Denník E

© N Press s.r.o.

Ropa vo svete zlacnela o polovicu, benzín u nás len mierne

Na čerpacích staniciach platíme menej ako vlani. FOTO - TASR
Na čerpacích staniciach platíme menej ako vlani. FOTO – TASR

Štát by musel znížiť dane a predajcovia zvýšiť efektivitu, aby klesla cena benzínu na Slovensku výraznejšie.

Motoristi sa pýtajú: Keď ropa vlani zlacnela zhruba o polovicu, prečo benzín na Slovensku zlacnel len o desať centov?

Pred rokom stál liter 95-oktánového benzínu okolo 1,45 eura, teraz približne 1,35 eura. Zlacnel teda o sedem percent.

Barel severomorskej ropy Brent stál vlani v januári približne 110 dolárov, teraz zhruba 56 dolárov. Ropa teda zlacnela o 48 percent. Jej ceny prudko padajú od vlaňajšieho leta.

Pre vývoj cien benzínu a nafty na Slovensku je rozhodujúci vývoj cien na burze v Rotterdame, tie v podstate kopírujú vývoj cien ropy Brent.

8xQXy

Koľko platíme štátu

Inštitút finančnej politiky nedávno porovnal, akú časť z ceny benzínu platia motoristi na Slovensku a akú v okolitých krajinách štátu vo forme daní (ceny prerátal konverzným kurzom). Tiež to, koľko zostáva predajcom pohonných látok na krytie nákladov a maržu.

Slovensko z toho vyšlo ako krajina, kde motoristi platia za pohonné látky najviac.

Viac ako polovicu z ceny benzínu (približne 53 percent) tvoria dane, ktoré platíme štátu. Pri nafte je tento podiel o niečo nižší. Čisto teoreticky tak platí, že benzín by u nás nemohol zlacnieť o polovicu bez toho, aby štát výrazne znížil dane.

Viac ako tretinu ceny benzínu tvorí u nás spotrebná daň. Je stanovená ako fixná suma na objem.

Najnižšiu spotrebnú daň odvádzajú štátu motoristi, ktorí tankujú benzín s vyšším obsahom takzvanej biozložky. V tomto prípade je vo výške 51,5 centa za liter. Minimálna sadzba, ktorú predpisuje Európska únia, je 35,9 centa.

Pri nafte je spotrebná daň u nás 37 centov. Výraznejšie sa znížila v prvej polovici roka 2010. Robert Fico vtedy po štrajku ustúpil autodopravcom a zdanenie benzínu sa neznížilo.

Z údajov Európskej komisie vyplýva, že výška našej spotrebnej dane z benzínu je niekde uprostred sadzieb, akými štáty Európskej únie zaťažujú benzín. Je však vyššia, ako napríklad v Poľsku, Maďarsku, Rakúsku či Česku.

cKh3Z

V cene benzínu platíme aj daň z pridanej hodnoty (DPH). Vláda Ivety Radičovej zvýšila DPH od roku 2011 na 20 percent, Ficova vláda ju na 19 percent nevrátila.

No a v cene benzínu platíme aj poplatok za správu štátnych hmotných rezerv, čo sú necelé dva centy.

Predpoklad, že štát zníži nepriame dane, čo by zlacnilo benzín, je nateraz skôr nereálny. Vláda sa totiž zaviazala, že bude znižovať deficit. Ekonómovia navyše hovoria, že ak by niektoré dane mali ísť hore, potom sú to práve nepriame.

Inštitút INEKO napríklad vyrátal, že keby sa spotrebná daň z nafty zvýšila na úroveň spotrebnej dane z benzínu, štát by tým získal 76 miliónov eur ročne.

Proti znižovaniu cien benzínu stojí aj ochrana životného prostredia.

Aká časť ide predajcom

Ceny benzínu či nafty by mohli klesnúť aj vtedy, ak by sa znížila nedaňová časť ceny za liter benzínu. Predajcovia do nej započítavajú náklady na nákup, dovoz či skladovanie pohonných látok a aj maržu. To znamená, že benzín by zlacnel, ak by dokázali znížiť náklady alebo išli nadol s maržou.

