyplýva, že výška našej spotrebnej dane z benzínu je niekde uprostred sadzieb, akými štáty Európskej únie zaťažujú benzín. Je však vyššia, ako napríklad v Poľsku, Maďarsku, Rakúsku či Česku.

cKh3Z

V cene benzínu platíme aj daň z pridanej hodnoty (DPH). Vláda Ivety Radičovej zvýšila DPH od roku 2011 na 20 percent, Ficova vláda ju na 19 percent nevrátila.

No a v cene benzínu platíme aj poplatok za správu štátnych hmotných rezerv, čo sú necelé dva centy.

Predpoklad, že štát zníži nepriame dane, čo by zlacnilo benzín, je nateraz skôr nereálny. Vláda sa totiž zaviazala, že bude znižovať deficit. Ekonómovia navyše hovoria, že ak by niektoré dane mali ísť hore, potom sú to práve nepriame.

Inštitút INEKO napríklad vyrátal, že keby sa spotrebná daň z nafty zvýšila na úroveň spotrebnej dane z benzínu, štát by tým získal 76 miliónov eur ročne.

Proti znižovaniu cien benzínu stojí aj ochrana životného prostredia.

Aká časť ide predajcom

Ceny benzínu či nafty by mohli klesnúť aj vtedy, ak by sa znížila nedaňová časť ceny za liter benzínu. Predajcovia do nej započítavajú náklady na nákup, dovoz či skladovanie pohonných látok a aj maržu. To znamená, že benzín by zlacnel, ak by dokázali znížiť náklady alebo išli nadol s maržou.

Porovnanie IFP ukázalo, že aj nedaňová zložka ceny benzínu je na Slovensku v porovnaní so susednými štátmi vyššia.

Jedno z vysvetlení môže byť to, že na na našom trhu nie je taká hustá sieť čerpacích staníc, ako napríklad v Česku. „Čím je menšia sieť čerpacích staníc, tým sú náklady vyššie,“ hovorí analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana.

V Česku je len tých verejných čerpačiek asi 3900 a ďalších asi 2600 neverejných, teda spolu zhruba päťkrát viac ako na Slovensku. V Česku to na druhej strane sťažuje štátu ich kontrolu.

O cenách pohonných látok však rozhoduje aj kúpna sila obyvateľstva, ktorá podmieňuje dopyt. „V Rakúsku si predajcovia môžu preto teoreticky dovoliť aj vyššiu maržu,“ hovorí Ďurana.

Keďže nedaňová časť ceny benzínu je nižšia ako u nás, to by znamenalo, že v Rakúsku vedia byť predajcovia efektívnejší ako na Slovensku.

Teraz najčítanejšie