Porovnanie IFP ukázalo, že aj nedaňová zložka ceny benzínu je na Slovensku v porovnaní so susednými štátmi vyššia.

Jedno z vysvetlení môže byť to, že na na našom trhu nie je taká hustá sieť čerpacích staníc, ako napríklad v Česku. „Čím je menšia sieť čerpacích staníc, tým sú náklady vyššie,“ hovorí analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana.

V Česku je len tých verejných čerpačiek asi 3900 a ďalších asi 2600 neverejných, teda spolu zhruba päťkrát viac ako na Slovensku. V Česku to na druhej strane sťažuje štátu ich kontrolu.

O cenách pohonných látok však rozhoduje aj kúpna sila obyvateľstva, ktorá podmieňuje dopyt. „V Rakúsku si predajcovia môžu preto teoreticky dovoliť aj vyššiu maržu,“ hovorí Ďurana.

Keďže nedaňová časť ceny benzínu je nižšia ako u nás, to by znamenalo, že v Rakúsku vedia byť predajcovia efektívnejší ako na Slovensku.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kollár sľubuje státisíce nových bytov a nájom za dvesto, v základoch sa však jeho plány od zvyšku opozície nelíšia

Boris Kollár chce, aby byty staval štát, lebo ich podľa neho dokáže postaviť o 40 % lacnejšie ako súkromník. Sľubuje nájom dvojizbového bytu za dvesto eur a 25-tisíc nových štátnych bytov ročne za dve miliardy eur.

Minúta po minúte

Zdieľať

Odbyt nových osobných áut na Slovensku vlani po prvý raz prekročil hranicu 100-tisíc vozidiel. Vyplýva to z údajov Zväzu automobilového priemyslu.

Celkovo bolo v minulom roku zaregistrovaných 101 568 osobných áut.

Pozíciu jednotky si s výrazným náskokom pred konkurenciou udržala Škoda Auto. Od mladoboleslavskej automobilky bolo zaregistrovaných 20 211 nových osobných áut, čo oproti predchádzajúcemu roku predstavuje nárast o 4,42 percenta.

Trhový podiel Škoda Auto tak vlani dosiahol 19,9 percenta a v porovnaní s rokom 2018 sa takmer nezmenil. Z jednotlivých modelov si Slováci kupovali hlavne Octavie a Fabie.

Na druhom mieste v počte registrácií nových osobných áut na Slovensku vlani skončil Volkswagen s 8869 predanými autami, tesne pred automobilkou Hyundai, ktorá predala 8792 osobných áut. (čtk)

Zdieľať

Európske firmy sú dividendovými šampiónmi. Rozdeľujú akcionárom viac peňazí než ázijské i americké

Európske firmy sú k svojim akcionárom štedrejšie než ázijské či americké spoločnosti. V tomto roku by medzi vlastníkov mohli rozdeliť rekordných 359 miliárd eur, vyplýva z výročnej štúdie spoločnosti Allianz Global Investors.

„Dividendy sú vyššie než štátny rozpočet Nemecka za minulý rok,“ hovorí Jorg de Vries-Hippen z Allianz GI. Podľa neho ide o významný signál sily európskej ekonomiky.

Európske firmy by mali tento rok  vyplatiť na dividendách o 3,6 % viac než vlani, respektíve o 12 miliárd eur, píše ČTK s odkazom na francúzsky denník Les Echos.

Dividendy vypláca 95 % firiem zahrnutých do paneurópskeho akciového indexu STOXX 60.

Zo spoločností zaradených do širšieho amerického indexu Standard & Poor’s 500 rozdeľuje zisk medzi akcionárov 84 percent.

Koľko sa vypláca podľa regiónu:

  • na konci roka 2019 dosahoval dividendový výnos firiem z prestížneho indexu MSCI Europe okolo 3,7 %, čo je výrazne viac než v USA (1,9 %), Číne (2 %) i Japonsku (2,3 %);
  • najštedrejšie boli k akcionárom britské spoločnosti, poskytovali dividendový výnos (podiel výšky dividendy k cene akcie) 4,6 percenta;
  • španielske a talianske firmy vyplácali po 4,5 % a francúzske s nemeckými po 3 %.
Zdieľať

Renault vlani znížil predaj vozidiel o 3,4 % na 3,75 milióna, k prepadu prispeli viaceré mimoeurópske regióny. Francúzsky koncern očakáva, že automobilové trhy v Európe, Rusku a Číne v tomto roku mierne klesnú.

Predaj Renaultu v Európe stúpol o 1,3 percenta na 1,94 milióna vozidiel, rovnaký prírastok zaznamenal jeho najsilnejší francúzsky trh, uvádza na svojej webovej stránke.

Odbyt v Afrike, Indii, Pacifiku a na Blízkom východe sa prepadol o 19,3 percenta.

Bilanciu za tieto regióny výrazne zhoršuje Irán, z ktorého Renault odišiel v auguste 2018. Vypadlo mu tak odbytisko pre zhruba 100-tisíc áut za rok, píše Reuters.

Renault plánuje v tomto roku výrazne zatlačiť v segmente elektromobilov, cieli v ňom na 70-percentný rast odbytu oproti vlaňajšku. V roku 2019 ho zvýšil o necelú štvrtinu.

Renault je súčasťou aliancie, ktorú tvorí spolu s japonskými automobilkami Nissan a Mitsubishi. Spoločne patria na špičku globálneho predaja.

Konkurenčná francúzska skupina PSA reportovala za minulý rok pokles globálneho predaja o 10 percent na 3,49 milióna áut. Za poklesom stáli Čína, Blízky východ a Afrika.

Zdieľať

Európske akcie obnovili rast a ich hlavný index STOXX 600 sa dostal na rekordných viac ako 423 bodov. Vykázal najvýraznejší týždenný nárast od polovice decembra. K rastu akcií prispelo uvoľnenie obchodného napätia medzi EÚ a USA.

Eurokomisár pre obchod Phil Hogan rokoval s americkým obchodným splnomocnencom Robertom Lighthizerom, rozhovory označil za dobré.

Upokojil tak obavy z eskalácie obchodného napätia medzi Spojenými štátmi a EÚ, píše Reuters.

USA a Čína tento týždeň podpísali prvú fázu obchodnej dohody, ktorá zmierňuje dosahy vzájomnej colnej vojny.

Čína sa zaviazala nakúpiť v najbližších 2 rokoch z USA navyše tovary za 200 miliárd dolárov výmenou za zrušenie niektorých amerických ciel.

Európanom sa americko-čínska dohoda nepozdáva. Únia ju chce podrobne preskúmať, zameria sa na to, či je v súlade s pravidlami svetového obchodu.

Ako reagovali európske akcie:

  • hlavný index londýnskej akciovej burzy FTSE 100 dopoludnia pridával 0,4 % na 7640 bodov;
  • index frankfurtskej burzy DAX sa spevňoval o 0,7 % na 13 517 bodov, zostal pod maximom z januára 2018;
  • na rekordnú úroveň vystúpil index MDax, ktorý zahŕňa stredne veľké nemecké firmy.

Na raste akcií sa odrazil tiež údaj o raste čínskej ekonomiky za rok 2019. HDP stúpol o 6,1 %, najpomalšie za 29 rokov.

„Pozitívne komentáre o jednom z ďalších obchodných konfliktov Spojených štátov – s EÚ – iba prispievajú k celkovému pocitu úľavy,“ hovorí analytik britskej spoločnosti Spreadex Connor Campbell.

Chuť investorov riskovať podporujú aj náznaky zlepšenia čínskej ekonomiky.

Zdieľať

Airbus vyskúšal štart lietadla plne riadený počítačom

Prvý vzlet Airbusu A350-1000 riadený počítačom bez zásahu pilota. Foto - Airbus
Prvý vzlet Airbusu A350-1000 riadený počítačom bez zásahu pilota. Foto – Airbus

Airbus úspešne otestoval štart lietadla plne pod kontrolou palubného počítača bez zásahu prítomného pilota. Pre firmu je to dôležitý míľnik v projekte technológie pre autonómne rolovanie po letiskovej dráhe, vzlet a pristátie.

Skúšky vzletovej fázy riadenej autopilotom uskutočnil Airbus ešte v decembri v Toulouse, píše firma v tlačovej správe.

Na testovanie používa Airbus A350-1000, uvádza portál Zdopravy.cz.

Na palube boli dvaja piloti a dvaja technici, ktorí dohliadali na priebeh testovania a boli pripravení prevziať riadenie, ak by niečo zlyhalo.

„Lietadlo sa správalo presne tak, ako sme predpokladali. Začalo zrýchľovať, držalo sa stredovej čiary, k vzletu došlo pri nastavenej rýchlosti,“  hovorí skúšobný pilot Yann Beaufils.

Ďalšou fázou projektu bude testovanie autonómneho rolovania. Podľa Airbusu nie je cieľom úplne nahradiť pilotov, technológie by im mali pomáhať.

Výrobca zatiaľ skúma, čo všetko môže zvládnuť stroj namiesto ľudí a ako týmto spôsobom zvýšiť bezpečnosť prevádzky.

Zdieľať

Fiat Chrysler a taiwanská Hon Hai Precision Industry plánujú spoločný podnik na výrobu elektromobilov a pripojených áut pre čínsky trh. Ázijský partner je matkou Foxconnu, zmluvného výrobcu elektroniky pre Apple a ďalšie značky.

Zmluvu zrejme spoločnosti podpíšu v nadchádzajúcich mesiacoch, píše Reuters.

Hon Hai bude údajne držať polovičný podiel v spoločnom podniku, priamy podiel by nemal presiahnuť 40 percent.

Vlani sa FCA dohodla na fúzii s francúzskou skupinou PSA, ich spojením vznikne štvrtá najväčšia automobilka podľa objemu predaja.

Foxconn už niekoľko rokov intenzívne investuje do dopravných prostriedkov budúcnosti. Príkladom je čínska firma na zdieľané jazdy Didi Chuxing.

Investoval tiež do čínskych firiem Byton a Xpeng, ktoré vyvíjajú elektrické autá, do čínskeho výrobcu batérií pre elektromobily CATL a množstva ďalších, väčšinou čínskych startupov v oblasti dopravy.

Zdieľať

Česká automobilka Tatra Trucks dokončuje stavbu výrobného závodu v Saudskej Arábii, odovzdajú ju tento týždeň.

„Budú tam montovať vozidlá vyrobené u nás. Doteraz sa montovali v závode nášho partnera, teraz budeme vo svojom,“ povedal pre MF Dnes riaditeľ Tatry Pavel Lazar.

Uviedol, že v minulom roku Tatra vyrobila 1183 vozidiel a predala ich zhruba o stovku viac. V roku 2018 automobilka vyrobila 790 áut a predala ich 841. Lazar denníku povedal, že v tomto roku chce Tatra vyrobiť zhruba rovnako veľa áut ako vlani. (čtk)

Zdieľať

Trhová hodnota firmy Alphabet, ktorá je majiteľom Googlu, po prvý raz prekročila 1 bilión dolárov. Podarilo sa jej to ako štvrtej americkej spoločnosti v poradí po firmách Apple, Amazon a Microsoft.

Akcie Alphabetu uzavreli štvrtkové obchodovanie so ziskom 0,8 percenta na hodnote 1450,16 dolára, píše Financial Times.

Podľa agentúry Reuters sa akcie internetového gigantu za ostatné tri mesiace posilnili o 17 percent, za minulý rok si pripísali 33 percent.

Prvou firmou, ktorá pokorila biliónovú hranicu trhovej kapitalizácie, bol v auguste 2018 Apple, v súčasnosti dosahuje hodnotu 1,4 bilióna dolárov.

Po ňom nasledovali Amazon, Microsoft a Saudi Aramco. Hodnota Amazonu následne skĺzla pod 1 bilión dolárov, pohybuje sa okolo 930 miliárd dolárov.

Trhová hodnota sa vyjadruje ako počet akcií vynásobený ich aktuálnym kurzom.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Ďalším potomkom Borisa Kollára má byť nájomné bývanie +

  • Poštová banka predáva poisťovňu a pre bankový odvod zvýšila poplatky klientom
  • Pribúdajú signály, že najhoršie už možno máme za sebou
  • Saková chce ešte stihnúť nákup vrtuľníkov

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať